Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 juli 2013, 19:52:21 »

Expansionskärl av plåt, då går det inte att se om vätskeytans nivå ändras. Det enda råd jag kan ge är att kontrollera om trycket ändras över tiden. 
Skrivet av: Aston M
« skrivet: 03 juli 2013, 14:04:44 »

bopakoster - de krafter som ispåbyggnaden ger mot slangen måste vara försumbara i förhållande till det mycket stora tryck som behövs för att komprimera en slang med så pass liten diameter och relativt tjock vägg. Risken att den ska klämmas ihop av is bedömer jag därför som obefintlig.
Skrivet av: Aston M
« skrivet: 03 juli 2013, 08:47:22 »

Det är ett expansionskärl av plåt. Samma typ som på värmesystemet, fast mindre.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 juli 2013, 08:36:04 »

Är det ett expansionskärl plast där man ser vätskenivån eller ett av plåt av samma typ som på värmesystemet? Jag förutsatte att det var ett av plast då det är det vanliga på köldbärarkretsen. I så fall sitter säkerhetsventilen på toppen av kärlet och då är det luften som läcker ut.

Trycket på luften och köldbäraren är lika vid vätskeytan i expansionskärlet.
Skrivet av: Aston M
« skrivet: 02 juli 2013, 20:41:01 »

Under de 27 år jag hade min IVT 2000, hade jag inget expansionskärl till köldbäraren. Fungerade helt felfritt. Expansionskärlet installerades 2009 samtidigt med min Nibe 1125 och därefter kom problemet med sjunkande tryck i expansionskärlet, men det kanske beror på att det kom in luft i systemet. När vi lade ner slangen i Mälaren monterades särskilda betongvikter och det har inte varit några problem med den, annat än att den har knickats ett par gånger när båtägare har fastnat med ankaret. Men det var nog 20 år sedan det hände senast.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 juli 2013, 20:25:56 »

Fundering kring sjöslang: Min kompis hade dito runt en liten ö i Mälaren och fick mycket problem med sjöormen (is på slangen, flera dm i radie, lyfte upp den från botten). Kan ispåbyggnade klämma ihop slangen så mycket att att glykolen pressas ut i säkerhetventilen på vintern? då saknas det ju vätska på sommaren när isen är borta....dvs expansionskärlet är för litet för den volymändringen?
Skrivet av: Aston M
« skrivet: 02 juli 2013, 20:07:33 »

Tack för era svar. Roland - om det är luft i slangen som läcker ut ur expansionskärlet, skulle det ju förklara varför trycket inte sjunker kontinuerligt, utan i "etapper" när luftbubblorna transporteras in i kärlet. Däremot förstår jag inte hur det fungerar, mina kunskaper om expansionskärl är rudimentära. Jag hade trott att luften stod under samma tryck som köldbäraren. Finns det någon "spärr" som gör att luft kan läcka ut genom säkerhetsventilen, men inte köldbärare? Om det är luft som läckt ut så borde det alltså bara vara att fylla på ny köldbärare tills all luft är ute ur slangen?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 juli 2013, 18:58:32 »

Om det är sjövärme borde slangen ligga lägre än värmepumpen. Skulle det vara ett läckage i slangen kommer det att bli ett undertryck i expansionskärlet motsvarande höjdskillnaden mellan sjöns vattenyta och expansionskärlet. I och med att det inte blev det utan att det hela tiden är övertryck undrar jag om det inte kan vara så att det läcker ut luft vid köldbärarkärlets säkerhetsventil och att det är därför trycket sjunker.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 juli 2013, 17:42:24 »

Hos mig ändras trycket efter tempen i borran men är det sjövärme borde inte slangen påverkas av is utifrån men skulle det läcka skulle antagligen trycket vara på 0 ganska snart.
Skrivet av: Aston M
« skrivet: 02 juli 2013, 13:19:53 »

Tack för påpekandet Smurfen. Jag hade naturligtvis missat en decimal i den allmänna upprördheten. Har ändrat nu. Trycket efter påfyllning var således 0,8 bar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 juli 2013, 12:12:17 »

Har för mig att säkerhetsventilen till Nibe löser på 3 bar hur har ni lyckats trycka i 8 bar och håller grejerna för det ?
Skrivet av: Aston M
« skrivet: 02 juli 2013, 11:40:18 »

December 2009 lämnade min IVT 2000 slutligen in. Den hade då troget tjänat mig sedan installationen 1982 och fungerat felfritt under alla åren. Den var ansluten till ca 500 m glykolfylld slang i Mälaren. Jag bytte till en Nibe Fighter 1125 10 kW, som anslöts till den befintliga slangen och driftsattes den 3 december 2009. I oktober -12 upptäckte jag att trycket i expansionskärlet till köldbäraren hade sjunkit till 0,2 bar. Jag var rädd för att jag fått ett läckage i köldbärarslagen och ringde  en servicetekniker. Han sa att trycket kunde sjunka på detta sätt ibland utan att det var läckage. Han kollade upp värmepumpen och fann inget onormalt och fyllde på glykol till ca 0,8 bar. Efter påfyllningen kunde jag höra att det passerade en hel del luft i värmebärarslangen. Jag följde sedan oroligt trycket i expansionskärlet i några månader, men det låg helt stabilt så jag slutade med täta kontroller någon gång i mars-april i år. För ett par veckor sedan upptäckte jag dock att trycket sjunkit till 0,6 bar. Jag har nu kontrollerat trycket dagligen och det verkar ligga stabilt. Är det troligt att det rör sig om ett läckage i köldbärarslangen? Den har ju varit helt tät tidigare men har ju trots allt drygt 30 år på nacken Jag tycker att ett litet läckage i slangen borde leda till ett långsamt, kontinuerligt sjunkande tryck och inte till relativt plötsliga förändringar. Kan luft i slangen skapa tryckfallet? Kan det vara fel på expansionskärlet? Det verkar inte vara något läckage inne i pumpen, för det syns ingen glykol på golvet och serviceteknikern hittade ju inget onormalt. Kan omgivande sjövattentemperatur ha påverkat på något sätt? Tacksam för synpunkter!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!