Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stor diff på VB-ut och VB-in.  (läst 19455 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakan_p

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #30 skrivet: 20 oktober 2011, 22:30:17 »
Det är dels slangen som har en skarp böj och den raka slangen till elpatronen som 90% är problemet.. Har man provat byta cirk. Pump så e det slangarna som är problemet. Bytas, eller går i bland att rengöras.  Va jag vet så är det samma typ av flex slang som är aktuell att ersätta de gamla med..


Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #31 skrivet: 21 oktober 2011, 16:44:13 »
Nu har jag plockat bort de tre flexslangarna på min IVT C7 från 2002 för rengöring.
Alla tre slangarna var mer eller mindre igensatta med något som kan beskrivas som smått svart ”grus”.
-   slangen från värmeväxlaren in i elkassetten: Rätt mycket ”grus” men inte så mycket att genomströmningen var väsentligt nedsatt
-   slangen ut från elkassetten till växelventilen: Mycket ”grus” som hindrat genomströmningen mycket
-   den böjda slangen från cirkulationspumpen till värmeväxlaren: Mycket ”grus” som hindrat genomströmningen nästan helt

Före rengöringen hade jag en temp.diff mellan VBin och VBut på 18-19 grader med högsta hastigheten (läge 4) på en 115W-pump (i original sitter det en 65W-pump) vid elementvattenproduktion.
Efter rengöringen blev temp.diffen med cirk.pumpens läge 4 bara 3,5 grader. Sänker jag cirk.pumpens hastighet från läge 4 till läge 1 får jag nu ca 6 graders temp.diff  mellan VBin och VBut.
Som extra bonus så går kompressorn också några grader kallare än förut.

Snacka om bra effekt av rengöringen av slangarna.
Och utan detta forum hade jag inte haft en aning om att problemet var så enkelt att lösa!

Per L
« Senast ändrad: 21 oktober 2011, 16:48:48 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #32 skrivet: 21 oktober 2011, 20:47:10 »
Bra jobbat!   Thumbsup

Hur gjorde du rent dom?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #33 skrivet: 21 oktober 2011, 21:12:37 »
Jag började med att blåsa (med munnen) genom slangarna för att känna hur tilltäppta dom var. Sedan spolade jag genom slangarna med vatten samtidigt som jag böjde och skakade dem. Då ramlade det ut en del "grus" fast långt ifrån allt.

Jag tog då ett litet rör (ca 1 cm i diameter) som jag fasade av änden på för att inte vara för vasst. Sedan rätade jag ut slangarna och körde röret fram och tillbaks i slangarna samt spolade med vatten tills det inte kom ut mer "grus".

Sedan provblåste jag igen för att känna att resultatet blev bra.

När jag ändå höll på så spolade jag igenom värmeväxlaren också med vatten. Det kom ut rätt mycket "mörkt vatten" till att börja med. Dock verkade det inte komma något "grus".

Jag undrar just hur detta "grus" bildas (jag tror inte det kommer från "huset") och varför det sätter sig fast i just slangarna. Jag skulle tro att det totalt satt över 0,5 dl och kanske bortåt 1 dl "grus" i de tre slangarna.

Per L 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #34 skrivet: 21 oktober 2011, 21:43:59 »
Jag kör på läge II på original cirkulationspumpen och har nu diff på 8°, antar att med läge I så skulle man landa på 4-5 °.. Tack för all information som man får på detta forum !  Måste också tilläga/ändra från tidigare inlägg, att det var konsistens som grus!
« Senast ändrad: 21 oktober 2011, 21:51:49 av GJ »

Utloggad fromis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #35 skrivet: 27 januari 2012, 03:37:49 »
Jag tror att jag har samma problem som TS det skiljer ca 20g mellan ut & in.
Min fråga är vad behöver jag slå av & bryta för kunna kolla upp det här?
Kommer det att spruta vatten överallt el. kommer det bara att droppa lite?
Kan jag använda tryckluft att blåsa igenom?

Mvh fromis

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #36 skrivet: 27 januari 2012, 06:56:30 »
Jag har kran på vardera sida. Tappar ut väldigt lite vatten i mitt fall. Nog olika från ställe till ställe
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad fromis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Stor diff på VB-ut och VB-in.
« Svar #37 skrivet: 27 januari 2012, 07:18:43 »
Lite klantigt av mig, jag borde ha förstått att jag skulle informera om vilken vp jag har.
Det är en . IVT Greenline HT plus C7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!