Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ fel det kan bli...  (läst 4639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SÃ¥ fel det kan bli...
« skrivet: 04 februari 2014, 07:05:41 »
Jag har en gammal kund som hade en sjövärmepump från -90, den fungerade bra men kunden ville ändå vara förutseende och byta innan den gick sönder.
Dom tog in offerter från olika leverantörer, inklusive mig.
Jag var för dyr, och valet föll på en IVT pump från en av de största IVT leverantörerna i stan.
Fair enough, no hard feelings, jag har dom kvar som kund vad gäller andra VVS arbeten.

Värmepumpen byttes ut, den fungerade bra första sommaren och en bit in på hösten, sedan började den lösa på LP.
Problemet kvarstod och IVT kunde inte lösa problemet utan föreslog att kunden skulle byta från glykol till etanol i sjöslingorna.
Sagt och gjort, IVT bytte till etanol till en kostnad av 15.000kr.
Problemet kvarstod, och i höstas stannade värmepumpen helt med undertryck i köldbärarledningen, den har nu gått hela vintern som elpanna.

Nu i dagarna har jag blivit anlitad som sakkunnig och var där igår och besiktade anläggningen.
Här är mitt troliga scenario:
Sjöslingan är en enkel slinga på 700meter, IVT har kvar sin original KB pump Wilo Para 1-7, den är på tok för liten för att övervinna tryckfallet i Sjöslingan, därav alla LP utlösningar.
När de bytte från glykol till etanol så flöt sjöslingorna upp, etanol är ju mycket lättare än glykol och vikterna på slangen är dimensionerade för glykol, och sedan har de antagligen blivit överkörda av en båt i höstas och läcker nu.

Jag anser ju att IVT har klantat till det ordentligt, från dimensionering till den extremt ogenomtänkta problemlösningen med byte av köldbärare.
Det ska bli intressant att se vad SVEP säger.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2014, 07:23:27 »
Vem godkände en så lång enkel slinga en gång i tiden?
För att behöva 700 meter slinga måste väl värmepumpen vara på typ 20 kW?

I övrigt är det väl fel som man kan göra om man inte misstänker att vikterna var dimensionerade för en specifik frysskyddsvätska.
Som vanligt visar sig okunskap kunna leda till dyrköpta misstag.
Man tycker ju att det borde ha varit bÃ¥de enklare och billigare att byta cirkpump än att byta frysskyddsmedel.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2014, 08:33:46 »
Glykollösning har lägre viskositet än etanollösning med motsvarande fryspunkt och lite lägre värmekapacitet per liter. Utifrån databladet för cirkulationspumpen verkar det som om värmepumpen är på runt 12 kW. Byter man från glykol till etanol bör tryckfallet i slangen minska ca 10 %*. Jag tycker det är för liten skillnad för att våga chansa på att det skulle lösa problemet.

Även om det hade löst problemet med LP-larm klarar inte cirkulationspumpen högre tryckuppsättning än 0,7 bar. Är värmepumpen på 12 kW blir deltaT ca 6 grader vid ett sådant flöde att cirkulationspumpen orkar med det. Byte av cirkulationspump eller en pump till i serie med den befintliga hade varit den enklaste och mest säkra lösningen.

Snyggt jobbat av gamla värmepumpen, 23 år gammal och vid god vigör vid pensioneringen.

Edit: * för samma deltaT
Har räknat lite mer pÃ¥ det. Etanollösningen har högre viskositet. Kan man pricka in flöden och temperaturer sÃ¥ att man med etanollösningen har laminärt flöde i slangen där glykollösningen ger turbulent flöde blir tryckfallet med etanollösning betydligt lägre, 0,5 bar jämfört med 0,8 för samma deltaT.  Men det gÃ¥r ocksÃ¥ att hitta flöden där det inte blir nÃ¥gon skillnad alls mellan etanol och glykol. Tar man desssutom hänsyn till att temperaturen varierar längs slangen och att värmeöverföringen pÃ¥ slangens insida ändras (har inte tagit hänsyn till det) blir det rätt komplicerat.
« Senast ändrad: 04 februari 2014, 09:19:18 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2014, 08:44:26 »
Byte av pump är inte säkert det fungerar. Pump i serie borde fungera. Ju större värmepump desto högre flöde krävs.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2014, 10:16:31 »
Det är liknande siffror jag fick fram, rekommenderad pumpstorlek blir en wilo top-s 30-10 fast den hamnar i underkant av pumpkurvan också, men det kommer att funka .
Det billigaste blir ju att sätta en pump till.

Problemet med den underdimensionerade pumpen är det enkla att lösa.
Det dyra och svåra nu är att reparera den trasiga sjöslingan och vem som ska stå för den kostnaden.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2014, 11:05:45 »
Dessutom tycker jag det borde vara så att en given pump bör ge lite högre tryckuppsättning med glykollösning jämfört med etanollösning i och med att densiteten är högre för glykollösningen. Det gör att skillnaden glykol/etanol blir mindre än vad jag räknade med.

Undrar hur de tänkte när de kom fram till att byte till etanol skulle lösa problemet med LP-larm.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2014, 17:26:16 »

Undrar hur de tänkte när de kom fram till att byte till etanol skulle lösa problemet med LP-larm.
Nä, det finns ingen riktig logik i det.
Tydligen har det varit olika tekniker där varje gång och ingen har tagit helhetsansvar, då blir det lätt lite ogenomtänkta lösningar.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2014, 18:12:54 »
Jag har naturligtvis ingen kunskap i det här fallet förutom vad som skrivits här, men det första jag reagerar på är priset för att byta köldbärare. Att trycka 700 liter etanolblandning tar ca 30 minuter plus ställtider etc naturligtvis. Dryga 200 liter etanol kostar drygt 3 000 kronor, så 15 000 kronor för allt verkar lite mycket.
Eftersom det (naturligtvis) inte hjälpte så borde de kreditera kostnaden.

Visste IVT-Centret att slingan var 700 meter? Det är ju allmän kunskap att cirkulationspumpen inte klarar den längden i en PEM-slang och kunden kanske inte visste detta?
Stod det en extern cirkulationspump (lamell eller liknande) vid den gamla pumpen? Vid sÃ¥dana installationer sÃ¥ mÃ¥ste  man i alla fall friskriva sig ansvaret för lÃ¥nga slingor, anser jag.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2014, 19:52:57 »

Visste IVT-Centret att slingan var 700 meter? Det är ju allmän kunskap att cirkulationspumpen inte klarar den längden i en PEM-slang och kunden kanske inte visste detta?
Stod det en extern cirkulationspump (lamell eller liknande) vid den gamla pumpen? Vid sÃ¥dana installationer sÃ¥ mÃ¥ste  man i alla fall friskriva sig ansvaret för lÃ¥nga slingor, anser jag.
Att slingan var 700m var känt av kunden och presenterades för oss som offererade nya anläggningar.
Den gamla värmepumpen hade en extern cirkulationspump modell större, så det borde också ge en ledtråd...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2014, 09:05:12 »
Vad är det för effekt på den nya värmepumpen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2014, 20:42:34 »
Vad är det för effekt på den nya värmepumpen?
Den nya är på 10kw, den gamla var på 14kw
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2014, 23:08:53 »
Det är sådär det blir när UE gömmer sig bakom en stor jätte ( läs IVT ), kunden blir vilseled av att det är ett välkänt namn bakom åtgärder och installation.......men i verkligheten kanske "rörisen" bakade pizzor året innan.....
90-tal´s krisen gjorde att 80-90% av allt yrkesfolk i byggrelaterarde branscher försvann, och nu är alla "experter" i blåställ........NOT!

Kolla Anticimex.........80% av deras S.K besiktningar vare sig det gäller skadedjur, fuktskador eller andra typer av husproblem är rena skämtet.......
Jag skulle ge en mer korrekt diagnos bara genom att tala med den drabbade i 5 minuter på telefon.........behöver inte ens se huset för att ha högre rätt´s % än Anitcimex.

Och jag kan fortsätta tills det blir en telefonkatalog´s tjocklek.......
Nuförtiden måste man ifrågasätta precis allt, om det gäller en kostnad personligen.......ända ned till nivån som en dosa snus kostar.....

Gissa varför jag gör mitt eget snus  ;)..........jo, för jag vägrar bli blÃ¥st.

Med vänlig hälsning Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2014, 08:44:14 »
Nu var du positiv  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SÃ¥ fel det kan bli...
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2014, 09:23:29 »

Wörd! I stort sett rätt.
Själv är bäste dräng stämmer i de flesta fallen. Med lite google så kan man allt, billigt blir det också. Har sparat ca 450000 de senaste 5åren på hus och biljobb
Senast vid installation av värmepumpen tänkte jag hela tiden att det där skulle jag gjort mycket bättre själv.
(30sek vaccumsug o inget rör i väggenomföringen)

Det är sådär det blir när UE gömmer sig bakom en stor jätte ( läs IVT ), kunden blir vilseled av att det är ett välkänt namn bakom åtgärder och installation.......men i verkligheten kanske "rörisen" bakade pizzor året innan.....
90-tal´s krisen gjorde att 80-90% av allt yrkesfolk i byggrelaterarde branscher försvann, och nu är alla "experter" i blåställ........NOT!

Kolla Anticimex.........80% av deras S.K besiktningar vare sig det gäller skadedjur, fuktskador eller andra typer av husproblem är rena skämtet.......
Jag skulle ge en mer korrekt diagnos bara genom att tala med den drabbade i 5 minuter på telefon.........behöver inte ens se huset för att ha högre rätt´s % än Anitcimex.

Och jag kan fortsätta tills det blir en telefonkatalog´s tjocklek.......
Nuförtiden måste man ifrågasätta precis allt, om det gäller en kostnad personligen.......ända ned till nivån som en dosa snus kostar.....

Gissa varför jag gör mitt eget snus  ;)..........jo, för jag vägrar bli blÃ¥st.

Med vänlig hälsning Jawen
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!