Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ivt greenline he  (läst 958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Evergren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ivt greenline he
« skrivet: 17 november 2017, 07:29:35 »
Hej.

Jag har precis bytt ut min vedpanna med 2 x 500L tankar till en ivt Greenline HE jordvärmepump där den ena tanken är kvar och används som tekniktank idag för varmvattnet.
Firman som satte in den var väl okej, jag upplevde en stor osäkerhet hos montören och dom hade väldigt bråttom iväg så någon direkt genomgång fick jag inte.
Jag var med och satte in önskad rumstemp och fick även välja placeringen på pannan :) that´s it.

Dom bad mig även lufta elementen på kvällen då dom fyllt upp med ganska mycket vatten.

Tidigare har vi kört allt genom tekniktanken, och vi använde elpatronen så vi har bara använt den ena tanken. Då hade vi en framledning på runt 40 grader till golvvärmen och jag kunde tydligt känna hur varmt vattnet var i slangarna.
Idag när jag kollar har jag en framledning pÃ¥ 25 och ett bör pÃ¥ 29. Men jag känner inte av nÃ¥gon värme alls pÃ¥ rören till golvvärmen, är detta inte fel?  Vi har en rumstemperatur inställd pÃ¥ 21 grader, och vi har cirka 20 i huset, men jag känner ingen värme alls frÃ¥n golvslingorna.

Jag får nog förtydliga att vi har golvvärme på bottenplan och radiatorer på övre plan plus källare.

Min fråga är nu då hur jag ska ställa mina termostater till golvvärmen, jag har ju specifika termostater till respektive slinga som sitter i resp rum.

Ska dessa vara fullt öppna nu, likt radiatorerna på övre plan?
Blir det inte annars så att jag stryper värmen med rumstermostaten till golvvärmen.
Om jag har 25 grader fram och jag begränsar med rumstermostaten kommer jag aldrig få ut mina 21 grader i slingan? tänker jag rätt?
Annars undrar jag vad som är bäst för pumpen, rent inställningsmässigt?
Jag upplever att installatörerna inte riktigt har någon koll på detta utan sätter en grundinställning till samtliga.

Jag vill ju spara min kompressor likt alla andra.

Hoppas att någon expert vill ge mig en bra förklaring på en logisk nivå!

Tack!!!



 

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!