Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar frikyla?  (läst 5481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Hur fungerar frikyla?
« skrivet: 08 juni 2011, 13:42:14 »
Ja. Har ni länkar till lämpl. material? Förutsätter frikyla att man har en jordvärme eller markvärmepump?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur fungerar frikyla?
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2011, 14:04:20 »
Eftersom det bara är mark/berg som är tillräckligt kallt för att skapa kyla utan kompressor på sommaren så är det nog en förutsättning....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hur fungerar frikyla?
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2011, 16:20:32 »
Behövs egentligen ingen särskild länk. Det förutsätter bergvärme, kan gå med markvärme, men effekten blir bättre med bergvärme eftersom berget är kallare. Man tar sin kalla goa köldbärare som har vart 200 meter ner i berget och kör den genom ett element med en fläkt (fläktkonvektor) och vips; kallt och skönt inne. Hela driftskostnaden är drivströmmen för pumpen som pumpar runt vätskan och strömmen till fläkten i konvektorn.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Inloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur fungerar frikyla?
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2011, 17:03:23 »
Hur mycket kyl effekt får man då?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hur fungerar frikyla?
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2011, 17:36:40 »
Det beror på temperaturen i rummet, temperaturen på inkommande köldbärare, och val av fläktkonvektor. "Tillräckligt" är nog ett bra ord. Kanske inte "tillräckligt" om man har markvärme, lite beroende på hur djupt slingan ligger och hur lång den är och vilken tid på året det är.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Inloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur fungerar frikyla?
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2011, 21:31:55 »
Betyder det att det är bättre med jordvärme än effektivare FLVP i skåne om man vill ha frikylla,?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur fungerar frikyla?
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2011, 00:56:35 »
om man vill ha frikyla så är ju flvp inte ett alternativ. Så det är väl svaret på frågan.

Men om frikyla är viktigt så skulle jag säga bergvärme. Annars är risken att du måste ha så stora fläktkonvektorer för att få den kyleffekt du önskar.

Man brukar generellt säga att man kan plocka ut ungefär 20-25w per meter om man har ett borrhål. Med jordvärme blir det lägre. Kanske hälften eller mindre till och med?

En fläktkonvektor (du kan ha flera så klart) brukar ge någonstans mellan 1500-3000 i normala storlekar och kostar då ca 5000 ink moms. Sedan måste du dra in brinet (etc) så räkna med 15 000 i alla fall för att ha frikyla inkopplad (mot en konvektor i samband med installation av VP).


Har du en FLVP så kan du ju komplettera denna med en luft/luft-värmepump (llvp) som ger mkt bra kyla men som ju då är dyrare i drift (det är ju inte så många veckor per år man behöver kyla). samma llvp kan sedan användas de kallast dagarna på året för att stötta din FLVP i stället för att köpa dyr spetsel.


Om du inte kan borra där du bor så tror jag, om jag får generalisera lite, att det är bättre o köra på någon variant med en llvp i kombination med lvvp eller flvp.


Se där, mitt tusende inlägg på detta eminenta forum!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hur fungerar frikyla?
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2011, 08:08:44 »
Citera
Eftersom det bara är mark/berg som är tillräckligt kallt för att skapa kyla utan kompressor på sommaren så är det nog en förutsättning....
Nja, det räcker med egen brunn med lite kapacitet. Det brukar ju ofta vara ca +5 ºC in.
Det går ju en del vatten, men det gör det ju med en grundvattenvärmepump med.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!