Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 juni 2011, 08:37:10 »

Tryckkärl och expansionskärl är samma sak, de ersätter det expansionskärl som du antagligen har uppe på vinden just nu?
Volymkärl 100 liter till 8 kW lösningen låter som en bra idé, är det ett OK pris på denna så skulle jag valt detta alternativ.
Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 02 juni 2011, 18:42:33 »


I 5kw lösningen är det specifiserat ett "expansions kärl med manometer" vet inte om detta är en del av pumpen eller någon påbyggnad.

I 6kw lösningen står det att ett "18 liters tryck kärl" placeras brevid pumpen.

I 8kw lösningen står det "volym kärl 100liter" och senare samma 18 liters tryck kärl brevid som 6 kw lösningen.

rören är ca 15mm i diameter yttermått på kopparen.  extrem långa vet jag inte.. det är 2st slingor på nedre. tar enhalva var på huset. På övre plan är det en slinga.

Dom stora radiatorerna sitter i slutet av slingorna.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 02 juni 2011, 08:24:32 »

TS verkar ha ett lågflödessystem och då skulle jag välja en flödesutjämning hellre än en förstoring av röret. *vinkar*

TS, vad har du för rördimensioner? Några extremt långa rördragningar? Oraklet har rätt i att om du har högt totalmotstånd i vb-kretsen så kan du få svårt att få till det flöde vp behöver utan strömningsbiljud. Har du tajta rör finns det väl fyra lösningar:

1. Som oraklet skriver installera en arbetstank så att du kan köra olika flöden över vp och vb-krets. Själva tanken är densamma, den kopplas annorlunda bara. Dock måste du då ha en extern cp vilket kostar inköp och drift. Om skillnaden i flöde över vp och raddar är stor kan du dessutom vid långa gångcykler få andra problem i form av att uppvärmt vatten går tillbaka till vp utan att ha värmt huset, tanken blir alltså en kortslutning. I alla fall med de arbetstankskopplingar jag känner till.
2. Byta lite rör till fetare dimensioner. Kanske räcker det att byta stammarna fram till avsticken, kanske måste mer bytas. En bra installatör ska kunna räkna på detta. Kan kosta väldigt olika mycket, helt beroende på hur rören är dragna i ditt hus.
3. Köpa en mindre vp och nöja dig med den besparing den ger.
4. Köra med den vp du vill ha och leva med lite sus i rören.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 juni 2011, 08:07:03 »

Vattenvolymen har jag ingen aning om men det var någon form av tank med i offerten.

Om jag tolkar detta rätt så finns volymtank med i offerten?
Installatören har väl kollat på radiatorerna och bedömt dessa vara vattensnåla?
Ska man dessutom gå upp i effekt (jag skulle säga att du ligger på gränsen mellan 5-6 kW och 7-8 kW) så behövs antagligen volymförstoring.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 02 juni 2011, 07:51:51 »

TS verkar ha ett lågflödessystem och då skulle jag välja en flödesutjämning hellre än en förstoring av röret. *vinkar*
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 juni 2011, 23:04:17 »

Jag drar till med en 8:a. 150 aktivt. 100 liters tvårörs volymtank. Om du har stort badkar eller flera duschar så ta en vp med extern vvb.
Vad ska du ha ett knäppkärl till?

Tanken är inte att det ska vara en anti-knäpp-tank. Tanken ska öka vattenvolymen i systemet.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 01 juni 2011, 13:33:03 »

Jag drar till med en 8:a. 150 aktivt. 100 liters tvårörs volymtank. Om du har stort badkar eller flera duschar så ta en vp med extern vvb.
Vad ska du ha ett knäppkärl till?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 juni 2011, 12:51:12 »

Inverter eller on/off diskuteras här just nu: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41906.0;all

Enligt min åsikt och mina slutsatser så är det bättre att satsa på en on/off med en volymtank.

Håller fullt med dig. Jag skrev fel från början eftersom det var inverter jag menade.

På BVP är on/off lika bra som inverterpump.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar.

"På BVP är on/off lika bra som inverterpump."
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 juni 2011, 11:16:35 »

från energimyndigheten vid årsmedeltemp på 6,1 grad.

Uppvärmningsbehov   20 000 kWh/år
Årsvärmefaktor   2,7
Energibesparing   12 600 kWh/år

på din pump då alltså.

dvs om ditt rena värmebehov är 20 000 kwh så kommer det på räkningen stå 7400kwh efter installation av llvp om allt fungerar som det ska. Därtill kommer 10 mwh fördelat på varmvatten och hushållsel.

Om du tar bort pumpen så återgår värmeförbrukningen till 20mwh och därtill kommer vv och hh-el vilket ger en total på 30mwh.

Därav mitt tidigare resonemang att ditt värme och varmvattenbehov ligger kring 25mwh.

Då detta värde är uppskattat, vilket det alltid blir utan rejäl historik eller grundlig och separat mätning av din llvp så bör detta kompletteras med en beräkning där man utgår från husets storlek, typ, årsmodell osv.

En normaldimensionering för detta borde ligga kring 8kw vp och om man ska ta höjd för ökad temp, större flexibilitet, utökat värmebehov i takt med ökande ålder på barn, påkoppling av garage, framtida utbyggnad, förändrade effekttaxor osv ja då kanske 10 är ett bättre val. Men det är ju nästan en filosofisk fråga. :)

Givet att du redan har en låg förbrukning och om du utgår från denna när du utvärderar din besparingspotential så gissar jag att du inte har så stort intresse av att göra en större investering än absolut nödvändigt och i så fall ska du kanske passa dig för överdimensionering.

Om du landar på 17 totalt i dagsläget så kanske du landar på 13 i framtiden med bvp? gissning bara. Tror i och för sig att du landar högre än 17 men det är ju bara vad jag tror.

Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 01 juni 2011, 11:11:11 »

Bara för att vara tydlig så har ju ingen av dom som har lämnat offerterna räknat med att jag ska luft pumpen kvar.

Kommer ett par killar idag ska be dom beräkna lite får se vad dom kommer fram till.. Ska även fråga vad dom tror jag har i el förbrukning totalt idag osv.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 juni 2011, 11:07:18 »

Jag tycker att du skall göra en riktig energiberäkning och dimensionera utifrån energibehovet utan LL-pump. När du väl har en riktigt dimensionerad BV-anläggning så vill du inte köra LL-pumpen längre.
Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 01 juni 2011, 10:58:02 »

Jag håller fullständigt med dig. Och jag är själv inne på att ta i lite extra i investeringen.

Frågan är ju vilket värmebehov jag har. Listor och liknade hus tycker jag verkar ligga långt ifrån mitt behov.
För det jag vet till 100% är totalbehovet av el är 17000kwh/år inklusive garaget. och ska så ska man räkna bort hushålls elen och garaget.

Nu har ju jag en väldigt öppen planlösning vilket ger bra effekt på luft pumpen. vad ger en panasonic-9:a i värme effekt med bästa möjliga förhållanden ?. Kan man kanske räkna baklänges med marginal.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 juni 2011, 10:29:46 »

Nu är det ju så att din llvp faktiskt gör att du inte på direkten vet vad ditt hus kräver för energi för att värmas.

Med det menar jag att en totalförbrukning på 20 000 kwh med 2st llvp kanske skulle ligga på 30 000 eller mer utan några llvp.

Att dimensionera rätt är alltid svårare när det finns en värmepump i den befintliga lösningen.

Och värst av allt.. det blir riktigt joxigt att räkna ut payoff m.m. För en person som har direkt el och 30mwh blir besparingen med BV jättestor. För en person med LLVP blir besparingen inte lika stor. Installatörens vetskap om detta kan också påverka vilken dimensionering de väljer då dom ser det som att investeringsutrymmet du har är mindre än om du inte redan hade investerat i 2st llvp.

Jag tror det är toksvårt att räkna hem BV på någon typ av kort sikt om man redan har llvp. Men allt handlar inte om att räkna hem på kort tid. Som ny ägare av ett hus är det fullständigt normalt att investera på lång sikt och skaffa en komfortabel (som inte bygger på en fläkt..) lösning. Tidigare ägare kanske gjorde sin investering inför en flytt och då kanske dom inte tyckte det var värt att ta risken och investera stora pengar, även om dom troligen fått tillbaks dessa pengar vid försäljning.


För dig som ägare av huset förändras dock inte verkligheten bara för att du råkar ha en llvp, så vida du inte tänkt fortsätta använda den som en del i den primära värmelösningen i huset. Din investering är i en ny, långsiktig och stabil värmelösning  mer än en investering med sikte på "stora" besparingar. Om ditt hus behöver 8kw så kommer det ju behöva detta oavsett om du hade direktel eller llvp innan.

Men jag menar jag bara resonerar löst och försöker se orsak och verkan. Det kan ju mycket väl vara så att du har en jättebra isolering och att din nuvarande llvp egentligen inte gör någon direkt skillnad och att du bara har 20mwh i energibehov. Då kommer ju säkert 5an fungera helt ok för det mesta!


Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 01 juni 2011, 09:37:58 »


Hej.

Nej det är inget problem, svårt att göra stora investeringar när man inte känner att man har full koll på läget.

Har bara gått på referenser från kollegor och kompisar vilket resulterade i 2st offerter, Nu breddade jag lite och tar in offerter utan referenser.

När man ser alla beräkningar samt den uppfattningen folk har här, så tycker jag också att det är konstigt att dom offererar mindre pumpar. Vilket jag också framfört varpå dom tycker att det räcker och att gå på större är lite overkill och att investeringen blir svårt att räkna hem med dagens elpris osv. då har dom räknat på 20000kwh i uppvärming och varmvatten. (och så mycket har jag ju inte heller så den verkliga besparingen blir ju mindre, men som sagt jag investerar för framtiden).

Jag känner väl själv att firmorna lägger mycket vikt på vilket år lösningen har betalt tillbaka sig och för att få maximal besparing just nu. Och allt detta är ju baserat på ett fast elpris som kan gå åt båda håll i framtiden.

Sedan finns det ju andra grejor man kan lägga pengarna på för att få pumpen att räcka längre vilket kanske är smartare om man tänker på långsikt, har tex mekanisk från luft som säkerligen pumpar ut flera kw värme för mycket under kalla dagar osv.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 01 juni 2011, 09:02:10 »

Hej habbe!
Vad är problemet,Varför inte lyssna med andra (kompisar,arbetskamrater)och hör om dom blev nöjda med den firman som anlitades.
ref,är nog aldrig fel
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 juni 2011, 08:53:41 »

Aha ja då ere skumt lite dom pitchar med 5 kw
Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 01 juni 2011, 08:51:30 »

Dom har ju varit där och kollat själva.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 juni 2011, 01:36:37 »

Tack för alla synpunkter..

Jag kan inte säga att det blivit lättare, firmorna förespråkar mindre pump och den allmänna uppfattningen på forat verkar vara att gå på en lite större lösning.
Man har ju ingen lust att gå på en för liten lösning, känner inte heller att man vill ta i för mycket.

hmm, ska ta in ett par offerter till, jag såg att det fanns en pump som plockade upp energi efter behov (kommer inte ihåg om det var nibe eller ivt). Men annars är dom flesta av on/off typ där kompressorn går för fullt under hela drift tiden, har jag fattat rätt då ?.

Eller så har dom fåttfelaktigt underlag från början...
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 31 maj 2011, 23:30:12 »

Inverter eller on/off diskuteras här just nu: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41906.0;all

Enligt min åsikt och mina slutsatser så är det bättre att satsa på en on/off med en volymtank.

Håller fullt med dig. Jag skrev fel från början eftersom det var inverter jag menade.

På BVP är on/off lika bra som inverterpump.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 maj 2011, 23:23:21 »

Inverter eller on/off diskuteras här just nu: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41906.0;all

Enligt min åsikt och mina slutsatser så är det bättre att satsa på en on/off med en volymtank.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 31 maj 2011, 22:09:22 »

Men annars är dom flesta av on/off typ där kompressorn går för fullt under hela drift tiden, har jag fattat rätt då ?.

Jag ser inga fördelar med scroll gentemot on/off när det gäller BVP.

Nu kommer jag få hela maffian på mig  knUp

En scroll kan vara on/off...

Sant, jag tänkte förstås inverter  :-[
Skrivet av: Labold
« skrivet: 31 maj 2011, 22:05:42 »

Men annars är dom flesta av on/off typ där kompressorn går för fullt under hela drift tiden, har jag fattat rätt då ?.

Jag ser inga fördelar med scroll gentemot on/off när det gäller BVP.

Nu kommer jag få hela maffian på mig  knUp

En scroll kan vara on/off...
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 31 maj 2011, 22:04:17 »

Men annars är dom flesta av on/off typ där kompressorn går för fullt under hela drift tiden, har jag fattat rätt då ?.

Jag ser inga fördelar med scroll gentemot on/off när det gäller BVP.

Nu kommer jag få hela maffian på mig  knUp
Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 31 maj 2011, 19:10:31 »

Tack för alla synpunkter..

Jag kan inte säga att det blivit lättare, firmorna förespråkar mindre pump och den allmänna uppfattningen på forat verkar vara att gå på en lite större lösning.
Man har ju ingen lust att gå på en för liten lösning, känner inte heller att man vill ta i för mycket.

hmm, ska ta in ett par offerter till, jag såg att det fanns en pump som plockade upp energi efter behov (kommer inte ihåg om det var nibe eller ivt). Men annars är dom flesta av on/off typ där kompressorn går för fullt under hela drift tiden, har jag fattat rätt då ?.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 31 maj 2011, 14:30:50 »

Nix, elpatron finns som 3-fas på 1245-5 men kompressorn är kopplad till en fas och nolla.
Om du läser elschemat sid 26 så ser man att det är blå och svart som är inkopplad till kontaktorn till kompressorn (brun och grå är parkerade).
http://www.nibeonline.com/pdf/031443-2.pdf

Ja, ta mej tusan. Trodde de hade gått ifrån det.  :o

Å andra sidan är 1,7kw kompressor inget att bråka om. Det är 7A på en fas och man får anta att snedbelastningen blir när kompressorn går utan tillsats.

Men om man har tight fasmässigt så är det förstås något att uppmärksamma.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 31 maj 2011, 13:22:11 »

Jag drar till med en 8:a. 150 aktivt. 100 liters tvårörs volymtank. Om du har stort badkar eller flera duschar så ta en vp med extern vvb.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 maj 2011, 13:02:40 »

Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

Varför då ?

Kompressorn är på en fas på nibe 5 kW och kräver en högre huvudsäkring än 6 kW modellen som går på 3 faser.

Men CTC:s 5 kW VP har en 3-fas kompressor och är OK ur denna synvinkel.

Kompressorn på en 5kw Nibe är inte alls 1-fas, den är 3-fas.
Däremot finns Nibes äldre 4kw både med 1 och 3-fas.

Nix, elpatron finns som 3-fas på 1245-5 men kompressorn är kopplad till en fas och nolla.
Om du läser elschemat sid 26 så ser man att det är blå och svart som är inkopplad till kontaktorn till kompressorn (brun och grå är parkerade).
http://www.nibeonline.com/pdf/031443-2.pdf
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 maj 2011, 12:41:51 »

ok men då har du svaret på din fråga.

Först och främst utgick jag från 13500 från 1a jan till sista maj. Men det stämde ju inte. Och det är ju bra och positivt och visar att din panasonic pump gör vad den ska!

Trolig förbrukning kring 20 000 kwh med 1st llvp och resterande elvärme.
Garaget kan vi förbise gissar jag då du troligen fortsätter ha llvp där ett tag till. Dock kan det ju vara bra att ta höjd för det fall du vill installera vattenburet där också i framtiden.

är huset välplanerat och pumpen har fungerat bra så vore det inte helt fel att då alltså räkna med ca 30 000 kwh för värme och hushållsel (om du värmer med direktel).Så om du räknar med energiförbrukning på 25 000kwh så borde du väl vara ganska safe.

en 10a.... 180m hål. klart pangbom. är huset för övrigt väl anpassat för modern vattenburen värme via värmepump blir du väl av med en 135 000 med moms inkluderat och rotavdrag borträknat. vid val av en volyminstallation :)

Därmed inte sagt att en volyminstallation rekommenderas. Men om alla förutsättningar är rätt så är det ett troligt lägsta pris. En mer övergripande installation ligger säkert på 150 000 efter rot. Men där i mellan är väl spannet skulle jag gissa.

Om luftvärmepumpen är ok skulle ett snålalternativ fortsätta använda denna som ett alternativ till spetsvärme och då alla fall till ett bättre cop och med snabb verkan. Då kan maskinen även vara kvar för att få tillgång till lite kyla. Då skulle du ju kunna gå ner i borrhållsdjup och effekt på pannan. Men då har du också en installation som kräver 2st llvp. en för garaget och en för att hantera spets och kyla.
Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 31 maj 2011, 12:02:50 »

har du någon värmepump i dag. Bara i garaget eller även i huset? Ingår garaget i de 166m2 och ingår garagets förbrukning i energideklarationen, normalt sett gör det inte det. Eller det är åtminstone separerat. Det beror på om garaget är vidbyggt och därmed nås via huset. Då blir det en biyta, annars inte. När jag gjorde deklaration så räknades garaget av från totalförbrukningen och separerades då värme i garaget inte krävs för husets funktion, när det inte är en biyta.

Hur många är ni som bor där nu? Någon skillnad mot antalet som bodde där innan?

Hur många KWH har dom angivit på VV? 2000 eller 5000?

Om du i maj har gjort av med 13500kwh och har en beräknad årsförbrukning på 17000kwh så är den beräknade årsförbrukningen för låg. När du har passerat juni kan du ju antaga att du nått ungefär 50%, rajt?

Och då om jag förstår dig rätt har du fram till maj även haft någon typ av luftvärmepump.

Så...... rulla en fet cigg på den där energideklarationen och köp en större pump :)



Jepp har en luft/luft från 2005 panasonic 9:a. Inget garage i 166m2, garaget (66m2) som ligger 20meter från huset har en egen luft/luft även där en panasonic 9:a men lite mer anpassad för underhålls värme +8/10
graders läge.

Deklarationen har jag inte ens kollat på, gick efter det som utlovades i prospektet (23000kwh) på huset och tog det med en stor nypa salt och hade bv pump i tankarna redan vid köpet.

varmvatten vet jag inte, men åtgången lär öka i minst 15 år till. (badkaret är avstängt :-), det är väl det som skiljer mig från tidigare ägaren.)

jepp 13500kwh från oktober till maj, dvs dom kalla (svin kalla i år) månaderna när jag själv bott i huset så 17000kwh/år är nog den siffran som är närmast sanningen när man räknar att 7månader har gått. I juni så har vi nog passerat mer än 50% ligger typ 70-75%. (man måste ju inte räkna års förbrukningen från 1jan till 1jan)

Tidigare ägare har legat runt 20000kwh med luft/luft och lite ac på sommaren. senaste året gick det upp till 23000kwh enligt tidigare ägaren på grund av att garaget byggdes och underhålls värmen gjordes med en byggfläkt.  (och nu sitter det en luft/luft pump)
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 31 maj 2011, 11:53:17 »

Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

Varför då ?

Kompressorn är på en fas på nibe 5 kW och kräver en högre huvudsäkring än 6 kW modellen som går på 3 faser.

Men CTC:s 5 kW VP har en 3-fas kompressor och är OK ur denna synvinkel.

Kompressorn på en 5kw Nibe är inte alls 1-fas, den är 3-fas.
Däremot finns Nibes äldre 4kw både med 1 och 3-fas.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 maj 2011, 11:43:42 »

har du någon värmepump i dag. Bara i garaget eller även i huset? Ingår garaget i de 166m2 och ingår garagets förbrukning i energideklarationen, normalt sett gör det inte det. Eller det är åtminstone separerat. Det beror på om garaget är vidbyggt och därmed nås via huset. Då blir det en biyta, annars inte. När jag gjorde deklaration så räknades garaget av från totalförbrukningen och separerades då värme i garaget inte krävs för husets funktion, när det inte är en biyta.

Hur många är ni som bor där nu? Någon skillnad mot antalet som bodde där innan?

Hur många KWH har dom angivit på VV? 2000 eller 5000?

Om du i maj har gjort av med 13500kwh och har en beräknad årsförbrukning på 17000kwh så är den beräknade årsförbrukningen för låg. När du har passerat juni kan du ju antaga att du nått ungefär 50%, rajt?

Och då om jag förstår dig rätt har du fram till maj även haft någon typ av luftvärmepump.

Så...... rulla en fet cigg på den där energideklarationen och köp en större pump :)

Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 31 maj 2011, 11:32:31 »

Jag gillar ju att lägga näsan i blöt :)

Får du bara tillsatts från -14 med en 5kw med 120m borra i ett hus från 78 i stockholm, på ett berg, på 166m2, utan att fulelda eller ha någon undangömd llvp, så äter jag min hatt!!!!!

Precis det känns lite som en glädjekalkyl, och en annan offert ligger på -7 med 6kw pump. jag antar att sanningen ligger någonstans mitt i mellan.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 maj 2011, 11:26:21 »

Jag gillar ju att lägga näsan i blöt :)

Får du bara tillsatts från -14 med en 5kw med 120m borra i ett hus från 78 i stockholm, på ett berg, på 166m2, utan att fulelda eller ha någon undangömd llvp, så äter jag min hatt!!!!!
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 31 maj 2011, 11:25:52 »

14 minus  och dut hos dig är -17    Fulleffekt alltså med en 5 kw, nja.  Det tror inte jag i varje fall. 7,5 kw känns bättre  och det är vad en 8 kw ger ungefär.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 maj 2011, 11:23:19 »

"Årsförbrukningen var beräknad till 23000kwh vid köpet av huset, dock hade tidigare ägare stoppat in en luft/luft pump i det fristående garaget vilket skulle ge en besparing. "

vem var tidigare ägare. Hur värmde dom huset. Var dom hemma hela tiden. Hade dom barn. Har ni det. Osv.
Energideklarationer kan vara rena båget. Men dom kan oxå vara helt super-bra :)

I många fall utgår en deklarant från historisk förbrukning och uppgifter från tidigare ägare.

En energideklaration anger inte hur mycket energi huset behöver utan hur mycket energi huset förbrukar med den värmekälla som finns i huset. Har man exempelvis en luft luft värmepump kan man alltså inte ta förbrukningssiffran och använda som underlag för en dimensionering.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 31 maj 2011, 11:20:06 »

Lika viktigt som själva vp-n är systemet den ska jobba emot. Stämmer det att det historiskt varit 55 grader framledning vid DUT? Hur stor vattenvolym finns i systemet? Är radsystemet i flödesbalans och finns det individuell instrypningsmöjlighet på samtliga raddar?

Troligtvis så klarar man sig på 55graders framlednings temp, kan inte minnas att jag körde så mycket i vintras, kollade även med tidigare ägaren och han trodde han låg där när det var som kallast.
Men det är ju inte mycket att göra åt saken, då får jag väl byta ut några raddar i värsta fall.

Vattenvolymen har jag ingen aning om men det var någon form av tank med i offerten. Det sitter termostater men ventiler och termostater måste bytas då vissa läcker och andra funkar inte.

Det ända i flödes synpunkt som kan ställa till det är väl golvärmen på toaletten den sitter mitt i en slinga, annars är det samma typ av raddar och rör genom hela. dom 3 slingorna sitter ju parallellt så jag vet inte vad kan förvänta sig för balans ?.
 

Ang. volymen kan du gå in på Lenhovda radiatorfabriks sajt, de har tabeller över volym och effekt vid DT30 för alla raddar. Leta rätt på de raddar som är mest lika dina i utseende och mått och räkna ihop allting så har du iaf ett överslag.

Vad gäller flödet så blir det inga problem då du ändå ska byta alla radventiler, vilket är klokt. Se då till att få förinställningsbara radiatorventiler och en förinställningsnyckel så att en grundbalans kan ställas in med fasta instrypningar. Själva termostaterna kan du vänta med att köpa. Du bör ändå börja utan termostater, hitta flödesbalans med förinställningen, sen justera in värmekurvan på vp-n, sen justera radflödena igen utifrån önskad rumstemperatur. Därefter kan du i de rum där du får problem med övervärme pga externa orsaker som solinstrålning, ugn mm sätta termostater, övriga raddar kan ha täcklock eller handratt istället.

Golvvärmen antar jag är shuntad? Då brukar det finnas strypmöjlighet på shuntgruppen någonstans.
Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 31 maj 2011, 11:19:25 »

1 grad i skillnad ouch :)

Notera att oraklet utgår från ett hål som ger 0 in.
Med samma pump blir det spets tidigare om KB håller lägre temp.

tycker fortfarande det låter något lågt med 1,5 plans villa byggt -78 om 166m2. Men det är bara en magkänsla. Du ska självklart gå på vad proffsen säger i fall du inte har ett riktigt bra förbrukningsunderlag.



Tillsatts från -14 på en 5kw pump. medans oraklets beräkning ska ha tillsatts från -15 på 8kw pump.. (jag var otydlig)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 31 maj 2011, 11:16:30 »

Man brukar säga att ett NYTT välisolerat hus vill ha 35w per kvm  Sedan så vet vi att en 6 kw maskin ger cirka 5kw vid 55 grader fram(enkelt att räkna på det då) 5000w/ 166 kvm blir 30w per kvm cirka.  Har du så mkt isolering?  Eller gick dem på förbrukningssiffror *vinkar*
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 maj 2011, 11:15:57 »

1 grad i skillnad ouch :)

Notera att oraklet utgår från ett hål som ger 0 in.
Med samma pump blir det spets tidigare om KB håller lägre temp.

tycker fortfarande det låter något lågt med 1,5 plans villa byggt -78 om 166m2. Men det är bara en magkänsla. Du ska självklart gå på vad proffsen säger i fall du inte har ett riktigt bra förbrukningsunderlag.

Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 31 maj 2011, 10:58:31 »

7,5kw ungefär.  Diplomat6 med 0 in i KB ska köpa spets från-6 typ
En 8kw från -15
Detta är bara en effektberäkning efter mitt programs schablon värden. *vinkar*



Vilket program är det då ?, alltså från vilken leverantör. Verkar finnas kalkyler åt båda håll.
Som sagt jag fick tillsats från -14 på en annan offert med en pump i samma storlek.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 31 maj 2011, 10:28:47 »

7,5kw ungefär.  Diplomat6 med 0 in i KB ska köpa spets från-6 typ
En 8kw från -15
Detta är bara en effektberäkning efter mitt programs schablon värden. *vinkar*

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 maj 2011, 10:25:22 »

Man kan räkna på schablonvärden för effekt per m2 golvyta. Vill man veta lite mer exakt så kan man göra en beräkning på http://www.energiberakning.se/ under 'U-medel'.
Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 31 maj 2011, 10:18:56 »


Finns det någon lista med vad effektbehovet är på olika hus osv ?.

Vad ligger en 1,5 plans villa byggt -78 (skrev 79 högre upp vilket är fel), 166m2.
Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 30 maj 2011, 16:53:52 »

Lika viktigt som själva vp-n är systemet den ska jobba emot. Stämmer det att det historiskt varit 55 grader framledning vid DUT? Hur stor vattenvolym finns i systemet? Är radsystemet i flödesbalans och finns det individuell instrypningsmöjlighet på samtliga raddar?

Troligtvis så klarar man sig på 55graders framlednings temp, kan inte minnas att jag körde så mycket i vintras, kollade även med tidigare ägaren och han trodde han låg där när det var som kallast.
Men det är ju inte mycket att göra åt saken, då får jag väl byta ut några raddar i värsta fall.

Vattenvolymen har jag ingen aning om men det var någon form av tank med i offerten. Det sitter termostater men ventiler och termostater måste bytas då vissa läcker och andra funkar inte.

Det ända i flödes synpunkt som kan ställa till det är väl golvärmen på toaletten den sitter mitt i en slinga, annars är det samma typ av raddar och rör genom hela. dom 3 slingorna sitter ju parallellt så jag vet inte vad kan förvänta sig för balans ?.



 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 maj 2011, 08:20:25 »

Bor du mitt på ett berg så kan man tänka sig att det är en bit ner till grundvattnet, så att lägga på några tiotal meter på borrhålet är ingen dum ide.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 30 maj 2011, 05:17:50 »

Jag håller inte med tidigare inlägg om att du snart tjänat in en dyrare lösning. Spets från -14 är helt OK. Själv bor jag i Stockholm och har spets från -13 ungefär, detta har i vinter betytt ca 65 kWh i spets-el. När jag köpte var steget till nästa vp-storlek 5000 kronor. Det skulle med dagens elpris ha tagit mig min egen livstid att spara in, dessutom skulle jag ha behövt en dyrare systemlösning pga att jag nu med en 8kW ligger precis på gränsen för att klara de vattenflöden som behövs för att transportera ut tillförd effekt till huset utan störande strömningsbiljud.

Problemet i det här fallet är att du inte har någon helt tillförlitlig förbrukningssiffra, och skulle det bli fel i dimensioneringen pga detta kan det med bara några graders sämre "spets-nivå" bli en betydligt högre elräkning. Om jag var du skulle jag börja från rätt håll och försöka få fram en förbrukningssiffra som har mer uppbackning. Fler offerter med energiberäkningar från olika firmor är bra, tänk också över hur era era behov ser ut och om de kommer förändras under pumpens livslängd. Vad gäller hålet så är det alltid bra att borra en snutt till när riggen väl står där. 10-20 meter till ger dig lite marginal om du skulle ha otur med borrhålets prestanda.

Lika viktigt som själva vp-n är systemet den ska jobba emot. Stämmer det att det historiskt varit 55 grader framledning vid DUT? Hur stor vattenvolym finns i systemet? Är radsystemet i flödesbalans och finns det individuell instrypningsmöjlighet på samtliga raddar?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 maj 2011, 00:39:28 »

Jo det är klart man har synpunkter

Givet avsaknad av korrekt historik bör ni utgå från hustypen och storlek.

Jag hade därtill valt ett hål som inte blir så kallt vid dut.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 maj 2011, 22:04:35 »

Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

Varför då ?

Kompressorn är på en fas på nibe 5 kW och kräver en högre huvudsäkring än 6 kW modellen som går på 3 faser.

Men CTC:s 5 kW VP har en 3-fas kompressor och är OK ur denna synvinkel.

Ja en fas verkar ju dumt huvuddunk.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 maj 2011, 21:54:27 »

Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

Varför då ?

Kompressorn är på en fas på nibe 5 kW och kräver en högre huvudsäkring än 6 kW modellen som går på 3 faser.

Men CTC:s 5 kW VP har en 3-fas kompressor och är OK ur denna synvinkel.
Skrivet av: Habbe77
« skrivet: 29 maj 2011, 20:23:34 »

Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

5kw är en ctc
6kw är en Thermia

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!