Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Web gränssnitt med skalbar grafik och eget Thermia interface  (läst 3508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
Har flyttat in i ett hus med en nu 16 år gammal Thermia Villa Classis. Efersom man är lite av en tekniknörd så man vill ju ha lite koll på husets värmepump och efter haft lite problem med att den stannat p.g.a HP fel så ville jag även få reda på ifall den stannat så snabbt som möjligt utan att behöva gå till pannrummet. Började faktisk med att se vad som fanns och hittade sidor om otillåten_länk och thermiq.net. Det skulle nog gå att köpa ett färdigt system till min pump men tyckte att det grafiska gränssnittet kändes väldigt omoderna med statiska bilder som man lagt text och animerade GIF:ar och interfacen som fanns kändes dyrare än vad de skulle behöva vara eftersom det bara var ett enkelt I2C interface till pumpen. Tänkte skriva några rader om hur jag gjorde istället ifall någon är i samma tankar.

Det blev helt enkelt att göra ett eget interface och ett eget webgrännsnitt...alltid bra att friska upp ens JQuery/PHP/Python/MySQL/Snap/SVG/CSS/HTML kunskaper ;-). Tänkte först göra det så billigt som möjligt med en Arduino Nano med Ethernet Shield men det blev att istället använda en Orange Pi tillsammans med en Arduino Nano. Båda är "kinakopior" så total kostnad för hårdvaran blev typ 200:-. Arduinon översätter bara I2C till seriell kommunikation som skickas till OrangePi som in sin tur skickar temperaturer/intergralvärde en gång i minuten och statusförändringar så fort de händer till en vanlig hemsida.

Hemsidan är en vanligt PHP/MySQL. Skall lägga till grafer men har inte hunnit göra det ännu så än så länge så är det två sidor, en för loggar och en för själva processen. Ifall pumpen larmar så skickar hemsidan ett mail. För att processbilden skall bli "snygg" oavsett ifall det är en telefon, padda eller dator som man använder så är den inte uppbyggd av någon statisk bilder utan utgörs av en SVG bild där jag, via Snap, animerar flöden och ändrar texter. På så vis så är den helt skalbar. Loggarna visar när man får förändringar på pressostater, vxv, elpatron, kompressor eller ifall någon givare anses vara fel. På så vis hoppas jag kunna få bättre koll nästa gång jag får ett HP fel ifall det är en kass pressostat (och i sådana fall vilken) eller något annat.

Ifall man är intresserad så kan ni titta på på dessa två sidor här:
http://jfors.se/lindebo/
http://jfors.se/lindebo/logview.php





Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Web gränssnitt med skalbar grafik och eget Thermia interface
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2017, 16:07:15 »
Snyggt  tummenupp lät ju enkelt det där man fattade ingenting tror vi har lite olika dator kunskaper dontknow
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Web gränssnitt med skalbar grafik och eget Thermia interface
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2017, 16:14:21 »
Att bygga en client/server lösning idag innefattar ofta många olika språk så det kan låta "mycket" men är i grund och botten inte det.

Antal rader kod är väldigt begränsat. Animeringen jag gör av flöde är typ på 4-5 rader i Snap.

Ardic

  • Gäst
Ardic
SV: Web gränssnitt med skalbar grafik och eget Thermia interface
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2017, 13:05:33 »
Detta är ju precis vad jag vill göra!

Är ett fan av teknik och ska precis byta från en gammal hedenhös kombipanna till en ny luft/vatten pump ( mitsubishi Ecodan W50 ). Vill kunna hålla koll på hur den mår utan att gräva mig fram till pannrummet ute i förrådet. Jag har goda kunskaper i html, css, js ( ink snap ) och vill bygga mitt egna smarta hem med några arduinos ( alt. r pi ). Allt ska logga i någon form av json-db ( ex. rethinkdb ) och köras på min server hemma via ex. nodejs.

Startar en egen tråd när allt är redo för utveckling, men har en lite fråga först. Det här I2C interfacet du får datan ifrån, finns den på alla luft / värmepumpar. Hittar inget om detta någonstans. Annars, hur får jag datan utan att köpa deras snordyra MELCloud-tjänst?

// Johan

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
Du kommer inte hitta någon information om detta hos tillverkaren. Det I2C interfacet som jag lyssnar på är någon form av service/debug port och jag har fått göra en hel del reverse-engineering för att räkna ut vad som skickas. Du får ingen information om detta ifrån leverantören. Eftersom det är I2C så räckte det med att koppla in en logiganalysator för att se vilken adress som den försöker skriva till. När jag kopplade in en Arduino som "svarade" på den adressen så började pumpen skicka registerdata hela tiden.

Hur andra och nyare pumpar gör är olika. Vissa har betydligt mer komplicerade interface och det finns nog flera Thermia med I2C men du får nog tyvärr gräva en hel del för din pump. I detta fallet var det bra med en "gammal" pump med ett väldigt enkelt interface. Det finns nog pumpar som inte har någon kommunikationsport alls tyvärr.


Detta är ju precis vad jag vill göra!

Är ett fan av teknik och ska precis byta från en gammal hedenhös kombipanna till en ny luft/vatten pump ( mitsubishi Ecodan W50 ). Vill kunna hålla koll på hur den mår utan att gräva mig fram till pannrummet ute i förrådet. Jag har goda kunskaper i html, css, js ( ink snap ) och vill bygga mitt egna smarta hem med några arduinos ( alt. r pi ). Allt ska logga i någon form av json-db ( ex. rethinkdb ) och köras på min server hemma via ex. nodejs.

Startar en egen tråd när allt är redo för utveckling, men har en lite fråga först. Det här I2C interfacet du får datan ifrån, finns den på alla luft / värmepumpar. Hittar inget om detta någonstans. Annars, hur får jag datan utan att köpa deras snordyra MELCloud-tjänst?

// Johan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det här med olika loggerlösningar som utvecklas i detta forum är inget som jag bifaller, det finns t.o.m regler emot det av några skäl.
1. Det riskerar blir en kommersiell produkt som då också får gratis marknadsföring och spridning via forumet.
2. Det tenderar att bli väldigt mycket diskussioner i denna typ av ämnen, som inte tillhör forumets kärnämnen.
3. Det riskerar konkurrera med de produkter jag tagit fram för denna typ av ändamål, logger2020 och Logger 3030.

Över tid har det visat sig vara bäst att inte låta denna typ av trådar växa vilt i forumet.
Hoppas ni har förståelse för detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
Trodde hela ideén med "Gör det själv" avdelningen var att diskutera och dela med sig av sina egna projekt?

Den lilla tid jag har över till några hobbyprojekt när heltidsarbete, fru/barn och huset har fått sitt är minst sagt begränsad. Jag tror fler är i min sits, de skulle vilja men hittar inte tiden, så då var min tanke att dela med mig och det jag gjort för att inspirera och kanske göra startsträckan lite kortare. Jag har inga som helst planer på att göra detta till en kommersiell produkt. Ifall någon har några frågor/funderingar kring mitt lilla projekt och det nu inte är ok att diskutera det i detta forumet så får de gärna skicka mig ett meddelande istället.

Hittade lite tid igår så nu kan man se ett par grafer också (http://jfors.se/lindebo/chartview.php;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har aldrig påstått att du skulle kommersialisera det, men det är naturligtvis en möjlighet bland många andra.
Framförallt finns ju risken att någon annan kommersialiserar det, eller att någon som säljer den utrustning som behövs för att bygga denna typ av utrustning engagerar sig för att dra nytta av "open source-projektet".
Faktum kvarstår att de skäl jag anger har lett fram till de regler runt detta som finns.
Denna typ av diskussion passar bättre i ett raspberry eller aurdinoforum eller liknande.

Ni får försöka se det som en eftergift till att jag byggt upp detta forum till förmån för alla som skall köpa eller har problem med sin värmepump, jag kan inte arbeta gratis, och en av mina intäktsströmmar kommer från tillverkningen och försäljningen av loggrar.
Om detta forum blev sveriges Loggermekka för alla som vill utveckla eller sälja alternativ till mina produkter så skulle det nog menligt påverka min försäljning.
Dessutom skulle det dra fokus från forumets kärnämne.
Jag vet att de flesta som knåpar ihop dessa program itnte har för avsikt att sälja det eller kommersialisera det, men jag har sett tillräckligt många exempel på motsatsen för att veta att risken är stor att så trots allt blir fallet.
Jag har inga problem med att forumets medlemmar diskuterar detta på sina hemsidor, i andra forum, eller tillverkar och säljer liknande prylar, mitt enda uppfattning är att jag inte vill att det skall bli en betydande del av diskussionerna som förs i detta forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!