Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frusen borra, eller vad?  (läst 7807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Frusen borra, eller vad?
« skrivet: 08 februari 2012, 10:27:28 »
Har fått ett skumt fenomen hemma.

Har gjort om lite och bland annat installerat elementfläktar för att kunna sänka framledningstemperaturen. När detta testades så var det så pass kallt att pumpen levererade max för att höja innetemp mot innegivare. Detta gjorde långa drifttider. Mer eller mindre konstant drift i ca. 30h vilket gav en brinetemp på -2/-5 som lägst.

Då känner jag att det luktar lite sprit, och ser att det pressats ut lite brine ur kärlet. Normal nivå ligger runt 60-70% i kärlet.

Tänker att det nog är bäst att låta borrhålet vila lite och tänder i vadpannan istället varpå pumpen står still 4-5h. Efter någon timma är nivån normal i kärlet igen, och när pumpen startar ligger brine på 2/-2 istället. Efter att kört vp-drift hela natten ligger brine på 0/-4.

Har sett tidigare att det varit hög nivå i kärlet vid hård belastning/låg brinetemp, men aldrig så att det spillt över något.

Nu är ju min fråga naturligtvis om slangarna deformeras av istryck, men samtidigt sjunker ju nivån i kärlet rätt snabbt (någon timma) när pumpen står still. Kan det vara slangarna som krymper av låg temperatur?

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2012, 10:50:01 »
Kan också nämna att jag inte haft något tryck på expansionskärlet, om det kan inverka?

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2012, 12:26:32 »
Jag har ingen aning, men taskigt med frostskyddsmedel?
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2012, 13:49:21 »
Hos mig sjunker nivån när brine blir kallare. (Jordvärme)

Jag är nog rädd för att du har en borra som fryser och deformerar slangarna.
Har du helt öppet kärl, eller har säkerhetsventilen öppnat?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2012, 14:04:08 »
Kärlet har säkerhetsventil, men efter ett kompressorhaveri i somras så fyllde installatören på med brinevätska, dock utan att pumpa upp något tryck i systemet.

Jag inbillar mig att om borran frusit och deformerat slangarna, borde det då inte ta lite längre tid än ett par timmar att tina upp igen?
Verkar som att först sjunker nivån, typ från +2 till 0 grader in, för att sedan öka ju kallar intemp jag får...? Vila en stund, få normal brinetemp, och vips är nivån ok igen...
« Senast ändrad: 08 februari 2012, 14:07:00 av Kuling »

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 16:02:51 »
Det är nog inte särskilt konstigt att din borra hämtar sig hyfsat snabbt. Den är säkerligen bara partiellt frusen emellanåt.

Men nog är översvämningen en varningssignal. Ännu har du tydligen inte fått slangen så klämd att kb-deltat påverkats menligt. Problem kan komma så småningom vid upprepade fryklämningar. Slangen har inte förmåga att på egen hand återta sin ursprungsform. Den lagrar på sig större och större deformation.

Gissar att du läst  trÃ¥den  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45968.0
där jag redovisat problemen med min borra.

Min borra är i dagsläget säkerligen helt bottenfrusen. Den Ã¥terhämtar sig som bäst till -2º  vid ett par timmars rundpumpning med avstängd kompressor. Med hjälp av trycksättning fungerar den  helt oklanderligt och sparar en massa ström. Tillskottet är helt urkopplat.

Trycksättning rekommenderas, men jag vet inte hur pass effektiv den blir om den sätts in mitt under vintern när plastslangen är som kallast och styvast. Jag blåste ut min slang under sommarhalvåret och håller den fortsatt under tryck.

KOB

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2012, 16:54:46 »
Nu när jag kom hem från jobbet ligger brine på -1/-4precis innan frånslag. Nivån i kärlet har inte rört sig alls utan ligger på ca 65%.VP har skött uppvärmningen ca 18h efter eldning.

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2012, 20:40:02 »
Det är nog inte särskilt konstigt att din borra hämtar sig hyfsat snabbt. Den är säkerligen bara partiellt frusen emellanåt.

Men nog är översvämningen en varningssignal. Ännu har du tydligen inte fått slangen så klämd att kb-deltat påverkats menligt. Problem kan komma så småningom vid upprepade fryklämningar. Slangen har inte förmåga att på egen hand återta sin ursprungsform. Den lagrar på sig större och större deformation.

Gissar att du läst  trÃ¥den  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45968.0
där jag redovisat problemen med min borra.

Min borra är i dagsläget säkerligen helt bottenfrusen. Den Ã¥terhämtar sig som bäst till -2º  vid ett par timmars rundpumpning med avstängd kompressor. Med hjälp av trycksättning fungerar den  helt oklanderligt och sparar en massa ström. Tillskottet är helt urkopplat.

Trycksättning rekommenderas, men jag vet inte hur pass effektiv den blir om den sätts in mitt under vintern när plastslangen är som kallast och styvast. Jag blåste ut min slang under sommarhalvåret och håller den fortsatt under tryck.

KOB

Hur ofta behöver du återhämta borran? Om jag förstår rätt så har du inga problem alls med nivåförändring i kärlet efter att du trycksatt kärlet?

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2012, 23:19:35 »
Jag återhämtar öht inte borran. De gånger jag stoppar kompressorn och rundpumpar så beror det bara på ren nyfikenhet. Vill emellanåt gärna kolla hur kall min borra är. Måste ju kompensera för alla åren jag försummat att ha koll på hur borran mår.

Jag är förvånad över att den låga temperaturen inte resulterat i dålig ekonomi på anläggningen.

Mitt kärl har aldrig svämmat över, varken före eller efter trycksättningen. Vet inte säkert varför. Kan möjligen bero på att jag aldrig haft fyllt mer än till en tredjedel.

Den första signal om frysklämning jag fick var stopp på kompressorns lågtryckspressostat. När det skedde för första gången tog jag mer eller mindre för givet att det berodde på en köldmedieläcka. Eftersom det är en R22-pump betydde det att vp-n var skrot och måste ersättas med en ny. Provade att återstarta. Den gick igång och löste ut igen efter ca 30 sek. Tyckte att jag fick den slutliga dödsattesten. Det sedan många år urkopplade el-tillskottet fick bli räddningsplanka i väntan på en ny maskin.

När elvärmen sedan gått några timmar, kunde jag inte motstå frestelsen att återigen prova återstart. Gissa om jag blev överraskad när den hoppade igång och låtsade som om inget hänt. Den bara gick och gick och producerade massor med värme. Den gick som vanligt i 11 mån innan nästa stopp. Men då hade jag redan begripit att problemet inte var köldmediebrist.

KOB

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2012, 09:08:29 »
Har testat lite mer och kommit fram till följande:

Normalt brukar jag tända i vedpannan när jag kommer hem från jobbet och på det viset har ju borran fått vila några timmar varje dygn. Om jag låter bli det så stiger nivån sakta i kärlet. Börjar bli kritiskt efter 30-40h mer eller minder kontinuerlig vp-drift. Känns onekeligen som att is pressar ihop slangen. Kan inte förstå vad det annars kan vara. Ska bli intressant att se vad som händer när det blir lite mildare ute.

Nu till vad som behöver göras. Komplettera med markslinga, nytt borrhål eller fördjupa det befinliga. Det sista alternativet är väl det som tilltalar mig mest... Befintlig brunn är 140m, 5m till berg, 10000l/h. Man kanske kunde borra ner den till 200m, eller är det en kass brunn som man inte skall lägga pengar på, läs den kommer frysa ändå?

Har även en fläktkonvektor som kan jag kan köra frikyla på (dock ej inkopplad ännu) och återladda, men det kanske inte gör varken till eller från...?
« Senast ändrad: 10 februari 2012, 09:10:51 av Kuling »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2012, 09:25:07 »
Hoptryckta slangar inträffar bara om borran är så tät att vatten inte kan evakueras via sprickor i berget när vattnet fryser.
De flesta borrorna är inte så täta.

Jag skulle nog komplettera med 100 meter markslinga i serie med borran, då kommer du ändå inte över 400 meter totalt.
Sätt markslingan före borran.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2012, 09:45:25 »
100m markslinga... Någon som vet hur nära en avloppsinfiltration man får lägga en sådan?

Hur stor tomtyta krävs för att få plats med 100m?
« Senast ändrad: 10 februari 2012, 09:47:12 av Kuling »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2012, 10:40:21 »
Vet inte om det finns några krav på avstånd, men mer än 2 meter ifrån anser jag inte kan göra någon skada, så långt ifrån fryser inte marken även om du kör minusgrader i slangen.
(Samma avstånd som från husgrund)

I princip 100 m2, om du lägger med 1 meters avstånd och kan gräva ändå ut i kanterna.
Eftersom det blir lite böjar som stjäl utrymme så får du nog räkna med lite mer i praktiken.

En slinky-slinga (googla "slinky") skulle också kunna vara en lösning om man har trångt.
Det blir lite som en IVT kompaktkollektor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2012, 11:19:17 »
Dum fråga kanske, men vad kan en dylik operation, 100m markkollektor, kosta allt som allt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frusen borra, eller vad?
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2012, 11:26:36 »
Kanske 3000 - 13 000 kr beroende på om du har kontakter i grävbranschen eller ej, och beroende på hur mycket du gör själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!