Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron i VPA kontra tillsatsvärme i värmepumpen?  (läst 1901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle g

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Jag undrar om det vore bättre med en elpatron i VPA kontra tillsatsvärme i värmepumpen.
Går det att styra den via värmepumpen?
Inbillar mig att det blir bättre verkningsgrad med att värma direkt in i VPA vid behov. Även ocksÃ¥ vid  den periodiska temp,höjningen av tappvatten.
Tänker jag fel?

1115-10
VPA 200/300

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpatron i VPA kontra tillsatsvärme i värmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2010, 12:28:20 »
Gör du så kommer elpatron inte värma huset utan bara varmvattnet. Den periodiska höjningen kommer funka men inte tillskott till huset. Detta eftersom radiatorvattnet till huset inte passerar VPA:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pelle g

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron i VPA kontra tillsatsvärme i värmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2010, 13:42:52 »
Självklart! Men det är ju så att gradminuterna tickar iväg vid varmvattenprioritering. Har en ung dotter som gärna badar "ofta".(Stort hörnbadkar).

Utloggad pelle g

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron i VPA kontra tillsatsvärme i värmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2010, 00:57:49 »
Hänger fortsatt kvar i frågan. Skulle det gå att koppla in första steget på elpatron i VPA och andra i pumpen. Då har jag så nästan grundvärme vid ett kompressorhaveri.
värmepatron finnes.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpatron i VPA kontra tillsatsvärme i värmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2010, 07:18:52 »
Elpatron i VPA:n ska ha egen termostat och överhettningsskydd. Men sen ser jag inga hinder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Det går att lösa använd separata överhetningsskydd bara och helst givare/termostater
 Thumbsup *vinkar*
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!