Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan den här L/V lösningen funka?  (läst 1640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snajdarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Kan den här L/V lösningen funka?
« skrivet: 20 november 2006, 09:40:16 »
1,5plans trähus totalt 90kvm från -34, tilläggsisolerat.
Har tre slingor vattenburen golvvärme på nedre plan som körs på en egen 3kw elpanna/pump/expansionskärl.
Samt 4 oljefyllda elradiatorer. En varmvattenberedare från -85.
Gör av med totalt ca. 20.000kwh/Ã¥r  (vi eldar en del i kakelugn ocksÃ¥)

Vore det lönsamt att installera en L/V pump (en Mitsubishi med några år på nacken, får den gratis), en ackutank m. inbyggd beredare (får till inköpspris), en 6kw elpatron för kalla dagar och till detta ca. 5-6 radiatorer?
Vill även att golvvärmen drivs av den nya pumpen, då måste man shunta vattnet till den på nåt sätt, annars blir det för varmt eller?

Som sagt, skulle detta kunna sänka förbrukningen på sikt tror ni? Vilka frågor ska jag ställa mig själv och rörisen som gav mig förslaget innan man tittar närmre på detta?
« Senast ändrad: 20 november 2006, 09:50:06 av Snajdarn »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan den här L/V lösningen funka?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2006, 12:11:20 »
Om du dimensionerar radiatorerna rejält så kan du kanske köra samma framledningstemp till radiatorerna som till golvvärmen och slipper då egen shuntgrupp till golvvärmen. Lönsamt är det säkert på sikt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snajdarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kan den här L/V lösningen funka?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2006, 13:18:07 »
Jag tyckte rörisen sa att framledningstempen inte är så hög i detta fall, kring 45 grader och det blir för varmt för trägolven som jag har, då måste man ändå ha shunt eller?

Om man antar att att av 20.000 i kostnad, är idag ca. 5000 hushållsel och då borde varmvattenberedare+oljeelementen+golvvärmen stå för 15.000?
Om en L/V värmepump drar ca. 2kw som mest och på vintern ligger elpatronen på när det är som kallast så borde väl förbrukningen kunna sjunka en hel del eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan den här L/V lösningen funka?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2006, 16:38:37 »
Jag tyckte rörisen sa att framledningstempen inte är så hög i detta fall, kring 45 grader och det blir för varmt för trägolven som jag har, då måste man ändå ha shunt eller?

Om man antar att att av 20.000 i kostnad, är idag ca. 5000 hushållsel och då borde varmvattenberedare+oljeelementen+golvvärmen stå för 15.000?
Om en L/V värmepump drar ca. 2kw som mest och på vintern ligger elpatronen på när det är som kallast så borde väl förbrukningen kunna sjunka en hel del eller?


Ska du köra fast kondensering så behövs en shunt ja, bättre att köra flytande. Använd i så fall acktanken som förvärmare till tappvarmvatten och behåll din ordinarie VVB för att toppa varmvattnet.


http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!