Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja bergvärmeoffert?  (läst 4099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik D

  • Gäst
Henrik D
Välja bergvärmeoffert?
« skrivet: 16 mars 2013, 20:53:14 »
Hejsan!

Är nybliven husägare och novis värmebiten.
Har dock suttit och läst ett tag här på forumet och känner redan att jag har betydligt bättre koll på hur det fungerar än innan! Stort cred till alla er som tar er tid och svarar sakligt på både svåra och lätta frågor.

Nu till frågan:
Sitter med ett hus med bedrövligt fungerande kombipanna ved/el (separat tråd), vi har nu bestämt oss för att den ska ersättas med bergvärme.
Förutsättningarna: Hus från 1978, 140kvm 1,5 plan (isolering 240 i tak och 170 i väggar). Garage/förråd 35kvm, varmisolerat men idag ej varmt (kulvert finns).
Dock med enrörsystem, smala rör ca 12mm.

Svårt att uppskatta hur mkt energi vi gör av med då inget funkar som det ska och inga vettiga siffror för föregående ägare.

Har fått in tre skarpa offerter och har väll egentligen bestämt mig vilken som jag gillar mest. MEN det skiljer så mkt i dimensionering och borrdjup så jag blir lite förvirrad.
Kan ni hjälpa mig att reda ut om det är vettiga grejer som offererats??

Bäst till ligger:
NIBE 1245 8kW
Borr 6m foder/ 190m aktivt.
Totalt 126.000, känns dock som kort borrhål för 8kw?
(Funkar den bra med mitt klena enrörsystem?)
Röris verkar seriös, dock ny i branschen, lämnade vissa reservationer och tal om ev byte till större CP och ev extra tank.

Tvåa:
CTC 308
Borr 15m foder + 210m aktivt.
Totalt 140.000, ingår en extra CP, reservation för ev behov av knäpptank. (verkar seriösa, bra specifikation på offerten, vad som är vad)

3dje och sista:
IVT Greenline HE 6
Borr 15m foder +180m aktivt.
Totalt 138.500, känns som för(?) liten VP för huset, men bra längd på hålet.

Lutar åt alternativ 1 fast med längre borrhål.

Alla tankar och idéer är välkomna! =)



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2013, 21:28:11 »
Hur varmt vatten behöver du köra ut på radiatorerna för att hålla rätt värme inne ? Vart ligger huset ? Låter riktigt konstigt om installatörn reserverat sig för ev knäpptank till Ctc för den har i princip en tank inbyggd. Utan att veta så mycket om huset låter nr 1 vettigast om man kompletterar med en arbetstank samt extern cp istället för extra kraftig cp och 190 meter borra låter inte så tokigt men är ju beroende av vart huset ligger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2013, 21:35:48 »
Ja, vore roligt att höra vart i Sverige du bor. Jag har ett exakt likadant hus i princip och det är en 8kW som jag också ska sätta in men 120-130m aktivt är rekomenderat av alla ÅF. Jag ska dock salta det lite men inte speciellt mycket.

Henrik D

  • Gäst
Henrik D
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2013, 21:46:02 »
Smurfen: svårt att säga exakt då min uppvärmning pendlar som tusan, men säg 50-55 vid -10? Behöver säkert 65 om det blir lite kyligt.

Insåg att jag missade det.. sorry. Huset ligger i närheten av Umeå.

Ang CTC:n, jo jag håller med, kanske jag som kom ihåg fel? Men iaf, extern CP ingick i priset.

Jag räknade om priserna på NIBE: och tar man längre foder 15m och 210m hål, då är man uppe i exakt samma kostnad som dom andra två alternativen. (~140k). Hmm...

Problemet är också att NIBE har en variabel hastighet på deras interna CP vilket bidrar till dess goda verkningsgrad, känns synd att behöva ta bort den.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2013, 22:12:56 »
65 grader är max som både Nibe och Ctc fixar har inte koll på Ivt men varmare klarar den inte har inte nån av installatörerna kommit med förslag att byta nån radiator. Variabel hastighet på cp har säkert alla fast Nibe har steglös och dom andra kanske har 3 steg men det spelar ingen större roll och absolut inte i dit fall som troligtvis behöver arbetstank med extern cp mot radiator systemet då kommer den interna cp endast cirkulera vatten mellan vp och arbetstanken. Om jag vore du skulle jag kolla upp framledningen för det är inte bra om det krävs 65 grader i framledning kolla på shunt styrningen vilken temp som går ut vid riktig kyla och har du termostater ställ dom fullt öppet blir det för varmt inne kan det vara dom som legat och bromsat och du klarar dig med lägre temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Henrik D

  • Gäst
Henrik D
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2013, 10:20:09 »
Smurfen: Näe, ingen har menat på att det måste bytas några element alls. Har inga problem med knäppningar idag trots otroligt varierande temperaturer.

Ang CP så har du ju rätt förstås; alla är ju variabla, men det var att Nibe´s är steglös som jag menade.

Kikade även på testet från energimyndigheten (nov 2012) och där ger CTC´n lite sämre verkningsgrad vilket i testfallet ger ca 1200kwh mindre "besparing" per år.
Men även om jag skulle hänga på en arbetstank på Niben så kommer jag ju inte upp den mängden el.
Dvs Nibe´n bör bör väll ändÃ¥ bli mer ekonomisk per Ã¥r?  Sc:,h

Jag kommer inte att se över min nuvarande ut-shuntning då systemet fungerar otroligt dåligt. Får jag bara jämnare temperatur över dygnet så kan jag säkert sänka framledningstempen.

Reisdorff: Hade du några intressanta synpunkter i debatten? Hur tänker du kring ctc 308 vs nibe 1245?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2013, 13:07:29 »
HenrikD: är det med rot priserna ovan?
Är det inkl. rot tycker jag att det verkar lite dyrt?

Moms

  • Gäst
Moms
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2013, 10:29:53 »
Hej Henrik
Jag har samma system med enrör och 110 + 110 m2 i Östersund
8 kw 1245 räcker gott och jag kör utan annan tank men med 220m hål
Förbrukning ca 7500kwt uppvärmning per år 22 grader inne
Det viktigaste är att ställa pannan enligt tippsen här på forumet

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2013, 11:12:39 »
Njae inte vad gäller pumparna, jag är för dåligt insatt i dem men det är ju inget snack om att F1245 nog är en bra pump, det är nog få som blir missnöjda.
Det var borrdjupet jag vart lite fundersam över eftersom vi har ett i stort sett identiskt hus men att du har fått rekomenderat mer än 50% djupare hål. Det är ju inte 50% kallare i Umeå än i VästSverige. Sedan är jag också medveten om att det aldrig är fel att borra djupare men ovanligt att se så djupa borrhål till ditt relativt mindre hus. 200m aktiv borra ser man ju oftast på hus närmare 200kvm. Ungefär som Moms skriver ovan, han har 220kvm och 220m borrhål.
Jag tycker däremot offerterna ser fullt normala ut. Min offert på en F1245 med 150m totalhål (130m aktivt) med 6m foder och ett element i pannrummet låg på 118000, så med dina långa hål så inga större konstigheter tycker jag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2013, 11:38:30 »
Hejsan!


Bäst till ligger:
NIBE 1245 8kW
Borr 6m foder/ 190m aktivt.
Totalt 126.000, känns dock som kort borrhål för 8kw?

Det behöver inte vara för kort borrhål. Är pumpen kraftig i förhållande till maximala värmebehovet kan man belasta borrhålet hårdare då det är sällan pumpen kommer gå att hela tiden. Husets värmebehov vid t.ex. -10 ändras inte om pumpens effekt ändras. Det blir inte så stor skillnad i belastningen av borrhålet om 6 kW pump går 24 timmar per dygn jämfört med en pump på 8 kW som går 18 timmar per dygn. Det blir lite lägre köldbärartemperatur i det senare fallet men ingen avgörande skillnad.

Bergets temperatur i Umeå är runt 5 grader medan den i sydvästra Sverige är runt 8 grader. Vill man ha en ingående köldbärartemperatur runt noll grader krävs det ca 50 % djupare borrhål. Nu är det inte lönsamt att dimensionera för lika hög temperatur på ingående köldbärare så skillnaden i lämpligt borrhålsdjup blir mindre än 50 %.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Henrik D

  • Gäst
Henrik D
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2013, 13:18:43 »
Jisse: det är INKL rot. Ja, kan kännas lite dyrt, undrar vad dom tar betalt för pumpen resp arbetet? Få berättar vad dom tar för själva pumpen. (fast det bör gå att räkna baklänges om man ser på mängden rot de vill dra av?)

Moms: det låter ju lovande! Men du har bra mycket större hus än mig... även om jag skulle vilja köra hyffsad temp i garaget så är jag inte i närheten av dina m2.

Reisdorff: ok, ja jag reagerade också på skillnaden i borrdjup.

Roland: mycket intressant!

Spontant så känns min 8kW lite överdimensionerad.
Har en bekant i närheten som ska slå till på 6kW +140m borr, mycket likt hus också byggt på slutet av -70talet... klart knepigt det här.



Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2013, 13:21:45 »
Henrik D: Be om en väl specificerad offert och pruta sen pÃ¥ den!  8)

Utloggad henkead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #12 skrivet: 04 april 2013, 09:19:22 »
Hallå, Henrik D här, nu har jag reggat mig tillslut =)
Hoppas förvirringen med användarnamn inte stör allt för mkt.

Håller på med slutförhandlingarna och det ser väldigt lika ut fortfarande.
Har fått ner priset lite på båda aktuella installationerna.
Svårt att välja emellan 1245an och 308an...

Kan ni ge mig lite mer kött på benen i valet mellan pumparna?

1.Koppla in olika typer av radiatorsystem?
tex Hur funkar det då jag nu har en golvvärmeslinga i badrummet?
(Just nu går den på en egen pump och temp styrning. Sen, ang värmen i garaget så kommer den nog att gå på 2 rörs system...
Så dom två skulle man ju egentligen vilja få köra på en egen "slinga" så att dom kan gå med lägre ut-temp.)

2.Möjlighet till övervakning?
Vill ju såklart kunna övervaka och gärna justera pumpen via nätet, helst via en app.

3. Möjlighet att koppla in tex solvärme.
Här verkar ju CTC vara förberedd för detta. Men exakt vad det innebär framgår ingenstans.



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #13 skrivet: 04 april 2013, 09:26:36 »
Att CTC är förberedd för solvärme är en sanning med modifikation. Pannan har en inbyggd arbetstank som man kan koppla andra värmekällor till. Dock anser jag att den är alldeles för liten för att kunna användas i praktiken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Välja bergvärmeoffert?
« Svar #14 skrivet: 05 april 2013, 10:42:33 »
Golvvärmeslingan bör ha en egen shunt och cirkulationspump så att den kan matas med vatten som har lägre temperatur. Golvet kan bli alldeles för varmt annars, alternativt, om man använder en termostat, varmt där slingan börjar och kallt mot slutet.

Solvärme är inte lönsamt när man har värmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!