Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…rsförbrukning ytjordvärme  (läst 4005 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bodvallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Årsförbrukning ytjordvärme
« skrivet: 28 oktober 2008, 15:51:05 »
Hej måste ställa en fråga i detta forum då det verkar finnas mycket kompetens avseende värmepumpar.
Jag har en Thermia Villa Classic 75 med en 6 KW el patron , till detta inköptes även en villa 300 liters varmvatten beredare. Allt detta monterades in i mitt garage November 2001. Enligt kalkylerna skulle min årsförbrukning ligga på ca 18 000 Kwh. efter ett år kunde vi konstatera att vi drog ca 30 000 Kwh efter att jag ringt försäljaren ett ental gånger och endast fått till svar att jag har för varmt inne så har jag gett upp. Hur bor jag då, Nybyggd villa 2001 240kvm på två plan med ett garage på 90 kvm med golvvärme, allt är bra isolerat, jag har gjort det själv. jag har en innetemp i huset på ca 22 grader på botten våningen och 20 grader på övervåningen. Igaraget håller jag ca 18 grader. värmepumpen har nu enligt "tavlan" gått ca 36 000 h efter första uppstart och tillsatsvärmen har jobbat 2078 h under samma tidsrymd. Jag har grävt ner ca 240 meter kollektorslang som ligger mot sydsidan och mycket blött, vi bor vid älven. Pumpen har varit fabriksinställd fram till och med Augusti i år då vi i ren desperation ändrade kurvan till 31 och rumbör till 19 grader. Jag har endast en utomhusgivare som sitter på garagets norrsida. jag har även knäckt kurvan vid 0 grader till +1. Hjälp mig med tips då ingen tycks kunna hjälpa mig men alla tycker att det är för hög förbrukning. Tack på förhand fiR:
« Senast ändrad: 28 oktober 2008, 16:00:40 av Bodvallen »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2008, 16:26:32 »
Ngn storlek för liten värmepump, tyvärr enl.mig
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2008, 17:25:35 »

36 000 timmar fördelat på 7 år = 5 142 kompressortimmar/år
2 078 timmar elpatron fördelat på 7 år = 297 elpatrontimmar/år

5 142 x 2 kW = 10 284 kWh
297 x 6 kW = 1 782 kWh
Hushållsel 6 000 kWh

Total elförbrukning 18 000 kWh/år.

Man kan notera att 8 månader är detsamma som 5 760 timmar. Kompressorns drifttimmar var endast 600 timmar mindre. Med endast 297 timmar/år tillskott, kan man tro att det finns ett fel i systemet.

Finns ett ventilationssystem i huset, som har för/eftervärmare på tilluften? Uppgår den totala effekten för/eftervärmare till 2 kW, så ger det totalt 12 000 kWh under 8 månader.


Reviderad årsförbrukningen:

5 142 x 2 kW = 10 284 kWh
297 x 6 kW = 1 782 kWh
Hushållsel 6 000 kWh
För/eftervärmeare FTX 12 000 kWh

Total elförbrukning 30 000 kWh/år.

Men det är knappast troligt att så är fallet, genom att tillförd energimängd under ett år blir nästan 50 000 kWh d.v.s. 15 000 - 20 000 kWh för mycket.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2008, 17:53:22 »
Hur är det med hushållselen? Motorvärmare, bastu, datorer och andra elförbrukare, kan det vara där förbrukningen finns?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bodvallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2008, 10:26:13 »
 knUp Tack för era inlägg. Har nu konstaterat att min värmepump troligtvis har fungerat mycket bra under Ã¥ren. har fÃ¥tt beräkningar av han som sÃ¥lde systemet. Det skulle innebära att pumpen har nyttjat ca 13 000 Kwh per Ã¥r i snitt för att värma hus, garage och varmvatten och det är väl helt ok.
Så jag har börjat titta lite på hushålls elen. ca 16 000 Kwh per år är mycket men:
Vi har alltid tänt överallt = mysigt. Vi har tre golv värme slingor el på ca 50 kvm = mysigt. Vi har en bastu så kallad "Aina Valmis" vilket gör att man kan bada när som helst = mysigt detta plus lite till gör nog att vi antingen betalar eller slutar mysa.
Har en fundering på att skaffa dom nya elektroniska givarna till golvvärmen då man kan ställa när man vill ha det varmt.
Nja men till saken hör att det i pumpen förekommit ett fel då man av någon underlig anledning på thermia drar kopplar "en fas" till elpatronen direkt till "styr enheten" det var här problemet hade uppstått. Min elektriker kan idag inte svara på om en cell dvs 2 Kv har legat på intermitent eller hela tiden.

Jag har lite att fundera på.....

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2008, 11:17:23 »
Det skulle vara intressant att veta vilken temp du har på inkommande köldbärare. Antagligen har du inte dom uppgifterna på värmepumpens display, varför detta måste mätas manuellt.

När du hämtar över 35 000 kWh från en 240 meter markkollektor, så talar det för att du har en väldigt kall inkommande temperatur. Det i sin tur sänker kompressorns uteffekt, typ 150 watt/°C.

Gissar att kompressorns uteffekt är 6,5 kW istället för 7,5 kW större delen av vintern.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2008, 17:45:30 »
Det är väl inte mer än 25000 kWh/år som tas från markslingan som ligger blött i en södersluttning. Men den verkar lite kort med tanke på pumpeffekten.

Av beskrivningen av levnadsvanorna verkar det rätt klart att hushållselen är problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2008, 17:59:39 »
Tack Roland!

Helt rätt.....det är energibehovet som är över 35 000 kWh, och som du påpekar så hämtas max 25 000 kWh från markslingan.

En datakörning i Prestige med jordtyp Bra, och medeltemp KB-in ±0° samt energibehov 35 000 kWh, säger att slangen bör vara  534 meter d.v.s. över dubbla längden.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2008, 18:06:57 »
Testar olika kölbärartemperaturer, och programmet rekommenderar 248 meter vid medeltemp köldbärare -6°.

Utloggad Bodvallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2008, 19:22:06 »
 studs Det är kanske sÃ¥ här vi skall hÃ¥lla värmen. Nej men skämt Ã¥tsido. Ã…r tvÃ¥ började KB in och ut visa konstiga värden. Efter att ha läst era inlägg tänkte jag att jag mÃ¥ste koll värdena igen. och det stÃ¥r 39 in och 74 ut sÃ¥ jag misstänker att jg mÃ¥ste byta givarna. Gläder mig att iaf nÃ¥gon kommit fram till den slutsatsen som försäljaren sa till mig när vi beställde systemet, dvs att det räcker med 240 meter slang.
Jag har en fundering att nästa sommar gräva ner ytterligare ca 2-300 meer är det värt det ni som är insatta.
Jag skulle förhoppningsvis vacumsuga ur ledningen och därefter skarva i ytterligare. Är något så när händig så att det borde inte bli allt för dyrt. Jag skull gräva ändå närmare älven ner i det "sura", vad tror ni om detta. eller skall jag sluta jaga värmepunpen och konstatera att mina levnadsvanor kotar mig 30 000 Kwh per år.
Grannen tyckte att jag skulle gå till elverket och köpa en gammal avdankad elmätare (100 kr) och koppla in den på inkommande elledning för att på detta sätt ha koll på pumpen, kanske ingen dum idé
Eller????

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2008, 19:51:39 »
Byt givare innan du börjar gräva. Det är köldbärartemperaturerna under vintern som är intressanta för det är dÃ¥ allra största delen av värmen produceras sÃ¥ byt givare i Ã¥r. När man vet köldbärartemperaturerna kan man räkna pÃ¥ om det är mödan värt att komplettera slingan. Troligtvis är det sÃ¥.   

I butiken här säljs utmärkta elmätare.

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bodvallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2008, 08:33:15 »
Jag skal återigen ringa min snälla granne och be honom byta givarna till köldbärarna så att jag kan kolla dessa. Återkommer sedan för att se vad ni säger om värdena. Känns som en bra ide innan jag hyr en grävare och köper slang.
Har ni några tips på själva inställningarna som jag har gjort.
Kurva 31
Rumbör 19
kurva 0 +1
När värmepumpen slår till (tror jag) 60 gradmin
När el-patronen slår till (tror jag) 600 gradmin

Är det något annat jag bör förändra i mina inställningar



Utloggad Bodvallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2008, 08:35:27 »
Jag glömde att fråga om det är någon som vet om det finns trådlösa rumsgivare att köpa till thermia. jag kan i och för sig dra kabel men är inte så sugen med tanke på extra jobbet vore enkelt med trådlöst, har letat men inte hittat.


:::

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Årsförbrukning ytjordvärme
« Svar #13 skrivet: 03 november 2008, 14:00:11 »
Vad jag vet så finns det inga trådlösa givare till Thermia.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!