Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad pÃ¥verkar egentligen max framledningstemp?  (läst 1747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad josj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Vad påverkar egentligen max framledningstemp?
« skrivet: 26 januari 2010, 19:57:55 »
Hej,

Har haft pumpen (nibe 1215) i två år nu och den har fungerat bra. Men som vanligt när det blir riktigt kallt så börjar man ju fundera på om allt är kalibrerat rätt och om det inte går å komma upp i högre framledning..så efter att ha kollat alla diffar och temperaturer så började jag fundera på vad vilka faktorer som egentligen påverkar framledningstempen? Och finns det något program för att räkna ut den mest optimala inställningen enligt den konfigurationen man har!?
Just nu har jag. Ute: -7, vb-fram max: 38, vb-diff: 7, kb-in:2,kb-ut:-1, efter som vi har rätt mycket golvvärme så klarar vi oss med ganska låg framledningstemp. men elkasetten går ändå in om det blir kallare än -7 så det vore trevligt om det gick ock krama ur nån grad till utan eltillsats..

Så, vad påverkar hur hög framledningstemp pannan klarar?
Djupet på borrhål?
Temperaturen i hålet?
VB-retur?
Cirkulationshastighet?
Annat?

/ Jonas
Nibe 1215-5, 127m2 boyta, 65m2 biyta, byggt 1947, tilläggs isolerat, treglas 50%/tvåglas 50%, golvvärme 60%/radiatorer 40%, Stockholm

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad påverkar egentligen max framledningstemp?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2010, 21:03:11 »

Radiator/golvvärmens effekt bestäms av temperaturen frÃ¥n värmepumpen. Temperaturen frÃ¥n värmepumpen bestäms av effekten frÃ¥n radiatorer/golvvärme.  Sc:,h


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad påverkar egentligen max framledningstemp?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2010, 21:33:32 »
Pumpen klarar ju runt 55-60 grader och elpatronerna klarar att koka vattnet i pannan vid rätt förutsättningar.

I en verklig installation förändras förutsättningarna för vad pump och panna klarar, eftersom huset hela tiden tappar av värme från systemet.
Det som bestämmer hur hög framledningstemperatur anläggningen klarar är anläggningens effekt, husets isolering (husets effektkrav) och skillnaden mellan ute- och inomhustemperatur.

Så länge huset läcker ut mindre värme än vad pump och panna kan ge, så klarar pumpen och pannan att ge den framledningstemperatur som krävs enligt värmekurvan.
När utetemperaturen faller till ett läge, där huset kräver mer effekt, än vad pump och panna ger, så har man nått ett gränsvärde, där huset läcker ut lika mycket energi som anläggningen orkar ge.
Sjunker utetemperaturen ytterligare börjar både inomhustemperaturen och framledningstemperaturen att sakta falla, eftersom huset börjar läcka ut mer energi än vad anläggningen tillför. All värme från pump och panna går nu ut ur huset och ingen värme finns kvar att öka vattentemperaturen.

Så det som påverkar hur hög framledningstemperatur pannan klarar är, effekten på pannan, temperaturskilnaden mellan innetemperatur och utetemperatur samt hur väl isolerat huset är.

När huset kräver högre effekt än vad pannan kan ge, går all energi åt till husets uppvärmning och inget blir över för att värma vattnet i pannan eller raddddiatorsystemet.
Det blir som att fylla en spann med vatten om det är ökande hål i botten på spannen, när rinner det ut mer genom hålet än vad som fylls på, så fylls inte spannen längre utan den börjar sakta att tömmas på sitt innehåll.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad josj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Vad påverkar egentligen max framledningstemp?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2010, 22:15:08 »
Ok, tackar!
Så om jag förstått rätt då, direkt efter installation så har man beroende på borrdjup och effekt på pump mm ett max vb-fram för installationen. Mitt värde är då 38grader vid kb-in på 2grader och det kan jag inte öka (utan å köpa kraftigare pump).

Frågan är alltså mer om pumpen beroende på husets isolering som du skriver behöver komma upp i högre temp än installationens maxtemp?

Allt justerande på radiatorer och golvvärme påverkar alltå inte vb-fram utan är bara för att få bra arbetsvärden/diffar för pumpen.

Hur är det med lasten (golvvärmen, radiatorer), om jag kopplar in fem radiatorer till så påverkar inte det vb-fram?

/ Jonas
Nibe 1215-5, 127m2 boyta, 65m2 biyta, byggt 1947, tilläggs isolerat, treglas 50%/tvåglas 50%, golvvärme 60%/radiatorer 40%, Stockholm

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Vad påverkar egentligen max framledningstemp?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2010, 15:10:49 »
om jag kopplar in fem radiatorer till så påverkar inte det vb-fram?
/ Jonas

Max framledningstemp kommer att sjunka.
I mitt värmesystem kommer jag upp i en max framledningstemp på 39°C. Då är 6 av mina 21 radiatorer hårt strypta.
Stänger jag (som jag provat) 8 radiatorer helt (halverar avgiven effekt från radiatorerna) får jag ut 43,5°C på framledningen.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!