Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycket i köldbärarkretsen  (läst 1674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lagoro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Trycket i köldbärarkretsen
« skrivet: 21 september 2007, 10:34:23 »
Det sitter en tryckmätare i köldbärarkresten; jag har inte ägnat den så mycket uppmärksamhet tidigare, men har en känsla av att utslaget alltid varit lågt (cirka 0.2 bar, fullt utslag är 2.5 bar). Nu märker jag dock att utslaget är ä n n u lägre, cirka 0.1 bar. (Värmepumpen har nyligen varit avstängd i tre veckor, nivån i expansionskärlet cirka 40%, vp funkar u.a. )
Bör jag vidta någon åtgärd ?
Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Trycket i köldbärarkretsen
« Svar #1 skrivet: 21 september 2007, 11:12:57 »
Det viktiga är att det inte är undertryck i köldbrarkretsen, därav antagligen manometern.
Man kan köra kb kretsen helt trycklös pm man vill. Själv har jag monterat en bilventil på tryckkärlet och fyller på med luft till ca 0,5bar.
Om man får undertryck kan slangarna sugas ihop och därmed minskar flödet.

///Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trycket i köldbärarkretsen
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2007, 09:55:39 »
Hej,
Trycket i slingan blir förr eller senare nästan lika med 0 även om man börjar med 1bars övertryck.

Det som händer om du skulle få undertryck i slingan är att ditt plast kärl kommer att se ut som ett russin...
slangarna står emot det bättre... då det finns vätska i... men vid lokal frysning så kan slangarna pressas ihop o då är det bra att ha en säk. ventil installerad...

//T
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!