Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fast eller flytande kondensering?  (läst 2994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
fast eller flytande kondensering?
« skrivet: 23 december 2005, 15:04:02 »
Hej har hittat en sida med en lösning med värmepump och solpanel/värme. Men jag kan inte riktigt se om det är fast eller flytande kondensering?
Någon som kan tyda bilden? I texten står det inget om kondenseringen.
(http://www.solgruppen.se/varmepump.htm)


Blir det automatisk fast kondensering för man blandar in en ack?
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: fast eller flytande kondensering?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2005, 17:38:26 »
det ser ut att vara fast kondensering, annars får du inget varmt tappvatten från acken.
jag skulle inte byga så där, det är för dyrt i både drift & investering
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: fast eller flytande kondensering?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2005, 17:53:58 »
och lite svårt att förstå hur man kan ha varmt vatten både in och ut ur acktanken. både stig och retur varma?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: fast eller flytande kondensering?
« Svar #3 skrivet: 23 december 2005, 18:49:54 »
Denna bild är lite bättre från solgruppen.. ::)
Citera
Nyinstallation av solfångare och värmepump
Både värmepump och solfångare bör kopplas till en ackumulator-tank, se bild. Från tanken hämtas både husvärme och tapp-varmvatten. När solen ger tillräckligt med energikanvärmepumpen vila sig. En temperaturgivare i tankentalar om för värmepumpen när den behöver gå. En elpatron ganska högt upp i tanken ger värme när varken solfångare eller värmepump räcker till.
Värmepumpen ska alltså vara en enkel värmepumpsmodul utan varmvattenberedare och styrningar för värmesystemet. Båda dessa hör till ackumulatortanken.
Fördelar
Solvärmen ersätter drivel till värmepumpen. Värmepumpen har "sommarlov" 3 till 4 månader per år vilket ger den längre livslängd. Tack vare ackumulatortanken får du ett flexibelt och robust värmesystem där även andra värmekällor kan kopplas in i framtiden. Om (när) värmepumpen går sönder kan både värme och varmvatten fås via ackumulatortanken och dess elpatron.

Den tidigare går fel in i tanken. Retur VP skall vara ibotten av tanken Sc:,h
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: fast eller flytande kondensering?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2005, 18:55:50 »
nu blev det betydligt bättre
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: fast eller flytande kondensering?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2005, 19:18:00 »
Jag antog att stigen inte gick in i acken utan direkt till raddarna och returen gick via acken(med risk för för hög returtemp), och att det endast då värme behövde produceras. Och på sommaren tog man bara tappvarmvatten från acken(och solpanelen) och inte från vp.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!