Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation  (läst 2500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bagus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nyinstallation
« skrivet: 06 september 2005, 14:44:51 »
Hej,
nu har vi haft en Nibe Fighter 1115-10 med VPA 300/200 i drift 5 dagar.

Första dygnet var det 17 VP starter och ca 6h VP drift. Andra dygnet slog jag av radiator värme och antalet starter sjönk till ca 3 - 4 per dygn. Jag testade förhöjd temp för att "rensa" VPA och det fungerade - temp ökade i VVB och vi fick vår första timme TS.

Fråga:
Skall man manuellt slå på och av radiatorvärmen höst resp vår för att inte "värma lite" på radiatorerna som man ändå inte har nytta av?

Övrigt:
KB-f är 9C och vid uppstart sjönk KB-r till 5C. Därefter har KB-f varit 9C konstant och vid VV produktion gått ner ca 2C till KB-r ca 7C.

Cirkpump för kollektor går konstant. Skall den göra det?

Enkla frågor kanske - men installatören letade och läste ut manualen när jag ställde frågor vid driftstart.

Tack på förhand!

/Bagus
Stockholm, 2 plan á 100m2 + hel källare + oinredd vind. Byggår 1928, ingen extra isolering. Nibe 1115-10kW + VPA 300/200. Driftstart 2 sept 2005. (Tidigare elpanna 15,75kW - Årstal 44 500 kWh inkl hushållsel, nu ca 18 000 kWh)

Fritidshus med Luft/Luft. En vinter med underbart klimat. Bättre utnyttjande av huset. Nu plan på L/L till garaget.

Fritidshus2; torp från sent 1800 tal, ca 80m2, vattenburen värme. Behöver ny LVVP snarast! Nöd elpanna just nu, ingen statistik från tidigare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallation
« Svar #1 skrivet: 06 september 2005, 15:28:17 »
Hej,
nu har vi haft en Nibe Fighter 1115-10 med VPA 300/200 i drift 5 dagar.

Första dygnet var det 17 VP starter och ca 6h VP drift. Andra dygnet slog jag av radiator värme och antalet starter sjönk till ca 3 - 4 per dygn. Jag testade förhöjd temp för att "rensa" VPA och det fungerade - temp ökade i VVB och vi fick vår första timme TS.

Fråga:
Skall man manuellt slå på och av radiatorvärmen höst resp vår för att inte "värma lite" på radiatorerna som man ändå inte har nytta av?

Gör man detta så kommer växelventilen att ställas i läge varmvatten. Det finns då farhågor om att den kan kärva fast om den inte motioneras. Bättre då att sänka temperaturen på framledningsvattnet med fininställningsratten så att radiatorerna inte värms på i onödan.

Citera
Övrigt:
KB-f är 9C och vid uppstart sjönk KB-r till 5C. Därefter har KB-f varit 9C konstant och vid VV produktion gått ner ca 2C till KB-r ca 7C.

Cirkpump för kollektor går konstant. Skall den göra det?

Det finns en inställning i menu 14, med KB-pump i läge 1 så går den konstant i 10 dar sen ska den bara gå samtidigt med kompressorn.

Citera
Enkla frågor kanske - men installatören letade och läste ut manualen när jag ställde frågor vid driftstart.

Tack på förhand!

/Bagus

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bagus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallation
« Svar #2 skrivet: 06 september 2005, 16:09:22 »
Tack för snabbt svar!

Ratten på pumpen ställde installatören på "0", medan jag läst i instruktionen att den skall stå på "-2". Då vi enbart har utomhusgivare så springer VP igång på nätterna då temp går ned till +10 -- +14C så här års. Då vill jag inte att VP kör värmeproduktion då vi har tillräcklig värme inomhus.

Eller måste jag skaffa en Rumsgivare (installatör sa att det inte behövdes). Kan man montera rumsgivare själv? (Den gamla kabeln sitter kvar från förra pannan - bara bortkopplad i pannrummet.)

/Bagus
Stockholm, 2 plan á 100m2 + hel källare + oinredd vind. Byggår 1928, ingen extra isolering. Nibe 1115-10kW + VPA 300/200. Driftstart 2 sept 2005. (Tidigare elpanna 15,75kW - Årstal 44 500 kWh inkl hushållsel, nu ca 18 000 kWh)

Fritidshus med Luft/Luft. En vinter med underbart klimat. Bättre utnyttjande av huset. Nu plan på L/L till garaget.

Fritidshus2; torp från sent 1800 tal, ca 80m2, vattenburen värme. Behöver ny LVVP snarast! Nöd elpanna just nu, ingen statistik från tidigare.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Nyinstallation
« Svar #3 skrivet: 06 september 2005, 19:05:25 »
Att montera en rumsgivare är enkelt. Det enda som gäller egentligen är att du behöver en fyrledare mellan rumsgivaren och VP.

Rumsgivaren kommer att sänka din värmekurva så länge som det finns "övertemp" i huset.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nyinstallation
« Svar #4 skrivet: 06 september 2005, 20:23:05 »
jag slår inte av min värme på sommaren. jag har innegivera & den håller starterna borta rätt bra, men som du skriver så startar den ibland på nätterna i onöden, då värmen från dan är tilräcklig ändå. dett tycker jag inte gör nåttt, för då har man altid 100% komfort, aldrig småruggit på morgonen & sen så är det inte så många kronor extra/år det kostar att låte den starta iblend.

injustering av din pump finns det många bra inlägg om här på forumet, du kan följa samma anvinsningar som 1115, 1210 & 1215
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!