Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Politik eller värmepump?  (läst 3628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Politik eller värmepump?
« skrivet: 28 september 2006, 12:59:05 »
Jag tycker det varit mer politik än värmepump i forumet. Tråkigt!
Kan inte de diskussionerna föras i annat forum?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2006, 13:15:17 »
Är det inte just det som är meningen med en avdelning som heter "allmänt forum" att det inte handlar om huvudämnet för forumet?!?  ::)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2006, 13:30:37 »
Meningen med rubriken "Allmänt forum" är väl just att man ska kunna diskutera lite av varje !
Och är man bara intresserad av värmepumps relaterade sak frågor, ja då är det ju bara att låta bli att titta under allmänt forum !
Fritt val så att säga !

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2006, 16:16:27 »
Men när jag går in och läser de senaste inläggen så dränks jag av alla inlägg som jag inte vill läsa. Dessutom visas bara de senaste 100 så jag måste in flera gånger om dan för att inte missa något. Om politik diskuterats i ett separat forum så hade jag däremot haf t valfriheten att följa med där ... eller inte.

Kanske Rickard ska byta namn på forumet till något mer passande och flytta värmepumpsämnena till en deltavla eller "Allmänt forum" istället? [ironi]


Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2006, 16:28:12 »


Jamen Kalkyl, så är det väl till vardags i livet, man dränks ständigt, enligt ens högst personliga uppfattning, av en massa intryck som man tycker är bra och dåligt.
Svälja, sortera och spotta, så är det överallt, så också på detta och andra forum.
Jag läser själv bara en brÃ¥kdel pÃ¥ detta forum, plockar ut sÃ¥nt som jag tror intresserar mig, eller ämnen där jag möjligen kan tillföra nÃ¥got.  :)

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2006, 17:02:55 »
Har en känsla av att den politiska debatten kommer att avta i takt med att valet bleknar bort.

Annars får jag väl lägga upp ett politiskt forum på min tredje domän, den jag använder för tester av nya funktioner och uppdateringar. www.diskussionsforum.se
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #6 skrivet: 28 september 2006, 17:05:57 »
Har en känsla av att den politiska debatten kommer att avta i takt med att valet bleknar bort.

Annars får jag väl lägga upp ett politiskt forum på min tredje domän, den jag använder för tester av nya funktioner och uppdateringar. www.diskussionsforum.se


Var inte för säker pÃ¥ det  ;D Jag tänker dÃ¥ slänga in nÃ¥t som ger fart pÃ¥ den politiska debatten. Sverige kan inte fortsätta med att vara sämst i världen pÃ¥ att diskutera politiska ämnen, vilket Vi fn är.....

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2006, 17:13:30 »
OK, jag lägger upp ett politikforum i helgen.
Det borde kunna funka, hittar inga riktigt bra i övrigt - som du säger Humlan, ett svart hål!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #8 skrivet: 28 september 2006, 17:46:54 »
OK, jag lägger upp ett politikforum i helgen.
Det borde kunna funka, hittar inga riktigt bra i övrigt - som du säger Humlan, ett svart hål!


Det är bra Rickard, Ã¥ politik är ju nÃ¥t som Vi alla "drabbas" av, vare sig Vi vill det eller inte. Fast i Sverige har det gÃ¥tt sÃ¥ lÃ¥ngt, att de flesta inte ens törs tala om vad dom röstar pÃ¥, utan skyller pÃ¥ "att det har Du inte att göra med", "det är min privatsak" o.s.v. Det kan ses mot hur det var förr, dÃ¥ var man stolt över att höra till ett visst politiskt parti, Ã¥ vÃ¥gade argumentera för sina Ã¥sikter. Nu har Vi förkrymt oss själva till en hög med mesar, som bara vill springa iväg, sÃ¥ fort nÃ¥n säger nÃ¥t obehagligt om oss personligen. Nää, det ska va, full fart Ã¥ högt i tak i debatten, sÃ¥ alla med ideér har en chans att kunna göra sig hörda  :)

mvh humlan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #9 skrivet: 28 september 2006, 19:27:55 »
Själv tycker jag det är väääääldigt mycket l/l pÃ¥ sistone....alldeles för mycket l/l och sÃ¥ för lite CTC förstÃ¥s, men det beror ju pÃ¥ att de aldrig gÃ¥r sönder  ;) 8)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #10 skrivet: 29 september 2006, 07:27:49 »
Bra idé med ett nytt forum för politik, Rickard. Jag har själv skrivit en del icke-VP-relaterade inlägg, men blir ändå lite besviken när jag klickar på "Olästa inlägg" och knappt ser VP-inläggen i inläggsskogen. Framförallt vore det bra eftersom det nog kan finnas en risk att mängden icke-VP döljer den fantastiska VP-kunskapsbasen för nytillkomna användare. Eller vore det tekniskt möjligt att enbart få upp en lista med nytillkomna inlägg från de forum man är intresserad av, det vore en kanonlösning!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Politik eller värmepump?
« Svar #11 skrivet: 29 september 2006, 21:51:00 »
Nu har politikforum sett dagens ljus.

http://www.diskussionsforum.se/forum/index.php
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 513
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!