Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inför första hösten/vintern  (läst 2683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Inför första hösten/vintern
« skrivet: 24 augusti 2013, 09:08:42 »
Har en Nibe 1245/8 som installerades för en dryg månad sedan.
Har således enbart producerat varmvatten (stängde av värmeproduktionen).
Installatören ställde i princip bara in värmekurva 9, inte så mycket mer.
Det börjar snart bli dags att börja värma huset också.
Vad och hur bör jag göra för att försöka trimma in en så optimal drift som möjligt?

Bor i norra Örebro län och har 200 meters borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inför första hösten/vintern
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2013, 09:23:03 »
Här är inlägget är bra att kolla genom, det är skrivet för en Thermia men Nibe jobbar enligt samma princip.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inför första hösten/vintern
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2013, 10:20:16 »
gör ingenting
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Inför första hösten/vintern
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2013, 12:53:42 »
Luta dig tillbaka och njut  tummenupp SlÃ¥ ett getöga pÃ¥ elräkningen dÃ¥ och dÃ¥ och känns det bra är det bara att njut vidare  a:gl
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inför första hösten/vintern
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2013, 09:10:36 »
Håller med Carl N, men samtidigt så är kurva 9 i nästan alla lägen en för hög kurva.
Jag skulle ställa in kurva 5-6 och se hur det fungerar.
Och för allt i världen, inga termostater skall tillåtas strypa bort värme under injusteringsarbetet!
Rumsgivaren är väl monterad?

Ange att rumsgivarens påverkan skall vara 0 medan du justerar kurva och parallellförskjutning, när du fått det rätt kan du ange att den skall kompensera för ca 3 grader/grads avvikelse bör/ärvärde, helst inte mer än så då det riskerar generera onödigt många start och stopp på kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Inför första hösten/vintern
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2013, 06:19:31 »
Håller med Carl N, men samtidigt så är kurva 9 i nästan alla lägen en för hög kurva.
Jag skulle ställa in kurva 5-6 och se hur det fungerar.
Och för allt i världen, inga termostater skall tillåtas strypa bort värme under injusteringsarbetet!
Rumsgivaren är väl monterad?

Ange att rumsgivarens påverkan skall vara 0 medan du justerar kurva och parallellförskjutning, när du fått det rätt kan du ange att den skall kompensera för ca 3 grader/grads avvikelse bör/ärvärde, helst inte mer än så då det riskerar generera onödigt många start och stopp på kompressorn.

Jag har rumsgivare i alla rum och ska nu prova att gå över till en kurva. (haft en lite udda iställning innan då jag hade tänkt använda en fläktkonvektor i garaget som jag ville matta med 45gradigt vatten)

Hur brukar man göra med rumsgivarna ställer man dessa på max bara för att se till att de är fullt öppna eller hur brukar det gå till? Har Uponors trådlösa system som är 1år gammalt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inför första hösten/vintern
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2013, 06:37:38 »
Rumsgivarna som hör till Uponorsystemet skall ställas på max.
Det bör ha monterats en centralt placerad rumsgivare till värmepumpen (medföljer).
Om den inte har monterats skall firman komma tillbaka och göra det.

Alltså:

Öppna alla termostater fullt.
När det är 0 grader ute eller varmare, justera parallellförskjutningen om det är för varmt eller för kallt inne,
Om det är kallare än 0 grader ute (helst -5 eller kallare) justera kurvan för att få lagom varmt inne.

Inga termostater alls skall vara aktiva så länge du håller på att justera.

När du är nöjd med grundinställningarna (kanske runt julhelgen) kan du aktivera värmepumpens rumsgivare så den hjälper till att kompensera om det blir för varmt eller kallt i huset.
Uponors rumsgivare skall du helst aldrig aktivera, men OM du gör det så skall du helst inte låta mer än 30% av husets totala antal termostater reglera.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Inför första hösten/vintern
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2013, 11:08:18 »
Rumsgivarna som hör till Uponorsystemet skall ställas på max.
Det bör ha monterats en centralt placerad rumsgivare till värmepumpen (medföljer).
Om den inte har monterats skall firman komma tillbaka och göra det.

Alltså:

Öppna alla termostater fullt.
När det är 0 grader ute eller varmare, justera parallellförskjutningen om det är för varmt eller för kallt inne,
Om det är kallare än 0 grader ute (helst -5 eller kallare) justera kurvan för att få lagom varmt inne.

Inga termostater alls skall vara aktiva så länge du håller på att justera.

När du är nöjd med grundinställningarna (kanske runt julhelgen) kan du aktivera värmepumpens rumsgivare så den hjälper till att kompensera om det blir för varmt eller kallt i huset.
Uponors rumsgivare skall du helst aldrig aktivera, men OM du gör det så skall du helst inte låta mer än 30% av husets totala antal termostater reglera.

Tack!
Ska ordna en skiss på min anläggning då jag värmer två separata byggnader. Hus och garage.
Kanske inte blir lika enkelt då.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!