Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten försvinner efter nÃ¥gon minut (fjärrvärme uppvärmt - bostadsrätt)  (läst 10720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tet123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har ett väldigt underligt problem i vår lägenhet just nu. Det började för ca 2-3 veckor sedan då varmvattnet temporärt försvann, men kom ganska snabbt tillbaka efter att man stängt av kranen. Dett observerades när man duschade, men påverkade alla kranar i lägeneheten.

Nu däremot har vi endast varmvatten i ca 1-4min innan det övergår till bli ljummet och slutligen kallt. När man känner på varmvattenledningarna i lägenheten, så har även de tappat sin värme. Värmen återgår temporärt när vi stänger av vattnet och prövar igen efter 15-60min.

Nere i fjärrvärme-/varmvattenrummet i källaren på fastigheten har vi observerat att utgående vattens temeratur sjuker långsamt när vi öppnar upp någon av våra kranar i lägenheten.

Nu till det underliga. Det finns ingen annan i fastigheten som upplever samma problem och de har vi plingat på hos 3 olika grannar, många är dessvärre ej hemma pga Jul. Vad tror ni detta kan vara? Finns det någon risk att problemet beror på något i vår lägenhet och alltså inte centralt?


P.S Tidigare i veckan så gjordes en nedjustering av vatten temperaturen nere i källaren och det uppmärksammades att någon typ av ventil som behövde bytas. Jag vet inte om detta kan vara relaterat eller orsaken.
« Senast ändrad: 21 december 2013, 22:45:18 av tet123 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle gissa att man strypt lite för hårt på varmvattentemperaturen.
Anledningen till att grannarna inte märker nått är kanske att de spolar lite försiktigare?
Om ni inte öppnar kranen fullt när ni duschar så kommer det troligen funka?
Men jag skulle nog tipsa om att öppna upp strypningen på varmvattenvärmningen lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Det borde sitta en blandningsventil i pannrummet, som gör att det inte går ut varmare än 60C i varmvattenledningen. Man ska sedan ha minst 50C ute vid kranen efter max 30 sekunder. Troligtvis är det denna ventil som trilskas, vad som temporärt kan hjälpa om det byggts upp kalk/avlagringar i den är att motionera den. Är den av typen med vred på, vrid den till sina ändlägen ett antal ggr. Då kan det ibland släppa, dock inte alltid. Kalket kan göra att känselkroppen ej kan röra sig. Är det en större fastighet och lite äldre, kan det vara en större modell, justeringen för temp kan då justeras med en stor flatskruvmejsel, skruven kan exvis sitta under vad som ser ut som en "propp". Men be er servicegubbe titta på detta om du känner dig osäker.

Edit:Fråga: Har ni VVC?
« Senast ändrad: 21 december 2013, 22:47:38 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Det kan inte vara så att de har dragit ner varmvattentemperaturen, just för att blandningsventilen inte justerar som den ska? Bara för säkra att det inte går igenom för varmt tills dess de byter den. Jag har själv gjort det på en anläggning där ventilens funktion var tveksam. Det funkar tills dess termostaten på elpatronen i vvb går bananas.. :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad tet123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle gissa att man strypt lite för hårt på varmvattentemperaturen.
Anledningen till att grannarna inte märker nått är kanske att de spolar lite försiktigare?
Om ni inte öppnar kranen fullt när ni duschar så kommer det troligen funka?
Men jag skulle nog tipsa om att öppna upp strypningen på varmvattenvärmningen lite.

Det kanske ligger något i detta. Har testat köra på halvfart nu ett tag och det verkar fungera. Tack för det!

Det borde sitta en blandningsventil i pannrummet, som gör att det inte går ut varmare än 60C i varmvattenledningen. Man ska sedan ha minst 50C ute vid kranen efter max 30 sekunder. Troligtvis är det denna ventil som trilskas, vad som temporärt kan hjälpa om det byggts upp kalk/avlagringar i den är att motionera den. Är den av typen med vred på, vrid den till sina ändlägen ett antal ggr. Då kan det ibland släppa, dock inte alltid. Kalket kan göra att känselkroppen ej kan röra sig. Är det en större fastighet och lite äldre, kan det vara en större modell, justeringen för temp kan då justeras med en stor flatskruvmejsel, skruven kan exvis sitta under vad som ser ut som en "propp". Men be er servicegubbe titta på detta om du känner dig osäker.

Edit:Fråga: Har ni VVC?

Det var en servicegubbe här tidigare, men han tyckte hela situationen var lika underlig som mig och hoppades kunna återvända på måndag med en annan expert. Han prövade att dra i massa spakar, snurra på hjul och tömma vatten lite här och där. Hans uppfattning var att det inte var standarduppsatt, så kanske var någon temporär lösning.

Jag är osäker, men efter att ha läst på lite om hur VVC och VVB fungerar, tror jag snarare att vi har VVB, då det brukar ta ett tag (tömma ledningarna) innan varmvattnet kommer fram.

Det kan inte vara så att de har dragit ner varmvattentemperaturen, just för att blandningsventilen inte justerar som den ska? Bara för säkra att det inte går igenom för varmt tills dess de byter den. Jag har själv gjort det på en anläggning där ventilens funktion var tveksam. Det funkar tills dess termostaten på elpatronen i vvb går bananas.. :)

Tack för svaret! Det låter troligt, får hoppas att den nya delen kommer så snart som möjligt. Inte så kul situation såhär runt jul, med extra gäster osv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!