Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konvertera till vattenburet. Synpunkter pÃ¥ mina funderingar önskas.  (läst 10544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Vi har ett enplanshus med krypgrund på 125 m2 i Göteborgstrakten. Idag värmer vi med framförallt luft/luft, elektrisk golvvärme i badrum, braskamin och riktigt kalla dagar två elektriska radiatorer i avlägsna sovrum. Vattnet värms med elektrisk beredare. Ekonomiskt har vi inget för att konvertera då totala årsförbrukningen ligger på knappt 10.000 KWh plus ca 3-4 kubik ved. Däremot skulle vi vilja konvertera för ökad komfort och standard. Vi har egentligen ingen brådska med detta men dels så jobbar svärfar på en stor VVS-grossist (vi kan få mycket bra priser på allt från golvvärme och radiatorer till värmepump) men går i pension inom ett år och dels är lufgt/luft-pumpen 6 år och varmvattenberedaren 18 år så det känns som ett bra läge nu. Vi har vid till- och ombyggnad senaste två åren passat på att förbereda 40 m2 med golvvärme.

Se bifogad bild hur uppvärmningen ser ut i nuläget.

Den lösning jag funderar på är att, förutom den golvvärme som redan är förberedd, lägga till vattenburen golvvärme i två sovrum och en inre hall. I kök och vardagsrum, som sitter ihop i en helt öppen planlösning, vill jag slippa bryta upp golvet i dagsläget och tänker då sätta två radiatorer under de två fönster som finns (totalt ca 3300 W vid 30 grader). Här finns även braskaminen. Badrummet, som är ca 10 år gammalt, får behålla elektrisk golvvärme tills det är dags att renovera och får då vattenburen golvvärme. Tanken är också att kök/vardagsrum i framtiden kan få golvvärme. Luft/luft-pumpen får sitta kvar så länge den funkar, dels för eventuell kyla på sommaren och dels för att slippa stressa med konverteringen så att man kan göra det succesivt. Vår tanke är luft/vatten-värmepump på 8-9 KW och de fabrikat vi har tillgång till är Panasonic, Nibe och CTC.

Vi skulle gärna placera innerdelen i krypgrunden (ståhöjd där) då befintlig varmvattenberedare redan står där och rördragning skulle förenklas väldigt mycket. Vi har inga fuktproblem där, golvet är av betong och där är alltid plusgrader (aldrig under +5).

Se bifogad bild hur jag tänker mig uppvärmningen efter en första konvertering.

Det jag skulle vilja få synpunkter på är:

1. Är detta en lösning som skulle funka i stort med tanke på blandning av golvvärme och radiatorer och placering av dessa?

2. Skulle det funka att placera pumpens innerdel så som vi vill? Enda alternativet, om vi ska ha den i huset, är i förrådet men då blir det mycket mer omfattande rördragning då den hamnar i ena änden av huset.

3. Skulle det funka att ha en inomhustermostat i t ex allrummet (långt från kaminen) och sen låta radiatorernas termostater strypa på egen hand vid kamineldning?


Här kommer lite medelvärden vad gäller våra temperaturer och elförbrukning. Maxvärden i parentes.

Ã…rsmedeltemperatur                  7.9 grader
Medeltemp 21/9-28/5 (dÃ¥ huset i regel värms)   4.6 grader
Antal graddagar                     3253

Lägsta uppmätta temp sen 2011                  -17 grader
Antal dagar/Ã¥r dÃ¥ temp nÃ¥gon gÃ¥ng/dygn understiger -15   2   (4)
Antal dagar/Ã¥r dÃ¥ temp nÃ¥gon gÃ¥ng/dygn understiger -10   9   (14)
Antal dagar/Ã¥r dÃ¥ temp nÃ¥gon gÃ¥ng/dygn understiger -5   25   (54)
Antal dagar/Ã¥r dÃ¥ temp nÃ¥gon gÃ¥ng/dygn understiger 0      77   (116)

Ã…rsmedelförbrukning totalt      9550 KWh
varav luft/luft-pump         1594 KWh
varav elektrisk golvvärme      1277 KWh
varav varmvatten         2924 KWh

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Om man tar och sammanställer schablonmässigt hela årsförbrukning, så får jag det till ca 25000kWh.Då är ändå LLVP med. Så självklart har Ni mycket att vinna på konvertering.
Ser inget fel i upplägg med rätta komponenter. Med dimensioneringsprogram ,inga större problem.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad McTornberg

  • Nördar ner mig i bergvärme, golvvärme, kurvor, delta och varmvattenförbrukning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Väldigt likt den renovering vi är i slutfasen av nu, konverterat från elraddar, luft-luftvp och kamin. Elgolvvärme i badrum och groventre.
Har precis lagt sista slingan men inte kopplat in golvvärmen än. Jag är väldigt nöjd att jag bestämde mig för att göra konverteringen.
Villa med krypgrund vid Vänern. 128 kvm + 44 kvm biyta.
Bvp Thermia Inverter M 3-12kW installerad 20161029.
200m borra, 15m till berg, 17m foderrör. 
Konverterat från elradiatorer till vattenburen golvvärme i 115 kvm (lagt alla rör själv mellan 160902-161201) över krypgrund med 170mm isolering, tre vattenradiatorer i garage, sovrum och tvättstuga, elgolvvärme i groventre, badrum och uterum.
Acetec PD250 sorbtionsavfuktare inkopplad våren 2014 i krypgrund, luft-luftvp och Keddy superkassett insatt feb 2004 som extravärme.
161103 bvp inkopplad först för varmvatten, raddar i garage, sovrum och tvättstuga.
161209 golvvärmen inkopplad.
Förbrukning 2012: 20 600 kWh
Förbrukning 2013: 17 000 kWh
Förbrukning 2014: 17 100 kWh
Förbrukning 2015: 16 000 kWh
Förbrukning 2016: 16 800 kWh
Förbrukning 2017: 11 900 kWh
Förbrukning 2018: 12 000 kWh

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Väldigt likt den renovering vi är i slutfasen av nu, konverterat från elraddar, luft-luftvp och kamin. Elgolvvärme i badrum och groventre.
Har precis lagt sista slingan men inte kopplat in golvvärmen än. Jag är väldigt nöjd att jag bestämde mig för att göra konverteringen.

Kul att höra! Är det Luft/vatten för er med? Har ni haft tillräckligt isolerat golvbjälklag sen tidigare eller har ni behövt lägga till? Vi kommer få tilläggsisolera 5-10 cm där vi ska lägga golvvärme då det bara är 10 cm i vissa golv och 15 cm i andra.

Ser inget fel i upplägg med rätta komponenter. Med dimensioneringsprogram ,inga större problem.
Jiri

Tack för input! Tror du det kan bli en så enkel lösning som schemat i bifogad fil eller har jag glömt några nödvändiga prylar såsom pumpar och shuntar eller vad det nu kan vara? Funkar rördragningen såsom i schemat eller missar jag något?

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Om det vare så enkelt?
För det första har du olika uppvärmningssystem att hantera med olika behov vad det gäller framledningstemperatur.
Att du skulle klara dig med 30gr på framledning till radiatorer(när då vid 15+ute ?) låter lite väl optimistisk med den storleken?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Radiatorer med den storleken (TP 22) och avgiven effekt behöver framledning på 55/45gr.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Radiatorer med den storleken (TP 22) och avgiven effekt behöver framledning på 55/45gr.

Ok. Jag utgick från siffrorna för Purmos radiatorer. Stämmer inte 1114 W vid 30 grader?

Citera
Typ   22-6013
Längd   1300 mm
Watt vid 50°C   2222W
Watt vid 30°C   1114W

http://www.rinkabyror.se/artikel/thermopanel-v4-radiator-tp22-6013/?select=true

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Enklast att lada ner tillverkarens broschyrer dem man är intresserat av.
Nu är det Rinkabys uppgifter som du utgår ifrån, knappast tillverkare?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad McTornberg

  • Nördar ner mig i bergvärme, golvvärme, kurvor, delta och varmvattenförbrukning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi har borrat för bergvärme, så jag hoppas det blir bra. Har idag 170mm isolering i bjälklaget och jag gjorde en analys av värmegenomströmning till krypgrunden med värmekamera före och det såg inte ut att sprida så mycket värme neråt när golvvärmen i badrummet var på, visserligen släpper ju klinkers genom mer värme än parkett men ändå.

Purmo har en excelfil man kan fylla i för att beräkna storlek på raddar, jag kör än så länge 30-kurva på raddar, men jag har svårt att säga hur det blir när kallare än - 5°C, så jag får se helt enkelt.
Villa med krypgrund vid Vänern. 128 kvm + 44 kvm biyta.
Bvp Thermia Inverter M 3-12kW installerad 20161029.
200m borra, 15m till berg, 17m foderrör. 
Konverterat från elradiatorer till vattenburen golvvärme i 115 kvm (lagt alla rör själv mellan 160902-161201) över krypgrund med 170mm isolering, tre vattenradiatorer i garage, sovrum och tvättstuga, elgolvvärme i groventre, badrum och uterum.
Acetec PD250 sorbtionsavfuktare inkopplad våren 2014 i krypgrund, luft-luftvp och Keddy superkassett insatt feb 2004 som extravärme.
161103 bvp inkopplad först för varmvatten, raddar i garage, sovrum och tvättstuga.
161209 golvvärmen inkopplad.
Förbrukning 2012: 20 600 kWh
Förbrukning 2013: 17 000 kWh
Förbrukning 2014: 17 100 kWh
Förbrukning 2015: 16 000 kWh
Förbrukning 2016: 16 800 kWh
Förbrukning 2017: 11 900 kWh
Förbrukning 2018: 12 000 kWh

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Enklast att lada ner tillverkarens broschyrer dem man är intresserat av.
Nu är det Rinkabys uppgifter som du utgår ifrån, knappast tillverkare?

Det var ju dumt av mig att tro att Rinkaby hade rätt uppgifter. Något missvisande då m a o.

Om jag lägger till en shunt till golvvärmen då och låter pumpen leverera 50-gradigt vatten till radiatorerna? Blir det såhär då eller har jag glömt nåt nu? Separat cirkpump till golvvärmen eller räcker det med den i pumpen med tanke på att det bara är två radiatorer vid sidan?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Om du vill ha jämnt utbredd värme på golvet så är det nog bra med separata CP.

Jag har  i ett 30m2 rum 3 slingor som matas med en Uponor Fluvia T Push-12 WL-X försedd trÃ¥dlös digital termostat och mottagare. Den interna CPn ger ett delta T pÃ¥ 1-3 °K (kan styras med CP-hastighet) över slingorna medan deltat pÃ¥ fram och retur till fördelaren är c.a 8 °K
« Senast ändrad: 16 november 2016, 23:18:21 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Nu börjar du närma dig verkligheten, med shunt(push typ LK) och fördelare till golvvärme med flödesmätare, strypventiler, max. termostat, CP klarar du av alla golvslingor och separat till radiatorer som ingår från början. Nyaste VP system klarar av att styra olika system med varierande framledning om så installerat.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det var ju dumt av mig att tro att Rinkaby hade rätt uppgifter. Något missvisande då m a o.
Rinkaby har säkert rätt uppgifter, dock betyder dom inte framledning utan medeltemp på radiatorn-rumstemperatur.
30 °C kolumnen ger då på rumstemp av 20 °C en medeltemp på radiatorn på 50 °C vilket då exempelvis är 55/45, 50 °C kolumnen ger 80/60(eller 75/65.. osv).
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har fyra raddar och ca 120 kvadrat golvvärme.
Kopplat som första förslaget från hellgun utan shuntar eller extra cp, detta funkar helt utmärkt. Jag skulle sätta in så stora element som möjligt (eller fler små) och prova utan shunt först, se bara till att göra plats för shunt om det behövs. Klarar mig på 31 grader framledning vid noll ute.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Jag har fyra raddar och ca 120 kvadrat golvvärme.
Kopplat som första förslaget från hellgun utan shuntar eller extra cp, detta funkar helt utmärkt. Jag skulle sätta in så stora element som möjligt (eller fler små) och prova utan shunt först, se bara till att göra plats för shunt om det behövs. Klarar mig på 31 grader framledning vid noll ute.

Detta är ju intressant och glädjande att läsa. Vi kommer ha ca 70 m2 golvvärme och två radiatorer så det är ju ingen jätteanläggning. Hade en gång ett 200+ m2 treplanshus med 10 m2 golvvärme och resten radiatorer vilket allt drevs på en cirkpump utan problem. Men visst, golvvärmen kanske kräver mer?

Men vad händer med er uppvärmning vid t ex -10? Har ni högre framledning än 31 då eller hur räcker värmen till? Trägolv mår väl inte så bra av mer än runt 27 grader på ytan (iallafall de golv vi har från Kährs).

Vi skulle ju kunna ha 33-radiatorer också men de bygger ju så jävlans mycket. Och jag inser ju att det inte blir så mycket effekt i två 22-radiatorer vid 30 graders framledning även om de är ganska stora (600x1300 och 600x2600), 500-600 W totalt i kök/vardagsrum enligt Purmos beräkningsverktyg.
« Senast ändrad: 17 november 2016, 14:38:09 av hellgun »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 697
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!