Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ pump?  (läst 8390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #15 skrivet: 02 mars 2009, 08:42:21 »
Då man måste dra foderrör. Jag har 28 meter med rör så berggdjupet varierar.

Grannarna har haft ca 10 meter, så förhoppningsvis är det inte mycket djupare än så. Men det får ju gärna vara grundare. :)

ERP....Jag läste länken till ctc och någon har tänkt till där på ctc. Men då blir jag nyfiken på detta med golvvärme och låg framledningstemp. blir det mycket extrael då för vv? och hur fungerar det då på sommaren om källaren ska hållas grundvarm men man vill ha ytterligare några grader i ex badrum? (anar svaret)

Hm... Som sagt, mycket att tänka på. Jag har ingen aning, men du får gärna ge ditt "anade" svar. ;)

Peter. Grovt kan man säga att allt man lägger åvanpå golvslingorna isolerar och kräver högre framledningstemp. Och då är ingjutna slingor med stengolv det mest optimala för låg temp. Det handlar om några grader så man ska inte välja den lösningen bara för detta om man nu bygger om..(kan bli väldigt kostsamt) Men kan vara bra att tänka på i framtiden när grannen med nybygt hus och betongsula och mycket stengolv har lägre framledningstemp...

I källaren blir det bara stengolv, medan övriga huset i princip bara kommer att ha 22 mm plankgolv. Jag har hört lite olika åsikter om trägolv och golvvärme, men tydligen ska det fungera rätt väl. Dessutom värms ju huset upp från källaren som alltså kommer att ha stengolv.

Det finns en färsk tråd med 3 offerter för komplett utrustning. Men jag kommer inte på vems tråd det var... Någon annan som sett denna?

Låter jätteintressant, jag hoppas nå'n minns var tråden finns.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Storlek på pump?
« Svar #16 skrivet: 02 mars 2009, 08:55:27 »
Capellapepe.... Här e offertlänken... Ibland kortsluter hjärncellerna och det fungerar....


Det är mycket läsvärt på forumet,bara man hittar rätt..


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24238.0
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Storlek på pump?
« Svar #17 skrivet: 02 mars 2009, 09:28:54 »
Hej

Sommartid kör pumpen normalt bara för varmvatten, den kör då till 55º varje start och startar vid 50º.
När det är sommar bestämmer man själv, men det är förvalt till 16º ute, då stannar cirkulationspumpen och gör bara motionskörningar då och då.

Ställer man in en önskad mintemp, kommer cirkulationspumpen gå även sommartid och hålla den inställda mintempen.
Radiatorer som inte ska vara aktiva stängs med termostaterna eller avstängningsventiler.

Eftersom pannan shuntar ut vatten till värmesystemet, kan man hålla vilken temperatur man vill på radiatorerna, så länge det är lägre än vad man har i pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #18 skrivet: 02 mars 2009, 09:34:49 »
Stig-H, tack för länken!

Och tack Ronnie för info!

/Peter

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #19 skrivet: 02 mars 2009, 09:51:07 »
Här e offertlänken...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24238.0

Hm... Verkar som om min offert på 154.00 för ctc 8,5 kW och 170 meter är lite hög.
Eller missar jag nå't?

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Storlek på pump?
« Svar #20 skrivet: 02 mars 2009, 10:08:21 »
Det är därför det kan vara bra med forum och dessutom ta in offerter från flera håll... Men som sakt, det blir många frågor...haha! Jag skummar igenom inläggen och har ingen uppfattning om prisskillnader. Men det finns många duktiga insatta här i de flesta ämnen. Offertförfrågan kan du även hitta här på forumet. Så varför inte testa? Du kanske rent ut får 2 olika priser/utrustningsförslag från din nuvarande säljare om dom inte vet vem du är?? 20 000 mer eller mindre för samma utrustning är rätt mycke pengar i slutändan för oavsett så kostar allt.
SÃ¥ vist blir det skillnad!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #21 skrivet: 02 mars 2009, 13:17:51 »
Efter ett enda samtal till en annan entrepenör fick jag en offert som låg 12.500 kr lägre. Intressant.
Han tyckte f.ö. att valet av pump och borrdjup verkar bra.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Storlek på pump?
« Svar #22 skrivet: 02 mars 2009, 14:29:02 »
Låter bra det. Det låter enkelt ibland då någon säger att man kan alltid borra vidare om djupet blir för litet. Men då uppstår fenomenet att inte alla borrare vill borra i någon annans hål och riskera sin egen utrustning. Historiskt så är det nog en och annan borrkrona i botten på brunnar eller tappade borrör som inte en bergborrkrona vill träffa på.. De e dyra grejjer. Hos en granne tappade dom ner 4-6 förlängningsrör och borrkronan då dom skulle upp med grejjorna. Men det fick dom ihop igen vid första försöket dessutom. En något lättad borriggsägare pustade ut.

12000 e en fin inflyttningsfest... Eller lite nya golv och taklister...haha!!
-1,2 i Piteå nu... men då stormar det och snöar i stället för iskylan...VP står så länge så man tror den gått sönder...hahaha!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Storlek på pump?
« Svar #23 skrivet: 02 mars 2009, 14:54:32 »
...haha!!
...hahaha!

Bara nyfiket frågat!

Av dina totalt 98 inlägg återfinns detta minst en gång i 42 av dessa, varför? Är du verkligen så ofantligt glad som du ger
sken av, eller?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Storlek på pump?
« Svar #24 skrivet: 02 mars 2009, 17:17:27 »
Pricken....Kul att du håller statistik över mina inlägg! Hoppas du har viktigare saker lagrade i nummerföljd för då kan vi alla fråga dig om var man kan hitta det man själv glömt.
Haha! är väldigt effektivt för att hålla elefanter och tigrar på avstånd. Och beviserligen fungerar det, för jag har inte sett en enda här utanför! Bara man inte brukar det allt för ofta. Över 45 Haha i 98 inlägg blir missbruk så jag ligger bra till i statistiken. Var det något annat du undrar över Pricken?

Peter. Jag läste lite om ctc och det ser bra ut, och man slipper kringutrustning. Men det är bra att hålla sig lite uppdaterad då det gäller den vp man har och kunna optimera lite allt efter behov. Typ då släkten kommer på besök i en vecka så kanske man kan justera bort varmvattenproblemet som tillfälligtvis uppstår då. Allt för många litar på installatören som efter ett tryck på startknappen åker hem. Och med en massa tur så funkar det, men knappast optimalt för det hus och behov man har. Learning by doing brukar fungera.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #25 skrivet: 03 mars 2009, 20:42:18 »
Stig-H, ett stort tack för all hjälp och all info.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek på pump?
« Svar #26 skrivet: 13 mars 2009, 22:58:51 »
Maximera utnyttjandet av forumet Peter, ta in flera offerter och klistra helt enketl in dem här om du vill ha hjälp.  ;)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!