Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryck pÃ¥ expan-kärl  (läst 2543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Raffe

  • Gäst
Raffe
Tryck på expan-kärl
« skrivet: 29 december 2004, 08:27:46 »
Hej och god fortsättning till Er alla!

Jag undrar vad lämligt tryck på ett expansionskärl är? Mitt ligger hela tiden på mellan 0.45 och 0.7 vilken jag undrar ifall det inte är lite lite. Kör en Nibe 1115 8,5kW med tillhörande VPA 300/200 tank. 130m2 + 130m2 källare (270 m2 totalt). Bör inte trycker ligga på runt 1 bar? Kan jag öka trycket eller riskerar jag något då? Angående expansionskärlet, hur släpper jag ut tryck? Det sitter en blå plasthylsa ovanpå den som går att ta bort och där sitter bara en tryckventil så som jag ser det. Har inte vågat pilla något på den men antar att det är den smo man skall trycka in för att släppa ut tryck?

MvH

/Raffe

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tryck på expan-kärl
« Svar #1 skrivet: 29 december 2004, 10:09:46 »
Du har  2 vÃ¥ningar i huset, dÃ¥ kan du höja till 1 bars tryck utan vidare !! GÃ¥ fast upp till 1,5 och sedan släppa ner trycket till 1 bar via tryckventilen sÃ¥ fÃ¥r du ut ev. luft ur systemet samtidigt !! Porlar det i elementen sÃ¥ bör du nog lufta allt !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

admin

  • Gäst
admin
Re:Tryck på expan-kärl
« Svar #2 skrivet: 29 december 2004, 11:31:39 »
Trycket i expansionskärlet skall vara så högt (när vattnet i systemet är kallt) att det räcker till för att hålla ett högre tryck än vad vattenpelaren från systemets högsta punkt ger.

"Mät" alltså från expansionskärl till systemets högsta punkt. Om det är 6 meter skall du ha minst 0.6 bar i exp.kärlet när vattnet är rumstempererat.

Ett par hekto i reserv skadar inte.

Raffe

  • Gäst
Raffe
Re:Tryck på expan-kärl
« Svar #3 skrivet: 29 december 2004, 17:40:29 »
Dum frÃ¥ga men hur ökar man trycket?  ::)

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tryck på expan-kärl
« Svar #4 skrivet: 29 december 2004, 19:42:45 »
En frÃ¥ga som ligger inom omrÃ¥det är om man märker att trycket sÃ¥ sakta minskar med tiden. Vad gör man dÃ¥? Är lite orolig för att det skall vara nÃ¥got hÃ¥l i systemet även om jag inte ser det, men rören gÃ¥r ju mest i väggar etc...  Det gÃ¥r inte snabbt men pÃ¥ nÃ¥gra mÃ¥nader är trycket lägre... Är det ett stort eller litet problem? ??? ???

Har även svårt att lufta vissa element på övervåningen eftersom den lilla nippeln har förstörts av någon så den ej går att skruva ur...


Utloggad Sulan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tryck på expan-kärl
« Svar #5 skrivet: 29 december 2004, 21:37:26 »
Trycket ökas med påfyllnings kranen som oftast sitter i anslutning till ingående vatten till vv:n. Fyll på till önskat tryck.

Att tycket försvinner beror på temp diffar i värmesystemet,eller att gummibälgen läcker lite luft. Man får fylla den i bland. (cyckelpump funkar ;))

Eller så läcker det ut vatten någonstans. :'(

Lite tryck försvinner alltid med tiden bara det inte sker för fort så är det helt ok.

Du måste byta luft nippeln.Är det på övervåningen så behöver du inte tappa ut så mycke vatten.
Tappa ut så mycket så det inte kommer ut vatten när du skruvar ut den. Inte lätt å veta men man får pröva lite då och då. Eller om du kan stänga av det elementet som är trasigt. Det brukar komma massa vatten när man plockar hatten till returavstängaren. Så det brukar vara lättare å tappa ut vatten ur pannan.
« Senast ändrad: 29 december 2004, 21:50:37 av Sulan »
CTC ECO-El + ECO-Air 5,9
Instalerad 2004-12-04

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!