Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeloggs.  (läst 32947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dowax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmeloggs.
« skrivet: 09 januari 2010, 19:36:17 »
Har eldat ved ett bra tag nu. Men fick tag i en pall värmeloggs till rätt pris, Och är nu helt fast i det.
Varierar ved med värmeloggs och det fungerar bara bra.
Sen tar dom ju ingen större plats som ved gör.
Rekomenderas till er som ej har provat dom.

// Daniel
Bor i Vindeln, enplans 127kvadrat. Luftvärmepum Fa25vah och några elradiatorer för att få behaglig komfort.

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Värmeloggs.
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2010, 21:42:26 »
Har också kört med log's i kaminen när jag fått tag på det och det utvecklar en grym värme. Jag har gjort så att jag tänt med et lagom innlägg av björkved och sen lagt på log's. Idag var det ett inlägg på tv'n om alltför hård eldning i kaminer och dom menade att 2 kg ved (3-4 pinnar) i timmen är gränsen för vad som kan vara tillräckligt mycket för at få en brand i skorstenspipan. Så vitt jag förstår har log'sen bra mycket högre energivärde än ved så ta det försiktigt så du inte utsätter pipan och dess omgivningar för mer värme än vad det tål. Det var några läskiga bilder på pipbrand och jag har själv haft illavarslande dofter från pipans omgivningar när jag kört alltför hårt med log's.
J

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Värmeloggs.
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 01:27:44 »
Japp kan bar instämma i resonemanget.
Har själv eldat liknande produkt ( briketter) i ca 10 år nu iofs med enstaka kbm ved ibland.

Effekten har jag för mig är 3 till 4 gånger högre än med ved så det är klart det blir hetta.
Har nu inte samma problem som om man har kamin jag har förugn på ved panna.
Det blir dessutom mindre aska av loggs/briketter än med ved
samt en hel annan sysselsättning i skogen som är skojigare än att hugga ved.

Effekt loggs ca 4700kw/ton ca 1200kg/kbm
    björkved ca 2800kwh/kbm

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Värmeloggs.
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 09:44:40 »
jag ha testat med ...men va inte specielt impad ,visst det funkar men jag tycker det gav dålig värme

ved värmer ju som 2x  dels medans den brinner Ã¥ sen glödbädden,loggsen glödde mest och dÃ¥ dom lÃ¥gbrann
värmde dom lite .. fast som vanligt ..man kan ju ha fel.... Sc:,h

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Värmeloggs.
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 12:58:01 »
Ja det beror nog på eldstaden lite grann
 dom behöver fÃ¥ in rejält med luft annars ligger det bara och pyrglöder.

I pannan har jag iofs under förbränning och så gjorde jag som det finns i spån ugnar
en kanal i botten som luften gÃ¥r i ut  till rökkanalen har även provat att lägga ett par vedträn
underst och sedan briketter ovanpå det funckar det med men då ska man ju ha ved:)

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Värmeloggs.
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2010, 17:26:46 »
Har också kört med log's i kaminen när jag fått tag på det och det utvecklar en grym värme. Jag har gjort så att jag tänt med et lagom innlägg av björkved och sen lagt på log's. Idag var det ett inlägg på tv'n om alltför hård eldning i kaminer och dom menade att 2 kg ved (3-4 pinnar) i timmen är gränsen för vad som kan vara tillräckligt mycket för at få en brand i skorstenspipan. Så vitt jag förstår har log'sen bra mycket högre energivärde än ved så ta det försiktigt så du inte utsätter pipan och dess omgivningar för mer värme än vad det tål. Det var några läskiga bilder på pipbrand och jag har själv haft illavarslande dofter från pipans omgivningar när jag kört alltför hårt med log's.
J

Det som sas var väl att man ska titta i tillverkarens deklaration hur stor belastning man kan ha på sin kamin. Det KAN vara så lite som 3-4 kg/tim. Min tror jag är på 12 eller 14kg/tim. Men det är specifikt från kamin till kamin.
Soteld som nämdes i inslaget uppstår lättare när man pyreldar med för dålig lufttillförsel och sur ved. Då bildas det tjära i skorstenen.
Kombinationen av tidigare pyreldning och en överbelastning av eldstaden är det som ger den ökade risken för skorstensbrand.

Värme och syre är väl det bästa motmedlet mot tjära så det borde inte vara några problem med logs.
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad gerjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeloggs.
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2010, 20:31:15 »
Jag provade att elda med logs gjorda av hampa förra säsongen med gott resultat. Eldade först upp med ved och när det var dags att gå till sängs lade jag på ett par logs. Täljsten var fortfarande varm när jag vaknade. Nu kör jag samma metod men med pelletskorg. Brinner längre och blir betydligt mindre aska. Kamin i kombination med luft/luft-pump funkar finfint!

Utloggad dowax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmeloggs.
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2010, 14:47:39 »
Ja jag hade funderingar att köpa in en pelletskorg och elda pellets i braskaminen. Men ger pelletskorgen någon märkbar värme eller leverar den mest mysfaktor?
Men kan du stoppa in pelletskorgen efter att du eldat? Måste inte kaminen vara glöd fri och kall?
Uppfattade att man skulle tända pelletsen uppifrån och att man får ej ha eldat innan så att det är glöd i kaminen då man ställer in korgen.

Kör oxå luft pump och det fungerar klockrent att stöd elda ibland.

Mvh Daniel
Bor i Vindeln, enplans 127kvadrat. Luftvärmepum Fa25vah och några elradiatorer för att få behaglig komfort.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Värmeloggs.
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2010, 15:19:33 »
Ska du elda för värme så elda loggs/briketter och inte pellets. Dessutom brukar loggs vara lite billigare än pellets i relation hur mycket värme de ger.
Men man bör även värma upp kaminen lite och starta med ved så att man har en glödbädd innan man lägger på dem.

Sen har jag märkt att det är stor skillnad på olika loggs hur de brinner och är att elda. Så har du möjlighet att prova lite olika fabrikat innan du köper in större mängd så märker du vilka som är lämpliga att elda i just din kamin.
Jag har provat loggs som brinner alldeles för snabbt och häftigt, såna vill i alla fall jag inte ha i min lilla kamin. Lagom och länge vill jag ha när jag eldar loggs.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmeloggs.
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2010, 19:01:16 »
har precis köpt lite värmeloggs på granngården. (agrol)
4st 10kg pkt för 100kr.
Dock tycker jag det var usel effekt på dem, ligger mest o glöder.

Hur ska man elda detta?
provat med öppet spjäll, öppen lucka, även öppnat ask-lådan på glänt o det brukar med ved ge näst intill svetslåga i brasan, pga allt syre som rusar in underifrån i brasan.
inget sätter fart på de här.....
« Senast ändrad: 15 januari 2010, 19:35:11 av whoppi »
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

Utloggad dowax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmeloggs.
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2010, 19:46:34 »
Har med köpt en hel hög loggs på granngården och det jag märkt är att man måste ha rätt fin glödbädd innan man lägger in dom. Annars briner dom välldigt dåligt.

Jo jag har med upptäckt att kvaliten skiljer mycket. Köpte från träteam och det var då rent skit. Bran som fyrverkerier och sen vart det en stor svart ask hög. Arbetar på ett sågvärk och har själv testat elda torkat spån ungefär samma efekt blev det.
Bor i Vindeln, enplans 127kvadrat. Luftvärmepum Fa25vah och några elradiatorer för att få behaglig komfort.

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmeloggs.
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2010, 22:54:52 »
Har med köpt en hel hög loggs på granngården och det jag märkt är att man måste ha rätt fin glödbädd innan man lägger in dom. Annars briner dom välldigt dåligt.

Jo jag har med upptäckt att kvaliten skiljer mycket. Köpte från träteam och det var då rent skit. Bran som fyrverkerier och sen vart det en stor svart ask hög. Arbetar på ett sågvärk och har själv testat elda torkat spån ungefär samma efekt blev det.

Om man ska elda loggs, vad rekommenderas?
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Värmeloggs.
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2010, 23:52:23 »
Hur menar du då whoppi

Har du inte eldat med sÃ¥dana för sÃ¥ skulle jag i alla fall  rÃ¥da dig till att prova sÃ¥ här
eld några små pinnar lägg sedan in en logg(beroende på kamin två) av vakta effekten
sedan är det nog upp till dig att bedöma hur många du kan lägga på för en trevlig brasa,
för har du en kamin med bra luft tillförsel och rökutsug kan det bli väldans hett när det
kommit i gång så rök gaser samt själva kamin tempen kan bli för hög VAR FÖRSIKTIG.

Sedan en sak om loggs/briketter och även pellets dom måste förvaras nästan snustorrt
för kommer det väta pÃ¥  dom sÃ¥ har man plötsligt bara en spÃ¥n hög


Annars tycker jag som sagt billigt att elda med jämfört med ved samt mindre aska att ta till vara på

dom går att tända på med tändvätska
Mvh
taiga

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Värmeloggs.
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2010, 14:10:24 »
Loggs kan vara lite tröga att få igång, men är kaminen varm och man lägger dem på ordentlig glöd är det inga problem att få dem att brinna. Två i taget är lagom för mig.

Dowax, precis samma erfarenhet med Träteam loggs. Mycket kådrika och kanske inte lika hårt pressade som andra. Även för mig brann de alldeles för häftigt och sotade då kaminen inte kunde ge dem tillräckligt mycket luft.
I övrigt har jag testat minst 5 olika och mellan dem var det inte så stor skillnad.

Jag har också provat pellets i min kamin och det kommer jag inte göra om.
Kanske funkar bättre med löst pressade, men med mina hårda pellets så var det svårt att tända dem. Såg bra ut till en början, sen slocknade det nästan och låg och glödde. Helt plötsligt blev det en liten rökgasexplosion och det blev brinnade, rykande och glödande pellets i hela kaminen.
Det funkar när man fått fyr på dem, men eftersom det inte är så lätt att få kaminen varm med så liten eld så sotade det en del.

Skulle inte rekommendera att ställa en pelletskorg på glöd, pga risken för en "poff" med oförbrända gaser.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Redtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeloggs.
« Svar #14 skrivet: 03 november 2010, 09:13:44 »
Hur är värmeloggs jämfört med att elda pellets i korg?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!