Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera med jordvärme  (läst 10651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad varmtinne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Komplettera med jordvärme
« skrivet: 28 juli 2011, 11:43:10 »
En kompis ska komplettera som borra (ca 150 meters) med jordvärme han tycker att kbin är lite för låg tror det låg på ca -2 grader. Man har hört att det ska vara minst ca 1 meter mellan slingorna men enligt kompisen som snackat med en rörmockare som ska koppla in slangen är det bra om man lägger närmare 0.5 meter för effektuttaget blir så litet när det rör sig om en komplettering och det skulle ge varmare brine med mera slang. Han har begränsat utrymme att lägga på men räknar att få ner ca 100 meter med 1 meter emellan och det borde bli ca 200 meter med 0.5 meter emellan stämmer det eller är det bättre med 1 meter mellan som det brukar vara. Huset ligger i Söderhamn om det spelar nån roll.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2011, 08:34:16 »
Jag skulle ju koppla i serie med jordvärmen först på KB-ut och sen borran.
I detta fall ska då C-C inte vara mindre än 1 m.
Jag har svårt att tro att det skulle bli så mycket bättre med mindre C-C, 100 m jordvärme kommer hjälpa till bra ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad varmtinne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2011, 09:46:47 »
Som jag fattade skulle det visst kopplas parallelt Eftersom vi inte vet hur mycket slang han får ner kan bli 150 meter med cc 1 meter och rörmockaren ville inte ha mera än max 400 meter totallängd. men det är alltså ingen fördel med att lägga cc 0.5 och få ner mera slang Sc:,h Tror det var nånting med att spriten fick ligga längre i backen och värmas och när kompressorn startar så går spriten kanske bara ett varv med längre slang istället för 2 varv med kort slang och det skulle göra att spriten var varmare för den han visst inte ta upp all värme när den pumpas runt. Kompisen vill ha ner så mycket slang det går för han ska ev bygga ut huset 25 m2 och behöver antagligen mera värme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2011, 09:54:10 »
Ett visst antal slangar som ligger på 0,5 meters avstånd är sämre än samma antal slangar som ligger på 1 meters avstånd. Men i det här fallet verkar det som om man tänker lägga dubbla slanglängden i fallet 0,5 m avstånd. Då kan man öka effektuttaget med 50 -100 % beroende på om det är kontinuerligt eller kortvarigt effektuttag för samma temperatur på ingående köldbärare.

Det står om detta i SGI varia 511 (finns på nätet) så sidan 135 och 136.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2011, 11:03:00 »
Jag skulle antingen gå på CarlN:s förslag, och då lägga 100 meter jordvärmekollektor med 1 meter mellan slangarna, totalt ca 400 meter (någon meter extra i kopplingspunkter o.s.v. är inte hela världen)

Eller, vid parallellkoppling lägga ned så mycket slang som ryms (om pengarna för slangen saknar betydelse)
Jag tror att det blir marginellt bättre om man lägger tätt och mer slang, än om man lägger glesare och mnindre slang, tror knappast att det är värt extrakostnaden.

Det som jag tror skulle låta borran vila mest är alternativ 1, 100 meter i serie med bergvärmen, med 1 meter mellan slangarna.
Och då som Carl skriver, kallaste brinen först genom markslingan, och sedan ned i borran.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2011, 11:34:16 »
Om jag fattat rätt om vad som stÃ¥r i SGI varia 511 sÃ¥ skulle 200 meter slang med ett avstÃ¥nd av 0.3 meter motsvara 150 meter med ett avstÃ¥nd av 1 meter. Om det stämmer sÃ¥ bör det innebära att dom som gräver tex 2*250 meter med planerskopa pÃ¥ 1.2 -1.5 kan lägga 4 slangar i samma dike alltsÃ¥ 2*500 meter och fÃ¥ ut en varmare brine utan det man mÃ¥ste gräva mer fast slangen och spriten kostar ju mer. En sÃ¥n jordslinga skulle motsvara 2*375 meter och bör kunna vara ett bra alternativ om man har ont om plats eller har jag helt fel  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2011, 12:49:11 »
Jag har inte räknat på det, men det verkar väl stämma rätt bra med vad man kan förvänta sig.
I just detta fall som nu diskuteras vet vi ju inte hur stor värmepump det gäller, men jag har svårt att tro att det hövs mer än 100 meter i serie för att komma upp på 0°C eller mer.
Att komma upp på 2-5° + kräver antagligen mer än tomtytan kan ge trots att man lägger supertätt med slang.

Jag tror att 100 meter med 1 meter mellan slangarna - och i serie med borran är det klart mest ekonomiska alternativet, just etersom det behövs betydligt mer kollektor om anläggningsägaren har visioner om att komma upp över 0°C som kallast.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad varmtinne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2011, 17:31:34 »
Får se hur det blir inte jag som bestämmer men då vet vi att rörmockarns ide verkade vara bra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2011, 19:39:13 »
Om jag fattat rätt om vad som står i SGI varia 511 så skulle 200 meter slang med ett avstånd av 0.3 meter motsvara 150 meter med ett avstånd av 1 meter.

133 meter blir det om effektiviteten ökar till 150 %. 150 % x 133 = 200.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad varmtinne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2011, 20:00:42 »
Om jag fattat rätt om vad som står i SGI varia 511 så skulle 200 meter slang med ett avstånd av 0.3 meter motsvara 150 meter med ett avstånd av 1 meter.

133 meter blir det om effektiviteten ökar till 150 %. 150 % x 133 = 200.




Han tjänar 33 meter men får lägga 200 meter extra bra eller inte ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2011, 21:42:29 »
Som jag ser det talar allt för 100 meter extra, i serie med bergvärmen.
Billigare, ingen justering av flöden, billigare med slang och brine.
Inga t-rör, inga injusteringsventiler.

Billigare och lika bra helt enkelt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #11 skrivet: 29 juli 2011, 21:56:31 »

Han tjänar 33 meter men får lägga 200 meter extra bra eller inte ?

100 meter extra slang blir det.

150 % var för övrigt en jämförelse mellan två slangar på 0,3 m avstånd och en ensam slang som i bägge fallen inte omgavs av andra slangar. Vill man jämföra flera parallella slangar med en meters avstånd med dubbla antalet slangar med 0,5 m avstånd bör man gå in i diagrammet på sidan 135. Värdet av dubbla antalet slangar på halva avståndet minskar när antalet parallella slangar ökar. Går man från 3 med en meters mellanrum på en meters djup till 6 stycken med en 0,4 meters (för att få samma avstånd mellan ytterslangarna) mellanrum är det ca 30 % bättre.

Slangen är rätt billig men grävningskostnaden borde öka när diket blir bredare. Undrar om det är någon vits med dubbla slanglängden med tanke på att vinsten inte blir så stor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #12 skrivet: 29 juli 2011, 22:11:40 »

Han tjänar 33 meter men får lägga 200 meter extra bra eller inte ?

100 meter extra slang blir det.

150 % var för övrigt en jämförelse mellan två slangar på 0,3 m avstånd och en ensam slang som i bägge fallen inte omgavs av andra slangar. Vill man jämföra flera parallella slangar med en meters avstånd med dubbla antalet slangar med 0,5 m avstånd bör man gå in i diagrammet på sidan 135. Värdet av dubbla antalet slangar på halva avståndet minskar när antalet parallella slangar ökar. Går man från 3 med en meters mellanrum på en meters djup till 6 stycken med en 0,4 meters (för att få samma avstånd mellan ytterslangarna) mellanrum är det ca 30 % bättre.

Slangen är rätt billig men grävningskostnaden borde öka när diket blir bredare. Undrar om det är någon vits med dubbla slanglängden med tanke på att vinsten inte blir så stor.


Ofta brukar man ju gräva med planerskopa på ca 1.5 meter och lägga en slang vid varje kant om man lägger 4 med 0.35 mellan så ökar ju inte grävkostnaden. När inte kompressorn går konstant så borde det kunna ge varmare brine genom att det tar längre tid att cirkulera ett varv i slingan med riktigt lång slinga går väl inte brine mer än ett varv innan kompressorn stannar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #13 skrivet: 29 juli 2011, 22:28:49 »
Jag skulle inte göra nÃ¥gonting om jag var du-  -2 är helt OK  Det lilla du tjänar motsvarar knappast pengarna och arbetet.  Men gillar du jobb och har en massa slang sÃ¥ kör hÃ¥rt *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #14 skrivet: 30 juli 2011, 08:35:49 »
Mmm, det ligger något i det.
Räkna med ca 300-500 kWh lägre energiförbrukning/år.
Om det räcker för att finansiera utökningen så är det bara köra på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!