Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Tyst" bergvärmepump + ev solpaneler för 275kvm + pool 4x8m  (läst 15511 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det är rimligt att anta att installationen gjordes sommaren 2003, i alla fall utanför den Ã¥rstid dÃ¥ man är som mest beroende av värme i huset. DÃ¥ har pumpen varit i drift 10 Ã¥r vilket betyder 3900 timmar per Ã¥r. Hade det varit flytande kondensering hade siffran varit lägre. Jag skulle vilja säga att pumpens effekt framstÃ¥r som rätt lagom till huset med reservation för att vi inte vet hur varmt de tidigare ägarna hade inomhus. GÃ¥r pumpen 3500 timmar/Ã¥r är dimensioneringen helt ok. Ligger den en bit över 4000 är den lite väl klen.   

Jag tycker inte det bör var något större problem att konvertera till flytande kondensering. Det finns många som har det så plus värmer en pool utan att det verkar vara några problem. Det som kan behövas är en tank till. Den befintliga tanken fungerar både som varmvattenberedare och ackumulatortank. Är vattenvolymen i radiator och golvvärmesystemet inte tillräckligt stor, det bör vara minst 20 L vatten/kW pumpeffekt i systemet för att det ska bli rimliga gångtider, behövs det antingen en volymtank eller ackumulatortank.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Värmebehovet kan ju även vara mindre än så(3500 Tim). Det beror ju också på hur ofta dom gamla ägarna har haft varmt i poolen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Poolen värmdes aldrig som jag fattar det.
Citera
Anledningen till att man borrade så pass långt var att huset på den tiden hade en inomhus pool som var tänkt att också värmas. Poolen ersattes dock med ett inomhus-spa som värms med elpatron.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Poolen värmdes aldrig som jag fattar det.
Helt korrekt. Jag fick för mig att den hade använts.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt uppgift hade de alltid kallt i huset och dessutom stängdes VP av helt på sommaren då man bodde på landet. ( Poolen som ska kopplas in är under uppförde. )
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Frågan är hur mycket elpatronen i acktanken har fått gå och hur den är inställd?
Om den är ställd på en högre temp än vad värmepumpen är inställd på så finns risken att elpatron har tagit över driften den kallaste perioden (då värmepumpen inte riktigt orkat).
Hade installationen varit korrekt utförd sÃ¥ skulle elpatron styrts av värmepumpen, nu har vi tyvärr ingen aning om hur mycket den värmet huset?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Jag funderar dock hur det funkar i vÃ¥rt fall dÃ¥ det sitter en elpatron i ackumulatortanken och denna elpatron slÃ¥s pÃ¥ manuellt vi en separat manöverbrytare... Har värmepumpen verkligen koll pÃ¥ detta  Sc:,h

Elpatronen startas manuellt, förmodligen när det blir lite för svalt inne. Det är en klar risk att elpatronen värmer hela tiden och att det är pumpen som stannar när det blir för varmt i ackumulatortanken. Frågan är om inte installatören inte hade tänkt på den risken, det hade varit klantigt att inte göra det. Å andra sidan, 22000 kWh/år och 3900 timmar kompressortimmar/år kombinerat med att huset stod tomt på sommaren låter som om det finns utrymme för en hel del elpatrontimmar.

För att återgå till kompressorn: vad var det som gjorde att installatören tillkallades? Vad var det för symptom på att anläggningen inte fungerade?
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥ var man tillbaka och ser att jag har lite att uppdatera... (poolprojektet tar sin tid...)

Det stämmer nog att elpatronen kopplats in manuellt när det blivit för kallt inne. Det var i alla fall vad vi gjorde i vintras. Bör man ha temp på elpatronen inställd på enm temp som är högre, lägre eller samma som VP ska hålla?

Orsaken till att installatören tillkallades var att displayen på VP visade HP/MS larm. Installatören gav några tips på telefon (kolla trycket i exp kärl samt kontrollera cirk pump och försöka "kicka" igång den med en skruvmejsel). Innan jag hann ta tag i detta gick den igång av sig själv och gick 1-2 dagar men därefter uppkom samma felmedd i displayen.

Efter att installatören varit på plats och försökt få igång VP går dock säkringarna så fort jag sätter på VP... Vet inte om detta ger någon vägledning ...?

Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
kompressorn eller brända kontaktorer skulle jag tippa på
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok tack för snabb diagnos ... Ska försöka få hit en elektriker jag känner som kan mäta lite.
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Bör man ha temp på elpatronen inställd på en temp som är högre, lägre eller samma som VP ska hålla?

Bör vara lite lägre så att värmepumpen jobbar hela tiden och elpatron stöttar då temperaturen sjunker lite ytterligare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag börjar redan få lite bättre koll på min anläggning även om den fortfarande inte fungerar. Stort tack till alla som svarat! (Har tillkallat Nibes servicepartner och hoppas reda ut vad det kan vara.)

Dock kvarstår ju ett antal beslut att fatta beroende på vad som är felet. Låt oss säga att jag inte behöver byta panna utan kan byta kontaktor, motorskydd eller i värsta fall kompressorn.
Vad krävs då för att:
1. Komplettera med poolstyrning? (utgå från att det blir två separata värmeväxlare för pool / spa). Tydligen är det möjligt då det verkar som andra redan har poolstyrning med samma panna som jag...
2. Konvertera till flytande kondensering ( inkl. Styrning mot utomhustemp vilket känns ganska basic men är inte fallet i dagsläget)

Sen undrar man ju i vilket läge det är ide att börja titta på en ny VP om min nuvarande klarar av de önskemål jag har (enl. ovan, har alltså skippat frikyrka o solpaneler...)?

Några andra andra frågor som dök upp när jag höll på med poolbygget igår kväll.
Ska jag dra PEM slang hela vägen från VP (pannrum) och ut till pumphuset där värmeväxlare ska sitta eller bör jag lägga ut någon helt annat slang och vilken dimension bör det vara ( på vvxl är det en 1" anslutning)?

Många frågor på samma gång, sorry...


Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Så här rekommenderar Nibe att man gör.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10120-3.pdf
Det är nog samma grejer till 1115 (möjligen kanske elkasetten heter ETS11, kolla detta med Nibe).
Du behöver då Pool10, VST11 och ETS11/ETS12.

Snikvarianten är att köra med fast kondensering som du gör idag och bara koppla på pool/spa-värmeväxlarna direkt på din VPA 300/200 med en CP + ventil som styrs av termostat i pool/spa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Carl N. Hur är det möjligt att man bara kan hosta upp en lösning från höften så där. Helt otroligt i mina ögon. Stort tack Carl!

Någon som kan det där med slangtyp / dimension ut till pumphuset där vvxl för poolen ska sitta? (Jag utgår från att man kan köra en 1" PEM slang "hela" vägen men jag vill ju inte besälla PEM 50 m slang från Rinkaby om det ska vara något annat på varma sidan (slangen kommer att isoleras och ligga i jord oavsett typ/dimsension)
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det finns färdiga kulvertledningar att köpa, de är inte billiga, men väl isolerade.
Om du sätter växlaren inne i huset måste du dra avsevärt mycket grövre ledningar, PEM 50 mm.
Nackdelen med att dra ut radiatorvatten är att du får en frysrisk då du inte cirkulerar vattnet vintertid, så kontrollera att slangar och kopplingar som används är fryssäkra om du väljer det alternativet, eller att de gravs ned på frostfritt djup, eller att du kan dränera slangarna vintertid.

Hur långt blir det mellan värmepump/tank och pool?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 601
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!