Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värme ska 123EHN ge vid kallare väder....  (läst 6624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ben

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mora
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken värme ska 123EHN ge vid kallare väder....
« Svar #15 skrivet: 23 december 2007, 15:10:47 »
Hej,

Jag har ett litet 1,5 plans hus, 55+35 kvm utanför Mora. Fick min 123:a installerad i oktober och den har hållit värmen bra, ställer jag in 22 grader på fjärren så har den hållt det.

Nu sista veckorna har vi haft det ganska kallt, mellan 10-16 grader minus, och pumpen vill inte hålla samma temp som jag ställer in. Sätter jag den på 24 grader så når den bara upp till 18 grader på nedre våningen där jag har pumpen, och 16-17 grader på övre plan.

- Är det inte så att pumpen ska kunna hålla den temperatur jag ställer in (så gott det går...)? Eller är jag tvungen att ställa upp tempen till 27-28 grader för att få runt 20 grader i huset. Huset är välisolerat, så när som på några äldre tvåglasfönster...

- Hur många grader bör det vara ifrån utblåset vid så kall väderlek, om jag har tex ställer fjärren på 23 grader?

- Den avfrostar ofta, flera gånger varje timme, men det verkar vara i sin ordning om man läser andra trådar på detta forum.

Tacksam för svar.


Ringde installatören och frågade om inte pumpen ska ge mera värme vid så kall väderlek som vi hade, han sa att fler än jag hade hört av sig om samma sak, dvs att man inte tycker att pumpen ger tillräcklig värme. Han sa att det finns olika former av kall väderlek, och att den vi har nu så finns det helt enkelt inte mer värme att krama ur från luften. (tror att vi har väldigt torr luft ute...)
Tror att det kan stämma, för nu har utomhustemp stigit till mellan -5 till -10 grader och dÃ¥ funkar pumpen bra igen och jag är nöjd.  :)

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Vilken värme ska 123EHN ge vid kallare väder....
« Svar #16 skrivet: 23 december 2007, 15:48:54 »
hej ben!
vad har du för temp idag vi har c:a 0 grader och pumpen går väldigt lite nu.
har den ställd på 22 grader, använder handterminalen som sensor,läge 1 på fläkten.
värmebehovet ät väl lågt nu eftersom den bara ger c:a 32-33 grader ut vid innerdelen närmast spjället.
//kjulakalle ;) ;) tomte::
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!