Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage frÃ¥n 480  (läst 2317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tm_sthlm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läckage från 480
« skrivet: 14 augusti 2016, 12:17:51 »
Hej, ny på forumet och lite desperat - är det alltid så det börjar? :)

Har börjat droppa under min 480 från 1999. Isoleringen på baksidan av varmvattenberedaren är blöt och det droppar från den. Verkar som att det kommer 0,5-1 liter/dygn ungefär. Dropparna är rumsvarma och hyffsat klara i färgen.

Jag har tagit bort luckorna och hittar inte fukt någon annanstans eller ovanpå.

Någon idé om vad som kan ha hänt? Bara att köpa ny eller kan man göra något?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage från 480
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2016, 20:29:25 »
Längst upp under förångaren sitter ett kondensvattentråg.
Troligast är att avloppet från denna sitter igen så att kondensvattnet svämmar över.
Det är tämligen enkelt att kontrollera och rensa avloppsledningen.
Du måste få bort panelen upptill och kolla om det är fullt med vatten där?
I så fall kan man med t ex ett rensband öppna upp avloppet till spillvattenkoppen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tm_sthlm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage från 480
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2016, 21:49:16 »
Tack! Det första jag gjorde var att "skölja" kondensslangen med en petflaska på slangen som jag tryckte in vatten med. Fick ut en del slem och en propp tror jag. Kanske tryckte jag in så mycket vatten att det läckte över i tråget?

Imorse kollade jag bakom övre plåten och där är det torrt och fint. Lite damm som jag dammsög bort. Drog igenom slangen med en dragtråd.

Det droppar fortfarande från isoleringen. Skulle det kunna vara vattnet jag tryckte in i slangen som fick tråget ovanför att svämma över?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage från 480
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2016, 11:22:16 »
Det kanske tar en stund innan isoleringen blir torr, ha lite koll på detta dock. Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Tobbe-gäst

  • Gäst
Tobbe-gäst
SV: Läckage från 480
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2016, 09:35:18 »
Nu droppar det väldigt långsamt. Kanske 1 droppe per minut jämfört med 1 droppe per sekund när vi upptäckte det. Får se om det slutar helt, men det verkar lovande.

Utloggad tm_sthlm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage från 480
« Svar #5 skrivet: 03 december 2016, 09:36:46 »
Återkoppling. Det torkade och slutade droppa. Sannolikt var det kondensvattenslangen som hade stopp och det rann kondensvatten uppifrån.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!