Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W  (läst 141505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« skrivet: 03 november 2009, 19:52:36 »
Hej
Har installerat en Anslut köpt från Jula. Den har nu varit i gång i 10 dagar och fungerat. Ligger på strax runt 1kw/timme till en multitank som jag kör radiatorerna mot.
Har ställt värmen från vp på 44 grader ( i bruksanvisningen skriver man
max 45 grader)
Har någon annan erfarenheter av denna vp samt multifunktionstanken
så vill jag gärna ha kontakt för utbyte av erfarenheter.
I tanken sitter en 2 kw elpatron för vv. Tänker dock köpa en vvberedare på 80 liter och sätta i anslutning till bad och kök eftersom
jag har vp i ett uthus och det blir mycket vattenspill för att genom kulverten få fram het vv.
Vore jättekul med kontakter här i närheten av Laholm.
Vill även till sommaren bygga solfångare och ansluta till tanken.
Mvh Ulf Bjerstaf  tel 0703160416
« Senast ändrad: 06 november 2009, 06:51:11 av Rickard »

Utloggad kijana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #1 skrivet: 06 november 2009, 22:37:08 »
Har nyligen installerat en likadan....
De senaste dagarna har det varit runt 2-3 +grader med duggregn och evaporatorn fryser igen på ett par timmar.
Den automatiska avfrostningen fungerar dock fint men jag märker att pumpen får jobba hårdare mellan avfrostningarna.
Jag kör pumpen mot julas "multitank" och har golvvärme i huset. Hittills har jag bara kört mot ett fast börvärde (35 grC) men tänker i helgen flytta upp manöverpanelen till boplanet och testa att styra mot rumstemp.
Med tankens varmvattensligor förvärmer jag vattnet innan det går in i en beredare på 100l.

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #2 skrivet: 11 november 2009, 21:08:30 »
Huset jag värmer är drygt 100 kvm, 1.5 plan mycket dåligt isolerat.
Jobbar med det nu.
Kör ut 41 grader från vp börvärde och får det också hittills.
Har resetat en gång när någonting hängt sig och nu 4 dygn senare
så håller den är värdet.
Har Julas multitank och dockat till husets radiatorsystem. Tidigare
fanns oljepanna som jag slängt ut.
Ska skaffa separat vvberedare eftersom jag har vp i uthus och får
lång ledning och därmed bortspolning av vv i onödan.

Utloggad mitche

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #3 skrivet: 11 november 2009, 21:18:13 »
ulfblaholm :

Har du kopplat in Ansluten till returen på ditt radiator system?
Gjorde du kopplingarna själv?
Vad ligger ute tempen på hos dig dessa dygn?

Många frågor men jag är i valet och kvalet.....

micke

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #4 skrivet: 23 november 2009, 09:40:53 »
ulfblaholm :

Har du kopplat in Ansluten till returen på ditt radiator system?
Gjorde du kopplingarna själv?
Vad ligger ute tempen på hos dig dessa dygn?

Många frågor men jag är i valet och kvalet.....

micke

Vet inte mycket om denna värmepump men är INTE imponerad av värderna, Nibe eller Ctc ger högre temperatur ut och har service möjligheter överallt hos firmorna.
Vem servar Julas (om det nu behövs)? Ibland är det dyrt och krångligt att köpa billigt.....
Min Nibe 6kw (egen installation) Har förbrukat 14kw på ett dygn och har levererat 52grader till pannan och pannan har levererat 38grader till elementen och 23 grader inomhus....Verkar som att jag snart får pengar till semester tack vare besparingarna.... *roflmao*
« Senast ändrad: 23 november 2009, 09:43:45 av hulta »

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #5 skrivet: 23 november 2009, 10:52:26 »
Vilka värden är det som du inte är imponerad av?

Han har bara angett att han kör med 41 graders börvärde...

/N

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #6 skrivet: 23 november 2009, 18:06:52 »
Vilka värden är det som du inte är imponerad av?

Han har bara angett att han kör med 41 graders börvärde...

/N

Reagerar bara på hans utsaga om manualens skrift om max 45grader från värmepump. Vet ingenting i övrigt men 45grader är lite och hur mycket kan den leverera när det är ex. -10-15gr? Exempel Nibe klarar max 58 vid gynnsam ute temp så marginaler finns när tempen ute sjunker...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #7 skrivet: 23 november 2009, 18:25:16 »
Tror nog julas maskin presterar lika bra som nåt annat! Är garantierna och priset som avgör, men vågar man satsa på julas pump och har lite tur, så kan den funka nog så bra..

Inte heller impad över 14kw/dygn på endast värmepumpen..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #8 skrivet: 23 november 2009, 20:00:03 »
Min förbrukning sista dygnet var 12 kwh på L/V pumpen och då värmer den hela huset 130kvm + tappvatten och dygns tempen mellan 2 till 4+grader.Det är med en lågpris pump i 15 000 kr klassen....Så jag håller med Apan att vågar man satsa på det så kan det finnas lite att hämta hem i prisskillnad.

Det jag eftersträvar är ett varmt hus till litenpeng och hyffsat bekvämt coh det tror jag är samma för dom flesta

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #9 skrivet: 23 november 2009, 20:26:03 »
Vilka värden är det som du inte är imponerad av?

Han har bara angett att han kör med 41 graders börvärde...

/N

Reagerar bara på hans utsaga om manualens skrift om max 45grader från värmepump. Vet ingenting i övrigt men 45grader är lite och hur mycket kan den leverera när det är ex. -10-15gr? Exempel Nibe klarar max 58 vid gynnsam ute temp så marginaler finns när tempen ute sjunker...

Frågan är ju hur mycket man behöver för att värma huset. Jag har 30 graders framledning och 23-24 grader varmt... Det är 6 grader ute nu. Jag stödvärmer med en 5000kr pump (för golvvärmen finns inte i det ombyggda uterummet).

Om man behöver 50 grader så är ju 45 för lite, men om man behöver kanske 35-40 så räcker 45 grader. Å andra sidan så minskar ju coop med högre framledningstemperatur...

Det finns säkert någon som kan räkna på det här...

/N

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #10 skrivet: 24 november 2009, 09:08:04 »
Tror nog julas maskin presterar lika bra som nåt annat! Är garantierna och priset som avgör, men vågar man satsa på julas pump och har lite tur, så kan den funka nog så bra..

Inte heller impad över 14kw/dygn på endast värmepumpen..

/A.

Vi får inte missuppfatta mig, hade jag vågat så hade jag köpt billigare pump men ekonomin är sådan att skulle köpet inte vara fullt lyckad så finns ej marginaler till annan pumpköp.
Därför lägger jag på lite mera och köper något som är beprövat och fungerar. Och det fungerar!!

Första dygnets 14kw har övergått till senaste dygnets 10kw och har onödigt varmt inne...Är bara inne i en testfas ty värmen inomhus ska sänkas till normala nivåer.

Ingen intrimning har skett heller och laddpumpen går hela tiden vilket ska ändras.
Grannen har Kina pump och är monterad av tidigare ägare och vi vet inte märket på den. Står ingenting på etiketten. Pumpen monterad av fackfolk men vi vet inte vilka.

Hans fungerar dåligt och är endast ett och halvt år gammal....DET avskräckte mig ifrån billiga pumpar...Tyvärr för visst är det trevligt med billigare inköp....! ;)
« Senast ändrad: 24 november 2009, 09:10:15 av hulta »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #11 skrivet: 24 november 2009, 14:16:57 »
Sa inte att jag visste! Men jämför jag tex Kina Atlas pumpen från rusta mot Boschpumpen, inte blir jag så jättemer imponerad över dyrare pump! Enda som jag lägger märker till är ljudnivån, men den nya pumpen flyttar mycket mindre luft också, men förbrukningen är densamma, men som sagt, är det garantierna som avgör, vissa har tur med billiga pumpar, andra inte, jag är den andra kategorin, var less på att spöa den för den skulle funka, min syster och hennes man har kvar Atlaspumpen, funkar som en klocka och låter som ett reaplan och värmer super!

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #12 skrivet: 24 november 2009, 15:38:26 »
Sa inte att jag visste! Men jämför jag tex Kina Atlas pumpen från rusta mot Boschpumpen, inte blir jag så jättemer imponerad över dyrare pump! Enda som jag lägger märker till är ljudnivån, men den nya pumpen flyttar mycket mindre luft också, men förbrukningen är densamma, men som sagt, är det garantierna som avgör, vissa har tur med billiga pumpar, andra inte, jag är den andra kategorin, var less på att spöa den för den skulle funka, min syster och hennes man har kvar Atlaspumpen, funkar som en klocka och låter som ett reaplan och värmer super!

/A.

Just precis, ser att du skickat din Atlas till åvc...
Jag vill då inte köpa något som man får skicka till åvc om man har otur....Efter garantitiden....
Det BORDE vara tryggare med de beprövade märkena. Eller är tryggheten dålig hos dem också??

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #13 skrivet: 24 november 2009, 20:13:08 »
Kvaliteten sviktar hårt på dyra maskiner med, scrolla detta forum bl.a., jag var överlag nöjd med skräppumpen, gjorde sitt jobb över förväntan 1år, sen pengarna tillbaka! Betalade sig 2ggr!! Och för vissa har billiga pumpar funkat många år utan problem, så det som med allt annat, tur eller otur! Kan köpa märkespump som jävlas, och av fel firma..står man där ändå och fryser..tyckte ändå att rusta och Atlas skötte detta bra.

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #14 skrivet: 03 december 2009, 20:15:10 »
Hur har pumpen funkat nu när det är lite kallare ute?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!