Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVC pÃ¥ Thermia  (läst 12683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
VVC på Thermia
« skrivet: 18 mars 2008, 16:35:51 »
Hej, någon som har liknade symtom eller kommentarer angående installationen.

Jag har egen brunn, filter och en hydropress på CW intaget, trycket på vattnet är ca 3 bar.
Mellan hydropress och kallvattenintaget till VVB så har monterats en backventil för att varmvattencirkulationen ej ska trycka vattnet bakvägen.
Den funktion som jag ur mitt perspektiv anser ej acceptabel är att när vattnet i VVB värms upp så stiger trycket och säkerhetsventilen öppnar för att begränsa tryckstegringen av den innestängda vattenvolymen. VVB värms normalt ca 5-10 ggr/dygn då det sitter handdukstorkar på VVC.
Detta gör ju då att trycket kommer att pendla (ett antal gånger per dygn) mellan 3 och 9 bar där säkerhetsventilen öppnar (trycket sjunker ju till 3 bar när man tappar av varmvatten).
Det jag oroar mig för är ju att detta kan leda till vattenläckage och vattenskador och eventuellt försäkringsproblem om installationen ej anses korrekt utförd(förutom att det är oekonomiskt att dumpa varmvatten i golvbrunnen).
Sedan så sitter ju säkerhetsventilen på HW sidan medan den i installationsbeskrivningen sitter på CW, jag kan inte bedöma om detta är viktigt eller inte, men jag ser ingen anledning till varför det skulle utföras på detta sätt och ej enligt beskrivning.
VVC returen in på CW, jag vet ej hur detta normalt ska kopplas och vilken effekt det har beror väl på hur Thermias VVB jobbar med temperaturer mellan botten och toppen av VVB.

Jag vore tacksam för er syn på ovansående problem och denna installation.
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: VVC på Thermia
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2008, 21:39:43 »
Ingen som har åsikter om detta Sc:,h
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVC på Thermia
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2008, 22:09:17 »
Som jag ser det har det ingen betydelse om säkerhetsventlien sitter på kallvattensidan eller varmvattensidan - det är ju ett kommincerande kärl.
Det är normalt att det trycks ut vatten ur säkerhetsventlien om alla varmvattenkranar är helt täta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: VVC på Thermia
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2008, 23:21:24 »
Hej

Enda anledningen jag kan se till att ha säkerhetsventilen på varmvattensidan är väl att det brukar sitta backventil mellan kall och varmvatten som på bilden.

MVH
Messer

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: VVC på Thermia
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2008, 10:16:45 »
Ok tackar för dom svaren då vet jag att det kan anses normalt i en VP installation med dessa fenomen även om jag personligen anser det vara en primitiv systemlösning.
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVC på Thermia
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2008, 20:03:46 »
Min gamla elberedare från -74 hade också en säkerhetsventil som pyttsade ut lite vatten då och då, så nåt nytt under solen är det inte.
Så vitt jag vet finns inte expansionskärl på tappvarmvattnet?
Och finns inte det MÅSTE det finnas en säkerhetsventil som kan tappa ut lite tryck när vattnet värms, annars spricker nåt annat, rör eller beredare..

Kanske, kanske kan det vara bättre att ha säkerhetsventilen på inkommande då det vattnet inte är lika varmt som på utgående ledningen - du "spolar" inte bort varmt vatten.
Tror dock inte att skillnaden är så stor att det går att räkna på det ens.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: VVC på Thermia
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2008, 20:39:23 »
Expansionkärl kan man ju säga att dom med hydropress eller hydrofor har  ;D, kanske inte sÃ¥ kul att ha exp.kärl med stillastÃ¥ende vatten i?
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: VVC på Thermia
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2008, 11:19:50 »
Min gamla elberedare från -74 hade också en säkerhetsventil som pyttsade ut lite vatten då och då, så nåt nytt under solen är det inte.
Så vitt jag vet finns inte expansionskärl på tappvarmvattnet?
Och finns inte det MÅSTE det finnas en säkerhetsventil som kan tappa ut lite tryck när vattnet värms, annars spricker nåt annat, rör eller beredare..

Kanske, kanske kan det vara bättre att ha säkerhetsventilen på inkommande då det vattnet inte är lika varmt som på utgående ledningen - du "spolar" inte bort varmt vatten.
Tror dock inte att skillnaden är så stor att det går att räkna på det ens.

Jo men med el så är det väl normalt inte någon vits med att köra stor temp diff, med VP så vill man ju minimera antalet starter och därför ha så stor tempdiff som är komfortabelt, kan ju tänka mig att man har samma fenomen om man eldar med ved till acktank med VVB t.ex.

Man tycker ju att utvecklingen bör gå framåt, Det kan ju inte vara så svårt att lösa med ett litet kärl som tar upp expansionen och därmed också tar bort trycksvängningarna.

Ingen som har en åsikt om vad trycksvängningarna kan ha för verkan?
10 tryckstegringar per dag och ca 3650 per år och mer än 40 000 på VP livstid,
Hur många fler vattenskador får man av det?

1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: VVC på Thermia
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2008, 10:03:21 »
hej på er alla.

Detta är ett senarie som inte kan undvikas. när man värmer vatten så ökar volymen, och en beredare på 180L så har du en viss volymökning från ex 40 - 55 grader C. så den volymökningen måste rymmas någonstans, om inte denna ryms så måste det ut ur systemet annars kommer något att växa :) alltså gå i luften. och att din säkerhets ventil "läcker" är helt enkelt en bra sak.
om den inte skulle göra det skulle du troligen få byta tätningar i tappkranar och kanske till och med en å annan beredare.
men denna lilla läckande ventil är ingen kostnad för dig.

En liten extra kommentar:
Det finns exp.kärl för tappvatten. och det är också ditt hydrophor kärl.
men du har ingen hjälp av det längre, för dinkoppling är gjord så att den tanken är placerad före din backventil
(som för övrigt är vänd åt fel håll på ritningen, säkert inte så i verkligheten).
den skulle kanske ha hjälpt dig att ta tillvara på denna volymökning som är en ren naturlag.

// Thermia Support
« Senast ändrad: 16 maj 2008, 10:06:00 av Thermia Support »

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: VVC på Thermia
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2008, 17:25:36 »

och att din säkerhets ventil "läcker" är helt enkelt en bra sak.
Säkerhetventilen är en del av säkerhetsutrustningen och ska ej användas för normal drift det vet alla som arbetar med dylika processer.


En liten extra kommentar:
Det finns exp.kärl för tappvatten. och det är också ditt hydrophor kärl.
men du har ingen hjälp av det längre, för dinkoppling är gjord så att den tanken är placerad före din backventil
(som för övrigt är vänd åt fel håll på ritningen, säkert inte så i verkligheten). Helt rätt mitt misstag
den skulle kanske ha hjälpt dig att ta tillvara på denna volymökning som är en ren naturlag.

Jag har fått veta av Thermia support (via telefon) att detta är en normal inkoppling med backventil och instängd vattenvolym som värms och expanderar, för mig verkar det dock vara en usel lösning att använda säkerhetventilen för att lösa detta och det borde vara en enkel sak att ha ett expansionskärl som tar upp denna volymökning och även gör att trycket hålls på en mer jämn nivå.
På samma sätt som man gör på radiotorkrettsen men där finns det väl någon norm som kommer från dom gamla eldartiderna när man hade stora temperaturvariationer och stora vattenvolymer.


// Thermia Support

Janne
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: VVC på Thermia
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2008, 19:24:05 »
Säkerhetventilen är en del av säkerhetsutrustningen och ska ej användas för normal drift det vet alla som arbetar med dylika processer.
Det är bra om den motioneras. Har den inte öppnats på 10 år så lär den inte öppna när den verkligen behövs.

...men där finns det väl någon norm som kommer från dom gamla eldartiderna när man hade stora temperaturvariationer och stora vattenvolymer.
Eller så är det för att det skulle bli en legionellabomb och dessutom dyrare?

mvh
« Senast ändrad: 16 maj 2008, 19:26:03 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: VVC på Thermia
« Svar #11 skrivet: 19 maj 2008, 22:51:54 »

och att din säkerhets ventil "läcker" är helt enkelt en bra sak.
Säkerhetventilen är en del av säkerhetsutrustningen och ska ej användas för normal drift det vet alla som arbetar med dylika processer.


En liten extra kommentar:
Det finns exp.kärl för tappvatten. och det är också ditt hydrophor kärl.
men du har ingen hjälp av det längre, för dinkoppling är gjord så att den tanken är placerad före din backventil
(som för övrigt är vänd åt fel håll på ritningen, säkert inte så i verkligheten). Helt rätt mitt misstag
den skulle kanske ha hjälpt dig att ta tillvara på denna volymökning som är en ren naturlag.

Jag har fått veta av Thermia support (via telefon) att detta är en normal inkoppling med backventil och instängd vattenvolym som värms och expanderar, för mig verkar det dock vara en usel lösning att använda säkerhetventilen för att lösa detta och det borde vara en enkel sak att ha ett expansionskärl som tar upp denna volymökning och även gör att trycket hålls på en mer jämn nivå.
På samma sätt som man gör på radiotorkrettsen men där finns det väl någon norm som kommer från dom gamla eldartiderna när man hade stora temperaturvariationer och stora vattenvolymer.


// Thermia Support

Janne


Så koppla in ett exp. kärl då.. så kommer inte ventilen skicka ut vattnet.
// Thermia Support

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!