Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 59 graders framledning pÃ¥ fabriksinställd pump  (läst 1730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Jag fÃ¥r enligt displayen en temperatur pÃ¥ 58-59 grader i framledning i slutet pÃ¥ varmvattenkörning. Vad jag vet ger min pump (fabriksinställd Dioplomat 12)  55 grader max. Har jag en dÃ¥ligt kalibrerad tempcensor eller pressar pumpen ur sig ett par grader extra vid slutet pÃ¥ en körning?

Tack på förhand!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 59 graders framledning på fabriksinställd pump
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2009, 20:52:23 »
Vet inte vilken modell du har, men Nibes värmepumpar kör varmvattenvärmning tills driftspressostaten löser ut för att få maximal mängd tappvarmvatten.
Vissa av Thermias modeller kan göra varmare vatten än så, men har du en modell som ger "max 55°C" så kan det vara så att den går till driftpressostatstopp innan den slutar göra tappvarmvatten.
Felvisande tempgivare, "felvisande" driftspressostat eller en optimal fyllnadsmängd köldmedium kan göra att den går nån grad högre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: 59 graders framledning på fabriksinställd pump
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2009, 21:28:19 »
Jag har den modell som förut kallades TWS. Tror alla Thermias pumpar nu har den tekniken och att förkortningen har tagits bort ur namnet. Jag har deras enklaste modell.

Ja, allt du skriver låter rimligt. Kan vara lite av varje m.a.o. :)

Har ni andra liknande, eller slutar era pumpar vid 55 grader på varmvattenkörningarna?

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: 59 graders framledning på fabriksinställd pump
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2009, 18:32:56 »
fabriksinställt värde på Kurva max är 55, troligen det du menar.
Detta är enbart maximalt högsta börvärde och ingen "spärr" för hög temperatur. Under varmvattenberedning går den tills den bryter på driftpressostat, 26,5 bar vilket motsvarar ca 60 grader i kondensering. Differens mellan kondenseringstemperatur och framledning kan vara ca 1 grad, så inga problem med din anläggning inte.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: 59 graders framledning på fabriksinställd pump
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2009, 19:55:51 »
Toppen, tack för svaret!  Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!