Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare värmeutbyte beräkning  (läst 4269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Benrutger

  • Gäst
Benrutger
Solfångare värmeutbyte beräkning
« skrivet: 02 april 2013, 15:26:06 »
Hej!
Jag håller på med ett arbete där jag behöver ta reda på årliga värmeutbytet för en solfångare i stad Lund respektive Kiruna.
Jag behöver noggranna resultat eftersom det är tänkt att jag ska jämföra resultaten pga av de olika geografiska förutsättningarna, för att kolla hur T.ex verkningsgraden för solfångaren varierar.
 
Jag har kollat på SP.se lista över mätta resultat med de olika solfångarna som finns idag, dock så är dessa räknade för Stockholm.
SPs värden är beräknade i ett simuleringsprogram, som jag inte har eller kan få tag på. De flesta simuleringsprogrammen verkar kosta pengar, jag skulle vara tacksam om någon vet vart det finns ett gratis simuleringsprogram att ladda ner som kan hjälpa mig beräkna någorlunda korrekta värden på mina referensorter. Jag har testat Demo-versioner av t.ex polysun eller T-sol men dessa verkar vara begränsade till vissa städer.
Tack!

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare värmeutbyte beräkning
« Svar #1 skrivet: 02 april 2013, 15:49:16 »
Hej!
Jag håller på med ett arbete där jag behöver ta reda på årliga värmeutbytet för en solfångare i stad Lund respektive Kiruna.
Jag behöver noggranna resultat eftersom det är tänkt att jag ska jämföra resultaten pga av de olika geografiska förutsättningarna, för att kolla hur T.ex verkningsgraden för solfångaren varierar.
 
Jag har kollat på SP.se lista över mätta resultat med de olika solfångarna som finns idag, dock så är dessa räknade för Stockholm.
SPs värden är beräknade i ett simuleringsprogram, som jag inte har eller kan få tag på. De flesta simuleringsprogrammen verkar kosta pengar, jag skulle vara tacksam om någon vet vart det finns ett gratis simuleringsprogram att ladda ner som kan hjälpa mig beräkna någorlunda korrekta värden på mina referensorter. Jag har testat Demo-versioner av t.ex polysun eller T-sol men dessa verkar vara begränsade till vissa städer.
Tack!
Hej.
Det finns ett program som heter Winsun och är gratis tror jag. Det används/användes i vissa kurser på LTH, MdH och DU.
Det möjliga problemet med detta program är att det kan vara svårt att få tag i.
Jag använder Trnsys, Polysun och T-sol.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Benrutger

  • Gäst
Benrutger
SV: Solfångare värmeutbyte beräkning
« Svar #2 skrivet: 02 april 2013, 15:55:24 »
Hej.
Det finns ett program som heter Winsun och är gratis tror jag. Det används/användes i vissa kurser på LTH, MdH och DU.
Det möjliga problemet med detta program är att det kan vara svårt att få tag i.
Jag använder Trnsys, Polysun och T-sol.
Ja försökte få tag på det programmet men lyckades tyävrr inte. Har försökt slänga iväg några mail om det men utan resultat..

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare värmeutbyte beräkning
« Svar #3 skrivet: 02 april 2013, 17:35:46 »
Ja försökte få tag på det programmet men lyckades tyävrr inte. Har försökt slänga iväg några mail om det men utan resultat..
Jag har det programmet. Ska kolla om det är ok att sprida.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare värmeutbyte beräkning
« Svar #4 skrivet: 03 april 2013, 08:36:51 »
Jag kan skicka det till dig men jag vill veta i vilket sammanhang du tänker använda det.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Solfångare värmeutbyte beräkning
« Svar #5 skrivet: 03 april 2013, 08:55:58 »
Enligt den data jag har så får Kiruna en globalinstrålning (mot en horisontell yta) på 817kWh/m² och år
motsvarande siffra för Stockholm är 970kWh/m² och år
och för Lund är siffran 973kWh/m² och år

Borde gå att räkna fram en procentsats för de olika orterna med Stockholm som utgångs punkt (100%) och sedan applicera detta på SP siffror.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad benrutger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solfångare värmeutbyte beräkning
« Svar #6 skrivet: 03 april 2013, 12:25:55 »
Jag kan skicka det till dig men jag vill veta i vilket sammanhang du tänker använda det.
Jag läser tredje året på KTH, samhällsbyggnadsprogrammet och detta är en del av min fördjupning i mitt kandidatexamensarbete att studera hur stor användbarhetena är för en solfångare med deras geografiska förutsättningar. Jag kommer antagligen inte behöva programmet mer efter att jag är färdig, om inte jag måste tvingas komplettera arbetet vilket jag inte tror :p
Skulle vara till stor hjälp om jag fick använda det :)

Utloggad benrutger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solfångare värmeutbyte beräkning
« Svar #7 skrivet: 03 april 2013, 12:31:30 »
Enligt den data jag har så får Kiruna en globalinstrålning (mot en horisontell yta) på 817kWh/m² och år
motsvarande siffra för Stockholm är 970kWh/m² och år
och för Lund är siffran 973kWh/m² och år

Borde gå att räkna fram en procentsats för de olika orterna med Stockholm som utgångs punkt (100%) och sedan applicera detta på SP siffror.
Vilket program använder du? Hur får du om du använder en lutning på 45gr? Tack, ska kolla.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Solfångare värmeutbyte beräkning
« Svar #8 skrivet: 03 april 2013, 12:49:20 »
Program

Nä det har jag i mina böcker från mitten av 80 talet (Lars Andre'n med flera författare)
Vid 45% lutning kan du ta siffrorna och multiplicera med 1,25
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare värmeutbyte beräkning
« Svar #9 skrivet: 03 april 2013, 17:16:43 »
Jag läser tredje året på KTH, samhällsbyggnadsprogrammet och detta är en del av min fördjupning i mitt kandidatexamensarbete att studera hur stor användbarhetena är för en solfångare med deras geografiska förutsättningar. Jag kommer antagligen inte behöva programmet mer efter att jag är färdig, om inte jag måste tvingas komplettera arbetet vilket jag inte tror :p
Skulle vara till stor hjälp om jag fick använda det :)
Ok. Jag kan skicka det till dig i morgon. Skicka pm med din e-post adress.

KTH använder bland annat Trnsys i sim forskning och kanske också i undervisningen.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad benrutger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solfångare värmeutbyte beräkning
« Svar #10 skrivet: 03 april 2013, 20:20:54 »
Ok. Jag kan skicka det till dig i morgon. Skicka pm med din e-post adress.

KTH använder bland annat Trnsys i sim forskning och kanske också i undervisningen.
Sådär, skickat ett pm nu.
Ja TRNSYS har används på de avhandlingarna jag har kollat på. Dock inte under våra undervisningar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 767
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!