Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopparrör som kolektor slang?  (läst 4425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mada-x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Kopparrör som kolektor slang?
« skrivet: 24 april 2010, 22:46:40 »
Vet nån av er nån om att det skulle gå att ersätta kolektorslangen med gasfylld kopparrör? Att det hade räckt med typ 70m?

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Kopparrör som kolektor slang?
« Svar #1 skrivet: 24 april 2010, 23:46:18 »
Hei
Google Direct exchange geothermal
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kopparrör som kolektor slang?
« Svar #2 skrivet: 25 april 2010, 00:16:10 »
Gammal ide
IVT hade någon markvärmepump för länge sedan (som jag inte minns namnet på) med 2x30 m koppar kollektor fylld med R22.
En annan av dessa pumpar var Markus  med sin 2x32m kollektorer och R134c och detta var 1998.
SÃ¥ visst fungerar det

Fundera istället varför man inte har kvar denna typ av markvärme kollektor
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kopparrör som kolektor slang?
« Svar #3 skrivet: 25 april 2010, 07:23:52 »
Jag känner till 2 svenska tillverkare som fortfarande har D-X (förångning direkt i marken) som standard. Det finns väl en risk att det blir rejäl tjälskjutning där rören går. Jag har också sett bruna gräsmattor på sommaren på en del ställen med D-X.

http://www.siriusab.se/
och
http://www.megatherm.se/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kopparrör som kolektor slang?
« Svar #4 skrivet: 25 april 2010, 11:59:32 »
Min far byggde en sådan anläggning -78, efter 10 år borrade han energibrunn ist då gräsmattan blev mer och mer lik en puckelpist.
ett annat problem är att oljan som kompressorn kastar ur sig har svårt att hitta tillbaka, går att lösa till viss del med oljeavskiljare, men efter några år har ganska mycket av oljan rymt iaf...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tomme

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopparrör som kolektor slang?
« Svar #5 skrivet: 26 april 2010, 14:56:20 »
Beror mycket på markförutsättningarna hur pass stora tjälresningar man får, kör min egenbyggda i 2x70 meter kopparrör i sandig mark och har aldrig sett tillstymmelse till tjälresning eller brun gräsmatta.
Har kört sju vintrar nu och oljan verkar inte ha några problem med att hitta tillbaka till kompressorn!
Plockar ut ca 5kW på dessa slingor.
Piteå, DX-värmepump

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopparrör som kolektor slang?
« Svar #6 skrivet: 27 april 2010, 17:25:06 »
Normalt är oljeåterföringen inget problem, rördimensionen väljs så att det blir tillräcklig gashastighet för att oljan ska följa med tillbaka.
Men! vid minskat gasflöde, t.ex. vid köldmedieläckage blir oljan kvar ute i rören och kompressorn skär. Kan vara en orsak till att man nästan slutat med DX, miljöaspekter kan vara en annan. Det blir större fyllnadsmängder med DX.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad tomme

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopparrör som kolektor slang?
« Svar #7 skrivet: 28 april 2010, 08:49:15 »
Normalt är oljeåterföringen inget problem, rördimensionen väljs så att det blir tillräcklig gashastighet för att oljan ska följa med tillbaka.
Men! vid minskat gasflöde, t.ex. vid köldmedieläckage blir oljan kvar ute i rören och kompressorn skär. Kan vara en orsak till att man nästan slutat med DX, miljöaspekter kan vara en annan. Det blir större fyllnadsmängder med DX.

Var har du fått uppgifter på större fyllnadsmängder ifrån?
Det påståendet stämmer inte, utan fyllnadsmängden skiljer ytterst lite. kollade en Nibe fighter 1225-5 som anger fyllnadsmängden 1,4 kg och min 5 kW pump har en fyllnadsmängd på 1,5 kg!
Piteå, DX-värmepump

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopparrör som kolektor slang?
« Svar #8 skrivet: 28 april 2010, 16:56:52 »
När jag pratar om DX, menar jag att köldmediumet åker runt i kopparslingan i marken. Om du har 140 meter 7/8" kopparrör har du 200 liter förångare att fylla upp, det är inte så troligt att 1,5 kg. räcker till det. Antingen stämmer inte skylten eller så pratar vi om olika saker.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad tomme

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopparrör som kolektor slang?
« Svar #9 skrivet: 28 april 2010, 19:03:38 »
När jag pratar om DX, menar jag att köldmediumet åker runt i kopparslingan i marken. Om du har 140 meter 7/8" kopparrör har du 200 liter förångare att fylla upp, det är inte så troligt att 1,5 kg. räcker till det. Antingen stämmer inte skylten eller så pratar vi om olika saker.

"skylten" stämmer för jag har byggt den själv, däremot så är kopparröret bara 1/2" så DX är det alla gånger.
Piteå, DX-värmepump

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!