Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine in mycket lägre än ut  (läst 9568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2011, 19:20:38 »
Du mäter på rör in och ut från radiatorn antar jag? Skall jag sikta på 5 grader +-1 grad eller hur noga är det, låter som ni heldre ser 7 grader än 3 i diff? Borde inte detta riskera att jag tillslut vill öppna alla radiatorer max för att få tempdiffen och då hamna tillbaka på ruta ett med de radiatorer som jag har sist på slingan som nu är varma, men som var kalla innan jag började labba med alla termostater?

Sist på slingan låter som om det kan vara enrörssystem så då blir frågan om det är enrörs- eller tvårörssystem.

När det gäller tvårörssystem skall ingen radiator skall ha en differens mindre än 5 grader. Det tycker jag är viktigast. Om det sen blir så i några rum med stora radiatorer i förhållande till värmeläckaget att differensen blir 15 grader så är det inget problem.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2011, 19:59:05 »
Vänta, har du termostater på alla radiatorer?

Jag har termostater på alla radiatorer utom ett i förrådet som jag missade att beställa till när jag gick över alla i höstas.
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #17 skrivet: 04 januari 2011, 20:10:45 »
Citera

Sist på slingan låter som om det kan vara enrörssystem så då blir frågan om det är enrörs- eller tvårörssystem.

När det gäller tvårörssystem skall ingen radiator skall ha en differens mindre än 5 grader. Det tycker jag är viktigast. Om det sen blir så i några rum med stora radiatorer i förhållande till värmeläckaget att differensen blir 15 grader så är det inget problem.


Hur vet jag om det är en eller tvårörssystem? Det är alltid ett rör in och ett ut till respektive radiator kopplat i serie bortsett från de två nya stora konvektorelementen i vardgasrummet som är parallellkopplade.

Jag lånade hem en termograferingskamera från jobbet och labbade runt lite. De flesta radiatorerna hade en diff på 8 grader förutom 1 på vinden (plan 5) samma temp, ett på plan 3 samma temp och de stora konvektorelementen hade 2-3 grader i diff och var svalare än övriga radiatorer. Sedan var den första lilla radiatorn närmast pumpen med låg diff, vilket jag ströp nu.

Om det är samma temp hur skall jag justera? Vissa vara varma och på max vissa kalla på 2 av 5 med samma in ut temp. I vardagsrummet hade jag bara runt 29 grader in och 26 ut så jag provade att maxa dessa för att få ner ut-tempen är det rätt tänkt?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2011, 20:19:45 »
Jag har noll grader ute nu och ändå vill pumpen gå med tillsats. Jag ändrade från Drift Auto till Drift Värmepump eftersom det ändå brukar hålla tempen inne utan tillsats vid dessa temperaturer för att inte förbruka onödiga kwh. Jag hade velat ha den på Auto hela tiden, men då lyckas få den på auto utan tillsats. Kan jag lösa det med inställningarna på något sätt?

Nu har jag Följande inställningar:
Kurva 48 grader
Kurva min 10 grader
Kurva max 65 grader
Kurva 5 0
Kurva 0 0
Kurva -5 0 (precis ändrad från -5)
Värmestopp 17 grader
Sänkning 2 grader
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2011, 22:47:00 »
Hur vet jag om det är en eller tvårörssystem? Det är alltid ett rör in och ett ut till respektive radiator kopplat i serie bortsett från de två nya stora konvektorelementen i vardgasrummet som är parallellkopplade.

I ett tvårörssystem är alla radiatorer kopplade parallellt mellan en framledning och en returledning. Alla radiatorer har samma temperatur på ingående vatten borsett från värmeförluster från matningsröret.

I ett enrörssystem är radiatorerna kopplade efter varandra sÃ¥ att vattnet först passerar radiator nr 1 sedan nr 2 osv. Det kan vara flera parallella slingor med 3-4 radiatorer pÃ¥ varje slings. Temperaturen pÃ¥ inkommande vatten till radiatorerna minskar mot slutet av slingan vilket kompenseras med att det sitter större radiatorer mot slutet av slingan. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2011, 07:42:44 »

I ett tvårörssystem är alla radiatorer kopplade parallellt mellan en framledning och en returledning. Alla radiatorer har samma temperatur på ingående vatten borsett från värmeförluster från matningsröret.

I ett enrörssystem är radiatorerna kopplade efter varandra sÃ¥ att vattnet först passerar radiator nr 1 sedan nr 2 osv. Det kan vara flera parallella slingor med 3-4 radiatorer pÃ¥ varje slings. Temperaturen pÃ¥ inkommande vatten till radiatorerna minskar mot slutet av slingan vilket kompenseras med att det sitter större radiatorer mot slutet av slingan. 

Ok, då har jag både en och tvårörssystem i huset med andra ord, men i huvudsak enrörs.

Min genomgång av alla radiatorer i går verkar haft effekt nu hade jag 1,1 grad varmare i vardagsrummet i morse trots att jag kört helt utan tillsats. Tackar! :)

Du har inga tips på hur jag kan få till det med Auto-funktionen som jag frågade om tidigare?
« Senast ändrad: 05 januari 2011, 07:44:34 av Manna »
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2011, 10:15:30 »

Du har inga tips på hur jag kan få till det med Auto-funktionen som jag frågade om tidigare?


Vet inte hur Auto fungerar, någon annan kanske kan svara.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #22 skrivet: 05 januari 2011, 10:20:19 »
Citera

Vet inte hur Auto fungerar, någon annan kanske kan svara.

Ok, man kan ju sätta pumpen i olika driftlägen Auto, Värmepump, Vatten, Tillsats osv.

Är den i Auto så borde den köra utan tillsats så länge det går, men jag upplever att den kör igång tillsatsen alldeles för ofta vilket man borde kunna lösa med någon inställning, får hoppas att någon annan här kan ge mig lösningen på detta.
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!