Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beste plassering av slange for jordvarme?  (läst 1676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aleistad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Beste plassering av slange for jordvarme?
« skrivet: 30 september 2010, 02:42:23 »
Hei!

Jeg har just bestilt et jordvarmeanlegg som skal erstatte pelletsbrenneren. Nå har jeg lest masse her på forumet og blitt mye klokere på jordvarme en jeg var :) Det er likevel etpar ting jeg er litt usikker på.

Varmepumpen er en Thermia Diplomat Optimum 16kW og slangelengden er 800m. Jeg antar at det dreier seg om 2x400m - har lært her på forumet at en så lang slange bør deles i to parallelle slynger (skal kolla det med leverandøren om det er en del av planen). Her er det veldig sandholdig jord, og jeg forstår at det ikke er det mest optimale. Bergvarme var utelukket siden det er sand til ganske stor dybde her. "Her" er nær Charlottenberg i Värmland.

Eiendommen har er en høydeforskjell på ca. 10m mellom de laveste og høyeste brukbare arealene. Lønner det seg å legge slangen i den laveste eller den høyeste delen? Jeg kan legge til at leverandørens tilbud spesifiserer minste slangedybde på 0.9m og centrumsavstand på 2m.

Etter å lest om slangelengder for sandholdig jord undres jeg også på om 800m slange er tilstrekkelig i sandjord for en 16kW varmepumpe. Anlegget er med hensikt tenkt overdimensjonert både for å sikre god varme og for å evt. kunne utvide senere for å holde en stallbygning på 140m2 frostfri. Boligarealet som i utgangspunktet skal varmes opp er ca. 240m2, fordelt på to hus med henholdsvis 180m2 og 60m2.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Beste plassering av slange for jordvarme?
« Svar #1 skrivet: 30 september 2010, 06:36:15 »
Hej!
800m känns lite i underkant om det är sandhaltig jord, jag skulle ha valt 3X400 m totalt 1200m.
Det är bäst att lägga slangen i låg terräng där det är mest troligt att marken är fuktig.
Se till så slangen inte vänder i uppförsbacke det skapar onödiga luftfickor
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad aleistad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beste plassering av slange for jordvarme?
« Svar #2 skrivet: 30 september 2010, 13:40:25 »
Takk for svaret!

Da skal jeg få lagt slangen i det laveste terrenget. Der er det ganske riktig mer fuktig enn i den høyere delen. Jeg skal også kolla med leverandøren angående slangelengden - det ville jo være for trist om anleggets effektivitet kompromitteres av for kort slange.

Når du sier "Se till så slangen inte vänder i uppförsbacke det skapar onödiga luftfickor", mener du da at A er OK, mens B blir feil (se vedlagt bilde)?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Beste plassering av slange for jordvarme?
« Svar #3 skrivet: 30 september 2010, 19:25:47 »
nja.. mer att man förlägger slangen som en "serpentinväg" upp för backen istället för att lägga slangen i uppförsbacke och vända och gå ner i motlut för då fångas luften i högpunkten i svängningen. Puh .. Sc:,h.det var svårt att förklara, hoppas du förstår vad jag menar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad aleistad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beste plassering av slange for jordvarme?
« Svar #4 skrivet: 30 september 2010, 19:57:00 »
Javisst, da forstÃ¥r jeg hva du mener Thumbsup  I prinsippet samme sak som Ã¥ unngÃ¥ B (altsÃ¥ topper med potensielle luftlommer).

Selve slyngen blir nok lagt på flat mark, og så skal slangen ledes opp en liten bakke til huset og inn til varmepumpen, som vist i A - så da skal det nok gå bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!