Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 mars 2014, 21:10:56 »

Varmvattenberedare ser nog sällan trevliga ut på insidan...   :P
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 mars 2014, 21:09:17 »

Det hoppad jag verkligen  :) dom vatten ledningar som varit riktigt äckliga hos oss har varit gamla galv rör från långt tillbaka nån gång. Rev sönder beredaren i acktanken som var ca 12 år gammal och där var det inte rent.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 mars 2014, 20:57:23 »

Ja, förmodligen, men det. Handlar om vattenmängd, genomströmningshastighet, omsättning, osv. Om du tittar på insidan av rör så är det skillnad på vattenledningar och avloppsledningar, eller hur?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 mars 2014, 20:31:39 »

I så fall lär det bildas i en slinga också med tiden.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 mars 2014, 20:21:35 »

Som _Purjo skrev, varför ha bilbälte? Sannolikheten att man ska krocka är ju väldigt liten...

Biofilm är den beläggning du får på insidan av rör och tankar och som beror på att mikroorganismer förökar sig och samlar det lilla organiska material som finns i vattnet. Dricksvatten är ju inte precis destillerat rent H2O.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 mars 2014, 19:12:01 »

Nu vet inte jag vad biofilm är men mina gamla vattenledningar ser för äckliga ut. Jag tror risken är mycket liten för att man ska bli sjuk men varför chansa  Sc:,h
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 mars 2014, 19:05:33 »

Legionella växer bara till i stillastående vatten, sitter beredaren i ett hus som bebos av normala människor som duschar 1 gång per dag har den ingen chans.

Nu blandar du ihop olika saker. I vattenledningar krävs att vattnet är stillastående för att det ska kunna utvecklas biofilm på insidan av röret och man på det viset får en gynnsam miljö för bakterierna. I tankar bildas det biofilm även om det sker en viss omrörning i tanken och där är risken större att man hittar den amöba som är värd för bakterien.

@BMF: den genomgång som gjordes för några år sen visade att 2/3 av alla sjukdomsfall kom från vanliga bostäder och orsaken var brister i VVS-installationen, framförallt tankar/beredare som inte kontinuerligt höll minst 50 grader.

Jag har kollat lite och jag tror att om du anlitar en VVS:are som är ansluten till VVS-installatörerna så ska han vägra att göra en installation som innebär att man skapar tankar, beredare, VVC, etc som ingår i tappvarmvattensystemet som har temp under 50 grader, såvida det inte är en slingberedare med momentan värmning.
Skrivet av: BMF
« skrivet: 29 mars 2014, 18:53:25 »

Har någon blivit sjuk i legionella pga. för låg temp på vattnet i villa en anläggning?
Hur stor är risken att bli smittat?
 http://www.nusjukvarden.se/sv/NU-sjukvarden/Aktuellt-fran-NU-sjukvarden/Fortydligande-angaende-uppgifter-i-media-om-Legionella-pa-sjukhuset-NAL/
 Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 mars 2014, 18:39:23 »

Men då gäller det att man inte åker bort nån gång.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 29 mars 2014, 17:05:39 »

Legionella växer bara till i stillastående vatten, sitter beredaren i ett hus som bebos av normala människor som duschar 1 gång per dag har den ingen chans.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 mars 2014, 21:26:50 »

Nog byts vattnet i beredaren också men beroende på storlek tar det längre tid. Även om man förvärmer med slinga så kan det säkert hos vissa gå några dagar mellan vv tappningarna och det finns tid för legionellan att växa till. Jag förvärmer i dubbla slingor innan min för kalla beredare i vp och det känns riskfritt men vad är säkrast att förvärma i en beredare och eftervärma till 70 grader eller förvärma i slinga och eftervärma i en troligtvis för kall slinga eller min lösning  Sc:,h
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 28 mars 2014, 21:18:07 »

Skillnaden mellan slingor och beredare är vattenmängden. Plus att i en slinga byts allt vatten kontinuerligt, vilket det inte gör i en beredare.

Ska man förvärma är slingor helt okej, men en beredare på 40-45 grader är direkt olämplig.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 28 mars 2014, 20:54:23 »

Jag har nog inte sagt vilken temperatur det ska vara i VVberedaren, 60 grader var bara ett exempel, den kan vara 70 också, eller något annat. Jag är ingen expert på legionella, men jag är ganska säker på att man kan förvärma med slinga eller beredare utan problem, om man eftervärmer till lämplig temperatur i en VVberedare.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 mars 2014, 20:49:36 »

Fast har man slingor blir det precis samma sak fast i mindre mängd och anses säkert  Sc:,h
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 28 mars 2014, 20:33:40 »

Du tänker fel.
Om man helt tömde tankberedaren en gång i veckan så vore det inget problem, men det gör man naturligtvis inte, utan allt vatten i tankberedaren kommer vara kontaminerat efter ett par veckor. Att man sen då och då pytsar över en del i VVBn betyder inte att det försvinner från tankberedaren. Tvärtom, där kommer bakterierna fortsätta växa eftersom det hela tiden fylls på nytt vatten som de kan leva på. Och temperaturen är perfekt.

I VVBn är det visserligen 60 grader, men det betyder inte att alla bakterier dör direkt dom kommer in där, utan det dör gradvis allt mer, men varje gång någon öppnar en varmvattenkran pyttsas det över nya livskraftiga bakterier in i VVBn. Så man riskerar alltid att det finns livskraftiga legionellabakterier i varmvattnet så fort man använder varmvatten.

Så rätt temperatur är en temperatur som i princip omedelbart avdödar allt i vattnet, dvs över 70 grader, helst ännu varmare.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 mars 2014, 16:39:59 »

Det är dessutom så låg sannolikhet att man skall krocka med bilen så man behöver inte använda bälte...
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 28 mars 2014, 14:45:50 »

Självklart ska man sätta temperaturen rätt i förhållande till storlek på beredare och förbrukning, men det är inte särskilt troligt att man både gör av med så mycket varmvatten att beredaren inte hinner avdöda, samtidigt som man duschar så sällan så att bakterierna får 14 dagar på sig att växa till sig
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 28 mars 2014, 14:03:05 »

Om du har 60 grader i en VVB och fyller på med kallvatten så hinner det aldrig utvecklas legionellabakterier. Om du däremot håller 40-45 grader så riskerar du få en ordentlig tillväxt av bakterier som du sen slussar över i VVBn. Den överföringen sker dessutom så fort du öppnar en kran och tar varmvatten, och det tar uppåt 10 minuter innan 90% av bakterierna dött. Det innebär att det är ganska stor risk att du ofta duschar i legionellasmittat vatten. För att slippa det bör VVBn hålla uppåt 70 grader, och då måste man alltså värma det förvärmda vattnet ytterligare 10 grader.

Låg motståndskraft... ja, och det kanske är så att TS får besök av gamla föräldrar, eller att barn ska duscha nån gång, eller någon som tillfälligt är sjuk och har nedsatt immunförsvar, osv. Att medvetet skapa ett varmvattensystem som gynnar tillväxt av legionella verkar minst sagt ogenomtänkt.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 28 mars 2014, 08:33:32 »

Elberedaren tar hand om eventuella bakterier, och förvärmningen sker till låg kostnad, bra COP, och eftervärmningen sker till lämplig temperatur, som du säger kring 60 grader. Den eftervärmningen kostar lite, men den mesta värmningen består ju av den från kring 10 grader upp till kring 40 grader, och det är den temperaturen man duschar vid. Så visserligen kostar det att eftervärma, men det ger också en större mängd varmvatten att tillgå vid behov, det 60-gradiga vattnet blandas med kallvatten ner till 40 gradigt, vid dusch och bad, och det är då de stora varmvattenmängderna går åt. Sedan kan det vara bra att komma ihåg att det krävs ganska speciella omständigheter för att det ska kunna hända något med legionella. Det krävs både installationer av ganska låg kvalitet, sådana är sällsynta här i Sverige, och det krävs dessutom att personen har låg motståndskraft.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2014, 23:35:05 »

Att förvärma kan inte vara något problem vad gäller legionella, man har ju sedan en vvberedare som höjer de sista graderna till lämplig temperatur.

Att förvärma i en slinga innan det går in i en elberedare är inget problem, men att förvärma i en tankberedare, där det står en stor mängd vatten under ganska lång tid, kan vara en riktigt dålig idé.

"Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
 
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder."

Det kommer alltså vara perfekta förhållanden för tillväxt av bakterier i tankberedaren under en stor del av året, och för att då vara säker på att man inte duschar i legionellasmittat vatten (vilket är den väg det normalt smittar) om man duschar flera efter varandra, så bör den separata elberedaren hålla uppåt 70 grader. Det innebär att den måste värma ganska mycket ändå, trots förvärmningen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 mars 2014, 21:21:17 »

Det finns lösningar men tyvärr tror jag priset brukar hamna nära en komplett innerdel men kan säkert bli en bättre lösning.
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 27 mars 2014, 21:13:39 »

Tror man kan termostatstyra nibe fortfarande. Det blir ju såklart den billigaste men kanske inte den mest effektiva lösningen.

Men man borde väl med en växelventil kunna välja att ladda övre eller undre delen av tanken (alltså varmvattendelen/värmedelen). Stora acktankar brukar ha många uttag och skiktplåtar. På med 2 växelventiler och ett enkelt styr till det. Nibe har nog någon styrenhet med all den här logiken.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 mars 2014, 18:50:57 »

Funkar kanske men jag skulle inte gjort så.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 mars 2014, 21:37:47 »

Att förvärma kan inte vara något problem vad gäller legionella, man har ju sedan en vvberedare som höjer de sista graderna till lämplig temperatur.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2014, 19:43:12 »

Har du beredare är det inte så bra att förvärma vv i den pga risken för legionella då återstår hög temp i tanken hela tiden = dåligt cop eller flytande kondensering dvs samma som rad behöver vilket ger bättre cop men vv får beredas i elberedare eller köpa en komplett vp med inne del alternativt köpa en styr och växelventiler som fixar vv laddning.
Skrivet av: kennetto 51
« skrivet: 25 mars 2014, 22:23:34 »

tack för era svar är helt ny på detta så jag behöver all hjälp jag kan få.Tanken är en 750l med beredare
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 25 mars 2014, 22:06:35 »

Nej jag vet, men om den inte har det, så...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 mars 2014, 20:48:54 »

Har tanken slingor behövs ingen växlare.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 25 mars 2014, 20:43:35 »

Vi har använt en enkel lösning som sparat pengar, att man låter inkommande kallvatten gå genom en värmeväxlare in till vvberedaren, och alltså värmas av radvattnet. En värmeväxlare kan man hitta begagnad, och då behöver inte elpatronen i beredaren jobba så mycket, på vintern knappast alls, och på sommaren bara värma från kring 20 grader.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 mars 2014, 19:53:23 »

Inte om det ska bli en billig inkoppling/lösning då behövs växelventil och en styr som kan styra vv laddningar. Man kan välja att låta vp jobba med hög temp mot acktanken hela tiden och shunta ut värmen därifrån men en vp får sämre cop och slits mer vid högre temp så det är inte heller nån bra lösning men det blir en billig installation. Har tanken beredare eller slingor ?
Skrivet av: kennetto 51
« skrivet: 25 mars 2014, 19:18:24 »

Hade igår en kille här för en offert på en luft vatten vp. enbart utedelen som jag vill docka mot acktanken eftersom jag vill kunna elda med ved om jag vill,har en calmar v33 har även solfångare på taket kopplade till ack tanken ,han ville koppla vatten pumpen på returen från elementen, tappvarmvattnet skulle jag då bli tvungen att använda elpatronen i ack tanken till, Nibe gällde detta,finns det inga andra bättre lösningar så att jag inte behöver använda elpatronen till varmvattnet?
Kenneth

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!