Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir det inte varmt nog inne? Kolla utegivaren!  (läst 1389 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Blir det inte varmt nog inne? Kolla utegivaren!
« skrivet: 12 oktober 2009, 10:59:44 »
Vår IVT Greenline Compact 5 från -98 har haft problem med att värma huset nu under hösten så temperaturen inne har sjunkit sakta ett tag hur mycket jag än har förskjutit kurvan eller ändrat lutningen. Pumpen har gått för lite och ansett att en låg returtemperatur har varit tillräcklig.

Eftersom den är så gammal så finns det inte någon display som visar vilka värden de olika givarna ger. Men en kontrollmätning av utegivaren visade att den inte ökade resistansen när temperaturen sjönk under +15 ºC utan stannade där. Den fungerade utmärkt vid temperaturer över +15 ºC. Vår pump har trott att det är +15 ºC ute som lägst denna höst. Efter ett byte av givaren ute (Elfa 60-260-25 för 10,80kr +moms) som tog två minuter när jag väl var uppe på stegen så fungerar allt som det ska igen.

Om du har något problem med din pump så rekommenderar jag att du kollar vilken temperatur utegivaren visar. För de med äldre pumpar utan display så görs det enkelt genom att mäta resistansen över givaren (med pumpen avstängd och givaren bortplockad) med en multimeter. Det finns en tabell i bruksanvisningen som visar vilka motstånd som gäller för olika temperaturer.

Artikelnr på givaren fick jag härifrån forumet så jag tänkte tacka genom att kanske hjälpa någon annan som har problem.
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir det inte varmt nog inne? Kolla utegivaren!
« Svar #1 skrivet: 13 december 2009, 19:52:24 »
Efter två månader med den nya utegivaren så är erfarenheterna:

-Värmepumpen behöver inte längre ständigt justeras när temperaturen ute ändras snabbt utan håller huset på en jämn temperatur. Det var ett eländes justerande de två åren vi har haft huset innan bytet av utegivare.

-När utetemperaturen inte ändras så är det ingen större skillnad mot tidigare.

Jag var väldigt nära att kasta ut styrningen på pumpen och försöka bygga något eget eftersom det fungerade så illa tidigare men nu fungerar styrningen fantastiskt bra. Att byta utegivaren var det enklaste (5minuter), billigaste(13kr) och bästa jag gjort för att få min pump att fungera bättre. (Att rensa de flexibla slangarna som rostat/koksat igen när vi flyttade in var effektivt men inte enkelt.)
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!