Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 23 maj 2012, 20:17:24 »

Hur bar du dig åt för att paja en Ecotec motor?
Om man inte blåser kamremmen som jag gjorde så lär den gå utan olja i motorn.

 
Det var en 1,0 EcoTech med 60 hk

Opel tyckte att bilden redan har gått mycket och att det är normalt att motorn gick sönder. Den har gått ca. 175 000 km.

Nja, kylsystemet gick sönder. Det var en slang som lossnade och blev för varmt. Mycket rök osv.

Sen var det flera grejer ... avgasröret var redan ganska "tunnt", vindrutan hade en spricka, en manschett lossnade, ratten var mycket sliten, snart dags att byta däck osv.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 23 maj 2012, 20:11:26 »

Löner det sig att reparera gamla bilar?

Min Opel Corsa hade ett marknadsvärde på ca. 1500 EUR (ca. 13 000 SEK).

Ett halvt  år senare gick motorn sönder. Körde runt 20 000 km under denna tid.

Fick ca. 10 000 SEK även med trasig motor (bilen gick inte längre att starta) och en del andra småsaker.

En Opel Astra 97 t.ex. kostar kring 5000 SEK (i bra skick).

Jag kör bara nya bilar som bruksbil numera.

Men min tävlingsbil är en -90 och man måste kunna skruva och veta om varenda bult i bilen för att den skall fungera bra.

Hur bar du dig åt för att paja en Ecotec motor?
Om man inte blåser kamremmen som jag gjorde så lär den gå utan olja i motorn.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 23 maj 2012, 19:57:15 »

Dyrt?

På en GM bil kostar det runt 11000kr att lämna in för kamremsbyte.

På en Pegga 206 kostade det 1300kr.

På min Astra -00 som jag blåste kamremmen på gick det på 18000kr att få igång motorn igen.

Allt är relativt.

Löner det sig att reparera gamla bilar?

Min Opel Corsa hade ett marknadsvärde på ca. 1500 EUR (ca. 13 000 SEK).

Ett halvt  år senare gick motorn sönder. Körde runt 20 000 km under denna tid.

Fick ca. 10 000 SEK även med trasig motor (bilen gick inte längre att starta) och en del andra småsaker.

En Opel Astra 97 t.ex. kostar kring 5000 SEK (i bra skick).
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 23 maj 2012, 19:52:58 »

Hmm, det blir säckert dyrt ... eller?

Hur gammal är bilen?
Tror jag behöver inte längre byta kamrem hos min bil ....

Dyrt?

På en GM bil kostar det runt 11000kr att lämna in för kamremsbyte.

På en Pegga 206 kostade det 1300kr.

På min Astra -00 som jag blåste kamremmen på gick det på 18000kr att få igång motorn igen.

Allt är relativt.
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 23 maj 2012, 17:13:46 »


Troligen inte.
Men det är en djungel. Du måste kolla motorkod. t ex så har Astra G vissa år båda typerna samtidigt på sina 16v 1.6 motorer, och de finns fram till -05
Astra H ska ha den bredare typen (som inte driver v-pump) på 1,6 men inte på 1,8 eller 2,0.  Och 1,4 har kedja... osv osv...

ex.
Motorkod Z16XEP bred rem (24 mm) driver inte V-pump.
Motorkod Z16XE smal rem (20 mm) driver V-pump.
Sen finns det ju en miljon andra varianter...

Här är länkar till MECAs beskrivning av de två varianterna om det kan klargöra något.
Länk Bred rem
Länk Smal rem
Obs tryck på knappen "Passar till följande bilar" under bilden.

Uppe till höger kan du knappa in reg nr och få upp fordonsdata och förhoppningsvis rätt motorkod.

//2000

Tack för svaren!
Va ut och kollade och såg att vattenpumpen INTE drivs av kamremmen ;)
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 23 maj 2012, 15:21:16 »

@ purjo_

Det är aldrig fel när bilen fungerar bra.

Kanske vill även barnen använda den .... och göra "affärsresor"?  *roflmao*

http://wien.orf.at/news/stories/2534226/

Geschnappt wurden die Burschen und das Mädchen schließlich, nachdem sie eine Tankstelle in der Etrichgasse in Wien-Simmering verlassen hatten, ohne zu bezahlen. Vom geplanten Waffenkauf zum Zweck, damit Überfälle zu verüben, erfuhr die Polizei von der Jugendlichen und dem 17-Jährigen, die allerdings keine Details dazu nannten.

Der 13-Jährige machte keine Angaben



 help  :o  ???  help
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 23 maj 2012, 14:15:59 »

Japp.

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=66&ModelID=352&CarReference_ID=434&CategoryID=130

Hmm, det blir säckert dyrt ... eller?

Hur gammal är bilen?
Tror jag behöver inte längre byta kamrem hos min bil ....
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 23 maj 2012, 11:47:47 »

Ja, ni har tur som bara har en kamrem. Jag måste byta de tre kamremmarna med tillhörande spännare och andra rullar på min bil...
 :::_)

Pratar du nu om Kia bilen som du nyligen köpte?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 maj 2012, 23:27:25 »

Ja, ni har tur som bara har en kamrem. Jag måste byta de tre kamremmarna med tillhörande spännare och andra rullar på min bil...
 :::_)
Skrivet av: 2000
« skrivet: 22 maj 2012, 22:32:33 »

En följdfråga..... på Astra H drivs vattenpumpen av kamremmen??

Troligen inte.
Men det är en djungel. Du måste kolla motorkod. t ex så har Astra G vissa år båda typerna samtidigt på sina 16v 1.6 motorer, och de finns fram till -05
Astra H ska ha den bredare typen (som inte driver v-pump) på 1,6 men inte på 1,8 eller 2,0.  Och 1,4 har kedja... osv osv...

ex.
Motorkod Z16XEP bred rem (24 mm) driver inte V-pump.
Motorkod Z16XE smal rem (20 mm) driver V-pump.
Sen finns det ju en miljon andra varianter...

Här är länkar till MECAs beskrivning av de två varianterna om det kan klargöra något.
Länk Bred rem
Länk Smal rem
Obs tryck på knappen "Passar till följande bilar" under bilden.

Uppe till höger kan du knappa in reg nr och få upp fordonsdata och förhoppningsvis rätt motorkod.

//2000
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 21 maj 2012, 21:09:38 »

En följdfråga..... på Astra H drivs vattenpumpen av kamremmen??
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 21 maj 2012, 21:07:37 »

Hej,

Detta är som gjort för missförstånd. Eftersom det finns flera motorer med 1,6 liters volym så skiljer sig intervallen för rembytet.
På de äldre vart det 6000mil / 4 år efter som det visade sig att det inte funkade 12000 mil.
Sedan vart det på nyare motorer 9000 mil / 6 år. Jag misstänker att du har en Astra H och då kan 15000 mil stämma, dock finns det nog också en åldersbegränsning också.
Värt att kolla upp noga...

Mvh

Japp det är en Astra H och dom på Opel verkstaden sa 16000mil eller 10år som bytes intervall!
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 21 maj 2012, 10:40:54 »

Ett annat bra alternativ, om man inte lyckas få vettiga svar från sin lokala verkstad, är att kontakta importörens tekniska avdelning och fråga där.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 20 maj 2012, 23:03:36 »

På motortyperna där vattenpumpen drivs av "fläktremmen" istället för kamremmen, vilket den borde från -03 på 1.6, så är kamremmen bredare än tidigare och rekommenderat intervall 10år/15000 mil. Men opel har ju en vana att överskatta bytesintervallerna och har tidigare tvingats sänka dessa. Lita inte på servicebokens uppgift om intervall! Ring och fråga, gärna fler än en opelverkstad. Vid osäkerhet, byt.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 20 maj 2012, 22:16:55 »

Hej,

Detta är som gjort för missförstånd. Eftersom det finns flera motorer med 1,6 liters volym så skiljer sig intervallen för rembytet.
På de äldre vart det 6000mil / 4 år efter som det visade sig att det inte funkade 12000 mil.
Sedan vart det på nyare motorer 9000 mil / 6 år. Jag misstänker att du har en Astra H och då kan 15000 mil stämma, dock finns det nog också en åldersbegränsning också.
Värt att kolla upp noga...

Mvh
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 20 maj 2012, 22:00:41 »

Ringde och kollade med Opel dom sa att det skulle vara 15000mil Sc:,h
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 20 maj 2012, 00:46:54 »

Någon som vet vad bytesintervallen är på kamremsbyte på en Opel Astra Enjoy 1,6 -04 (nyare karossen)?
//Krister

Det skall vara 120000km om dom inte har ljugit igen.
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 17 maj 2012, 23:35:39 »

Någon som vet vad bytesintervallen är på kamremsbyte på en Opel Astra Enjoy 1,6 -04 (nyare karossen)?
//Krister

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!