Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enbart Varmvattendrift /Optimum G2  (läst 1933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Enbart Varmvattendrift /Optimum G2
« skrivet: 27 augusti 2012, 19:30:24 »
Hej

Jag satte min pump på drift enbart varmvatten igår. Tömde sen radiatorsystemet på vatten, ville lyfta av ett par element för tapetsering bakom. Har en Thermia Optimum G2, 6kW

Vid varmvattenläge, då borde väl inte cirk. pump för värmesystem köras?

Det stÃ¥r ju i instr bok att vid lÃ¥ngvarig drift  i detta läge sÃ¥ ska man just tömma radiatorsystem för att inte riskera frysning.

Nu har pumpen inte gått riktigt idag, den gör startförsök på cirk. punp. Står starförsök 1/5.

Vad har hänt??

Tacksam för snabbt svar.

Mvh Tomas
VP Thermia Optimum G2 6 från 2011. Borrhål 85m från 1998 (tidigare IVT C5 från 1998-2011).
1½-plans hus 140m² +30m²garage (ca 15gr)  i BorÃ¥s byggt 1981.
Radiatorer enkelrör+ Golvärme kök och bad (inomhusgivare).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enbart Varmvattendrift /Optimum G2
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2012, 21:27:15 »
Cirkpumpen måste gå för att kunna cirkulera värmevattnet i varmvattenberedaren.
Varmvattnet värms genom att radiatorvatten pumpas genom en slinga i VVB:n.

Därför kan du inte tömma VP:n på vatten, har du gjort det så fyll upp den igen.
Anslutningarna mot radiatorsystemet sitter på ovansidan så du behöver bara ha vatten upp till dessa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Enbart Varmvattendrift /Optimum G2
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2012, 21:33:05 »
Men hur kan cp märka att det inte finns vatten borde väl komma andra larm i första hand om vp är torr  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enbart Varmvattendrift /Optimum G2
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2012, 22:12:22 »
Hej

Ok, tack för svar. Jag satte dit radiatorer igen och fyllde på vatten i systemet. Hade kanske räckt stänga kranar på pumpen då...

Till nästa gång. Ska jag stänga till värmesystem på ovansidan av pumpen. Och sedan tömma värmesystemet + sätta pump på enbart varmvatten?
mvh Tomas

Funkar pump som den ska ändå då?

Mvh Tomas
VP Thermia Optimum G2 6 från 2011. Borrhål 85m från 1998 (tidigare IVT C5 från 1998-2011).
1½-plans hus 140m² +30m²garage (ca 15gr)  i BorÃ¥s byggt 1981.
Radiatorer enkelrör+ Golvärme kök och bad (inomhusgivare).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enbart Varmvattendrift /Optimum G2
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2012, 10:49:04 »
Hej

Ok, tack för svar. Jag satte dit radiatorer igen och fyllde på vatten i systemet. Hade kanske räckt stänga kranar på pumpen då...

Till nästa gång. Ska jag stänga till värmesystem på ovansidan av pumpen. Och sedan tömma värmesystemet + sätta pump på enbart varmvatten?
mvh Tomas

Funkar pump som den ska ändå då?

Mvh Tomas

Jepp, helt korrekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!