Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: utegivaren visar helt galet!  (läst 8722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elementärt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
utegivaren visar helt galet!
« skrivet: 03 oktober 2006, 20:21:11 »
Hej!

Har en thermia diplomat från 2000. Min utegivare visar 7-8 grader för mycket. När jag slår av strömmen och slår på igen så visar den rätt till att börja med men efter en halv timme är det samma visa igen. Vad är problemet?? Är det någon som vet?
mvh tjabo

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2006, 09:29:17 »
Hej!

Har en thermia diplomat från 2000. Min utegivare visar 7-8 grader för mycket. När jag slår av strömmen och slår på igen så visar den rätt till att börja med men efter en halv timme är det samma visa igen. Vad är problemet?? Är det någon som vet?
mvh tjabo

Hej,
Jag skulle ha kollat kabeln så inte den har en litet överslag i sig, koppla ifrån utegivaren och ohma bara kabeln. du ska då ha oändligt värde. hittar du inget fel där så är det fel på utegivaren.
// Thermia Support

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #2 skrivet: 14 november 2006, 10:12:26 »
Kan även bli beläggngingar på givarkroppen, så det kan funka med att bara torka av termistorn. Det kan även bli överslag mellan plintarna på utegivaren av spindelväv, luftföroreningar m.m. återigen rengöring.

Har du nÃ¥n utvecklingsmodell av diplomat???, den modellen släpptes väl inte pÃ¥ marknaden förrän i slutet av 2002  Sc:,h
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad UnderDOG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2007, 23:25:37 »
Jag har nyligen fått problem med utetemperaturgivaren till min Thermia Villa Classic.

Mätte och donade idag.

Givaren verkar ha rätt motstånd för den rådande temperaturen både "lös" utan kabel och med kabel hela vägen från VP.

Kopplar man in givaren på VP få jag ca. 0,45V spänning över givaren vid en resistans (på lös givare) på 200Ohm.
Verkar som om man har en lösning med ett 2kOhms motstånd till +5V matning och därefter utegivaren ner till jord och mätning på potentialen mellan dessa båda resistanser.

Så... Vad kan då vara felet?

Mvh
Anders.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2007, 07:07:36 »
Jag har nyligen fått problem med utetemperaturgivaren till min Thermia Villa Classic.

Mätte och donade idag.

Givaren verkar ha rätt motstånd för den rådande temperaturen både "lös" utan kabel och med kabel hela vägen från VP.

Kopplar man in givaren på VP få jag ca. 0,45V spänning över givaren vid en resistans (på lös givare) på 200Ohm.
Verkar som om man har en lösning med ett 2kOhms motstånd till +5V matning och därefter utegivaren ner till jord och mätning på potentialen mellan dessa båda resistanser.

Så... Vad kan då vara felet?

Mvh
Anders.

Vad visar displayen på din VP för utetemp?
« Senast ändrad: 03 juli 2007, 07:10:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad UnderDOG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2007, 10:37:58 »
Vid ett motstånd på 198Ohm, utetemp på 18C enligt tabell för 1.5kOhms NTC som Thermia använder och därefter interpolering, visar displayen 20°C
Det verkar bli lite större felvisning ju högre temperaturen är ute.
Just när man kopplar in givaren igen efter att ha haft den urkopplad visar displayen rätt för att sedan stiga till 20°C. Det borde dock inte bli någon uppvärmningseffekt i motståndet av en så låg ström som 2,5mA enligt tidigare mätningar, eller?

Eller är en sådan felvisning normal?

Mvh
Anders.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2007, 11:01:48 »
Jag tror felvisningen är för liten för att det ska kunna reklameras, jag tror du helt enkelt fÃ¥r kalibrera i servicemenyn.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad UnderDOG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2007, 12:01:38 »
Servicemenyn..
Hur kommer man åt den? Jag har en treknappars Villa Classic med "ellipsformat" fönster.

Mvh
Anders.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2007, 23:33:16 »
För nån månad sen var jag på ett liknande fall (Thermia av samma årgång), då var det glapp på plinten för utegivaren.
(Det behöver inte visa många ohm fel för att tempen skall avvika från tabellen...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2007, 12:04:38 »
Om du vill kalibrera..
Håll in alla tre knapparna i minst 5 sekunder, då kommer du in i "servicemenyn"

Kalibrering av alla givarna möjlig där.

Utegivaren kan paja.. det händer att det kommer in fukt, men då kan felvisningen öka vartefter.

Men är det "lite" så spelar det inte nån roll. Man får helt enlekt välja en värmekurva som ger lagom temp inne..

Kan iofs vara irriterande som tusan med felvisning >:(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad UnderDOG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #10 skrivet: 04 juli 2007, 16:39:09 »
Ok, tack för svaret.
Ska pröva när jag kommer hem

Det lustiga är ju att rent tekniskt så kan ju inte resistansen genom NTC-motståndet bli mycket bättre för rådande temperatur.
Kanske är det kalibreringen i "Styrdatorn" (en hederlig PIC16F876...)  som har tappats.
Jag har dessutom för mig att jag inte hade kurva 40 när jag tittade på pumpen förra året, det står den dock på nu.

En annan lustig  ??? sak är att i bilen har jag det omvända problemet, där visar tempgivaren för yttertemperaturen 2-3 grader för lÃ¥gt...
Kanske skulle jag försöka fÃ¥ de bÃ¥da givarna att träffas över en öl och enas om en gyllene medelväg.. (att visa rätt  :D)

//Anders.

Utloggad UnderDOG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2007, 10:00:36 »
Tjena.

Testade att gå in i servicemenyn enligt instruktionerna och det fungerade ju utmärkt.
Så nu visar min givare rätt igen.

Vi får väl hoppas på att den inte glider iväg mer och om den nu skulle göra det att den gör det innan reklamationstiden går ut..

Är det något annat jag bör juster/titta på när jag ändå vet hur man kommer in i servicemenyn? :-)

Tack för hjälpen!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2007, 11:16:39 »

Är det något annat jag bör juster/titta på när jag ändå vet hur man kommer in i servicemenyn? :-)


Öka värdet för VP-hysteres. (fabriksinst. 7)

Utloggad UnderDOG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #13 skrivet: 05 juli 2007, 13:45:00 »
Redan gjort, satte den på 9.
Sen har jag TS-integral på 2500 (max), är det för högt?

//Anders.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #14 skrivet: 05 juli 2007, 15:39:00 »
Frågar du mig...så är svaret: Ja!

Har du rumsgivare?

Vad har du för värde på VP-integralen?
Ett högt värde på VP-integral, kräver ett högt värde på hysteres.

Utloggad UnderDOG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #15 skrivet: 05 juli 2007, 21:00:27 »
Nej. Jag har ingen rumsgivare.

Värde på VP-integralen är för närvarande 70.

Vad är lämpligt värde på min TS-integral?

Finns det någon återförsäljare som säljer rumsgivare till ett skäligt pris för de två-tre motstånd det NTC-motstånd och den vridpotentiometer den innehåller?
Eller kan det vara så lyckligt att någon har en ritning?

Mvh
Anders.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #16 skrivet: 06 juli 2007, 01:19:52 »
Det är omöjligt att svara på.

Din pump kanske är heltäckande d.v.s. du klarar dig utan tillskott även de kallaste dagarna....så då har det ingen betydelse.

Orkar din pump hålla börvärdet till -15°C och därefter samlar minusminuter, så börjar problemen med högt ställd TS-integral.

Exempel:
Du har kurva 40, rum 20, önskad rumstemp 21°, kl. 20:00, utetemp -20°, börvärde VB-f 53°, ärvärde VB-f 50° d.v.s. du har 3° lägre framledningstemp än ditt hus behöver för att bibehålla komfortvärmen 21°.

-20° är det fram till kl. 9:00 då solen tittar fram, samt tempen stiger till -5°.

Nu har du samlat 2340 minusminuter, samt rumstemperaturen har sjunkit 2°C. Integralen betas nu av eftersom börvärdet VB-f(43°) är lägre än ärvärdet VB-f (48°).
(Kompressorn orkar hålla 50° på framledningen vid rumstemperatur 21°, men endast 48°C vid rumstemperatur 19°)

De 2340 minusminutrarna betas nu av med 300 per timme. Om solen dessutom hjälper till att värma huset, så kan det under dagen bli överpendling av rumstemperaturen d.v.s. från undertemp till övertemp.

Är det okey med ett par graders lägre resp. högre rumstemp....så kan du behålla dina inställningar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #17 skrivet: 06 juli 2007, 07:08:34 »
Nej. Jag har ingen rumsgivare.

Värde på VP-integralen är för närvarande 70.

Vad är lämpligt värde på min TS-integral?

Jag brukar rekommendera ca 5 x VP-intergralen = 350 i ditt fall som utgångsvärde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad UnderDOG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #18 skrivet: 07 juli 2007, 09:53:02 »
@Lexus:
Ah.. Är det så det fungerar.. :)
Finns det någon bra, tillgänglig, litteratur i ämnet? Jag skulle gärna lära mig mer.
Jag "lider" av ett behov av att veta hur saker fungerar. Det kan både vara av godo och av ondo.. :-)

Så ni skulle alltså rekommendera en rumsgivare, jag har installerat en spiskasett i öppna spisen och kompletteringseldar med den under kalla dagar/nätter. Men som det är nu så är det väl att elda för kråkorna. Kanske behöver jag ändra min kurva enbart pga att jag täppt igen hålet i skorstenen som förut bidrog till att kyla ut huset?
Är enda alternativet att köpa en rumsgivare från en återförsäljare så får jag väl göra det. Vet ni någon särskilt sympatisk återförsäljare som ni skulle rekommendera i Göteborgsregionen?

Den här vintern fungerade det utmärkt med 2500gradminuter i TS-integral eftersom det knappt blev under 0°C på hela vintern.

Och: För min del är det ok med nÃ¥gon/nÃ¥gra grader upp ner i rumstemp. Jag har växt upp med vedeldad panna och lite halvlat fader..  :D

//Anders.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #19 skrivet: 07 juli 2007, 11:17:09 »

Yepp!

Rumsgivare är bra, om den används rätt.

T.ex. om du får 1° undertemp, är jag säker på att tanken är att rumsgivaren skapar ett fiktivt underskott som påskyndar tillskott.

Har du då TS-integralen på 2500, så kan det bli riktigt galet. När väl elpatron kliver in har tjejen gått sin väg, samtidigt har du ett fiktivt gradminuterunderskott som måste betas av.

Största vinsten med rumsgivare är vid övertemp d.v.s. kompressorn/TS stannar fortare och startar senare eller inte alls.

Orkar du peta i inställningarna, så kör högsta rum-faktor vår/sommar/höst och 2-3 på vintern.

NÃ¥got läsvärt material om Thermias reglering känner jag inte till. Du kan leta pÃ¥ nätet efter pi-reglering. 

Utloggad UnderDOG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #20 skrivet: 07 juli 2007, 13:06:57 »
Ok, tack för tipsen.

Rum-faktor har jag inte riktigt förstått, vill du ge en kort förklaring om du orkar?

Peta i inställningar är inget problem, sånt tycker jag bara är kul!

Stämmer inte den beskrivning av rumsgivare som Bertil gör i sin FAQ?
"Rumsgivaren  tillsammans med en utegivare ger en finjustering av börvärdet, därmed en besparing (vid t.ex. solinstrÃ¥lning) och ett bättre rumsklimat. Givaren kompenserar för eventuella avvikelser i rumstempen genom att ändra (paralellförflytta) värmekurvan. Rum ÄR (verklig temp)och Rum bör (önskad rumstemp) jämförs och en kompensering görs, men datorn styr inte till önskad temp utan gör en kompensation vid avvikelse. Pga detta är det viktigt att ställa in en korrekt värmekurva innan rumsgivaren tas i drift!"

Mvh
Anders.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #21 skrivet: 07 juli 2007, 14:42:37 »
Rent matematiskt funkar det så här:
Börvärde framledning korrigeras med faktor x (ärvärde rum - börvärde rum).

Om det är 22 ºC inne och rumbör är 20 ºC, med faktor 4 så sänks framledningstemp med
 (22-20)x4=8 ºC
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #22 skrivet: 07 juli 2007, 15:43:30 »
Jodå, både Bertils och Carls beskrivning stämmer utmärkt.

Om jag formulerar om Bertils beskrivning.

Utegivaren ger styrdatorn ett börvärde hämtad från värmekurvan. Det börvärdet korrigerar rumsgivaren beroende på rumsgivarens ärvärde ± börvärde x rumfaktor.

Exempel:
Kurva 40
Utetemp ±0°C
Rumfaktor 3
Rumsgivarens börvärde 21°C
Rumsgivarens ärvärde 22°C

Då är värmekurvans börvärde 40°, men rumsgivaren petar ner det 3° till 37° på grund av rumstempen är 1° för hög. I ditt fall startar kompressorn när radiatorvattnet snurrat 70 gradminuter under 37° på VB-f.


Tvärtom blir det om det är undertemp.

Exempel:
Kurva 40
Utetemp -20°C
Rumfaktor 3
Rumsgivarens börvärde 21°C
Rumsgivarens ärvärde 20°C

Då är värmekurvans börvärde 53°, men rumsgivaren petar upp det 3° till 56° på grund av rumstempen som är 1° för låg.

Kompressorn orkar endast hålla 49°, och ett gradminuterunderskott skapas. 4 per minut som tillhör husets värmebalans plus 3 per minut som är fiktiva. 420 gradminuters underskott per timme.

Jag håller med Carl, att där någonstans tycker jag att man ska "mota Olle i grind" med hjälp av elpatron.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: utegivaren visar helt galet!
« Svar #23 skrivet: 07 juli 2007, 19:52:21 »
Märk bara att du inte helt plötslig ligger med ett högt underskott i gradminuterna, normalt stiger dom sakta, den första tiden med underskott är ju underskottet litet så normalt tar det många timmar tills eltillskottet går in.Jag har mitt ställt på 900 och i mitt hus har jag hittills inte märkt nån komfortminskning. Det största temperaturunderskottet jag har haft är c:a 1 grad och det var under en mycket kall och blåsig period under jul o nyår för 1,5 år sedan. Då hade jag som mest ett gradminuts underskott på runt 1300 som relativt snabt betades (ner till 900) av när eltillskottet gick till. Tillskottet arbetar alltså inte tills gradminuterna är noll.
Monterad rumsgivare är mycket bra.
Höga gradminutsvärden ger pumpen en möjlighet att utan tillskott beta av underskott och dom flesta hus har så stor inbyggd värmetröghet att man inte märker av underskottet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!