Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför har man flera hÃ¥l  (läst 1046 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
Varför har man flera hål
« skrivet: 21 september 2011, 23:01:13 »
När jag köpte min 10Kw
SÃ¥ hade jag cirka 27 meter till berg.
Så jag använde kalkylen 10 x Kw = 200 + 10% till.
Så jag lät dem borra 250 meter ner, lite problem hade dem men de hade en stor maskin.
Vatten som de pumpade ur hålet var 575liter/s deras maskin klarade 585 så vi låg på gränsen.
Skulle jag ha kört 2 hål istället ?

Peter

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför har man flera hål
« Svar #1 skrivet: 22 september 2011, 00:19:22 »
En anledning till att man har flera hål är för att man redan har ett hål som inte räcker till. Så gör man ett till.

En annan anledning är när man behöver borra djupare än vad som är möjligt givet "underlaget" så kan man bli tvingad att borra flera hål fast totaldjupet kanske är så stort. En borrning kan stöta på problem mycket tidigare än 250 meter.

Även om mÃ¥nga borrfirmor kan borra 300 meter sÃ¥ är det vanligare att man i stället borrar tvÃ¥ hÃ¥l. Detta pÃ¥ grund av att brinepumpen i normala värmepumpar inte fixar att pumpa tillräckligt fort genom hÃ¥l som är för djupa. Jag märker av att jag fÃ¥r lite väl högt delta med mina 250 meter. En annan anledning är att det är enklare att borra grund, riskerna ökar med djupet sÃ¥ att säga. 

Har man långt till berg vill man så klart undvika att borra fler hål än ett givet den ökade kostnaden för foderrör.

Har du två hål och det ena hålet presterar bättre kan du justera från vilket hål du tar merparten av effekten, även om dom är lika djupa.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varför har man flera hål
« Svar #2 skrivet: 22 september 2011, 09:40:13 »
Är det 27 meter ner till berget tycker jag ett borrhål är bästa alternativet. Metrarna ner till berg är dyra. Visserligen skulle två parallellkopplade borrhål ge lägre elförbrukning till cirkulationspumpen men i det här fallet har jag svårt att se att det skulle betala extrakostnaden för två borrhål med halva djupet.

Bergets temperatur ökar med djupet, det gör att inkommande köldbärare blir lite varmare än vid grundare borrhål.
« Senast ändrad: 22 september 2011, 09:41:47 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Varför har man flera hål
« Svar #3 skrivet: 22 september 2011, 20:53:35 »
Tack for svaren.
Men som jag forstar det sa skall min duo optimum g2 klara 980 meter kollektor slang eller ar det hojden som gor det att det blir trogare trodde bara den puttade pa i ena anden.
Ar i england inget svenskt tangentbord...

Halsningar
Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!