Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W  (läst 141573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #15 skrivet: 03 december 2009, 21:17:20 »
nicco,
jag har en lika pump, en Foma. Det är ca -10 till -15 här i dagarna. Pumpen beter sig hyffsat för att vara en billig pump. Men för bara liiite mera pengar så skulle det kunna vara så mycket bättre. Jag summerar iallafall ihop det som att jag inte under pumpens livslängd (ca 6 år) kommer att tjäna igen investeringen. Det är förmånga fundamentala fel i konstruktionen för att det ska bli bra. Men bor man i söder och har få dagar med minusgrader så kommer denna pump att säkert fungera skitbra, för då är den riktigt stark. Men det är inte då jag behöver den...

Hälsningar!
-Johnny

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #16 skrivet: 03 december 2009, 22:28:13 »
Nu råkar jag bo i söder och det är inte så många minus här. Pendlar mest runt nollan här.

Tror du att den är OK då eller skall man sikta på något annat?

Om man nu skall ha något annat, vad?

/N

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #17 skrivet: 03 december 2009, 23:50:36 »
Hej igen,

det är faktiskt sÃ¥ att min erfarenet är att pumpen gÃ¥r som sämst mellan ca +3 och till ca -4. För den kyler luften sÃ¥ mycket sÃ¥ det blir drivor med is pÃ¥ förÃ¥ngaren redan vid +3 grader och det gör att den gÃ¥r riktigt dÃ¥ligt om det är normalfuktigt ute. Sedan hÃ¥ller det i sig ända till ett antal minusgrader beroende av hur fuktigt det är ute sÃ¥klart. COP är nog inte mer än 1 i sämsta fall...  :(
Men den går bäst vid +3 och varmare eller om det är väldigt väldigt torrt ute, vilket det sällan är, tyvärr.
Så har du en vinter runt nollgrader, så köp nått som är gjort för det. Denna är gjort för söderklimat den...
Är nog dålig på att föreslå nått, tyvärr. Ska läsa på om pumpar på riktigt om 4 år då jag slänger ut denna och köper en Riktig pump. Kanske en nibe eller nått..

Ha de bra!!
-Johnny

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #18 skrivet: 13 december 2009, 14:13:25 »
Hur vet du att det är COP 1 har du räknat ut vad du får ut i andra änden eller är det bara en känsla.?

Jag tycker det kan kännas som om det bara skulle vara COP 1 med LL ocksÃ¥ just runt 0 sträcket(jusst pga avfrostningar). Men vet man hur varmt det blir i kÃ¥ken till vilken elförbrukning kan man lätt se att sÃ¥ inte är fallet.  :,v(
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #19 skrivet: 16 december 2009, 10:28:39 »
Hur vet du att det är COP 1 har du räknat ut vad du får ut i andra änden eller är det bara en känsla.?

Jag tycker det kan kännas som om det bara skulle vara COP 1 med LL ocksÃ¥ just runt 0 sträcket(jusst pga avfrostningar). Men vet man hur varmt det blir i kÃ¥ken till vilken elförbrukning kan man lätt se att sÃ¥ inte är fallet.  :,v(

Jag kollar på lättaste sätt. Dvs jämför periodvis med hur mycket el det gick för ett par år sedan då jag hade bara el-pannan. Det skiljer inte många % nu med VP mot då med bara el-pannan.
När det gäller L/L pumpar så har jag fått veta att de går bättre vid dessa temperaturer av nån anledning. Men det skiljer helt klart en hel del. Finns garanterat svar på forumet-nånstans =)
Ha de!!
-Johnny

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #20 skrivet: 16 december 2009, 13:53:08 »
Hur vet du att det är COP 1 har du räknat ut vad du får ut i andra änden eller är det bara en känsla.?

Jag tycker det kan kännas som om det bara skulle vara COP 1 med LL ocksÃ¥ just runt 0 sträcket(jusst pga avfrostningar). Men vet man hur varmt det blir i kÃ¥ken till vilken elförbrukning kan man lätt se att sÃ¥ inte är fallet.  :,v(

Jag kollar på lättaste sätt. Dvs jämför periodvis med hur mycket el det gick för ett par år sedan då jag hade bara el-pannan. Det skiljer inte många % nu med VP mot då med bara el-pannan.
När det gäller L/L pumpar så har jag fått veta att de går bättre vid dessa temperaturer av nån anledning. Men det skiljer helt klart en hel del. Finns garanterat svar på forumet-nånstans =)
Ha de!!
-Johnny

Är detta sant!! Skiljer så lite?? Jösses vilken dålig investering då!! ::)
Ta inte illa upp nu. Bara spontan tanke.
Grannens kinapump står stenstilla sedan två månader.....tydligen trasig och vågar inte fråga honom varför...blir kanske sur. ::) Lite förvånad varför det inte fixas med tanke på åldern på pumpen. 1.5 år....
« Senast ändrad: 16 december 2009, 13:59:42 av hulta »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #21 skrivet: 16 december 2009, 14:06:04 »
NÃ¥gra pÃ¥ detta forum säger att den inte heller ser nÃ¥n skillnad frÃ¥n byte direktel till luftvärmepump, sÃ¥ innetempen har kanske Ã¥kt upp nÃ¥gra grader? För pumpen kan omöjligt ge 1/1, eller  visst kan den..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #22 skrivet: 16 december 2009, 14:24:30 »
Min fulpump ligger i allafall på COPeffekt 2-3.
COPenergi för Oktober blev 2.25.(Obs inkl.allt som tex laddpump)
Till April så har jag haft pumpen i 2år och då är den betald.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #23 skrivet: 16 december 2009, 16:21:00 »
Min fulpump ligger i allafall på COPeffekt 2-3.
COPenergi för Oktober blev 2.25.(Obs inkl.allt som tex laddpump)
Till April så har jag haft pumpen i 2år och då är den betald.

MVH Teltur

tänkte väl det. :)

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #24 skrivet: 16 december 2009, 16:29:10 »
Jo såklart. Det är i sämsta fall jag menar. Sen så ger den en hel del värme annars och funkar riktigt bra om det är +2 och varmare, eller rätt så kallt. Men där jag bor så är det halvkallt och fuktigt 4 månader per år och då blir det inte bra.
Men på andra platser så kan det som sagt vara bra mycket bättre.

Vart var det du bor Teltur? Det var gynnsammare där om jag minns rätt.
Här i Jamtland är det -10 nu och det är nu pumpen går som bäst hehehe

-j2d

Utloggad sigurdnorrbagge

  • nyfiken pÃ¥ värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #25 skrivet: 07 januari 2010, 22:17:29 »
Hei Ulf,

nyfiken pÃ¥ denne pumpen, funderer pÃ¥ Ã¥ kjøpe en slik, siden vi har fÃ¥tt Jula i Norge ogsÃ¥ nÃ¥..  hur har den fungerat under sista tidens kyla ?

hilsen sigurd

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #26 skrivet: 18 januari 2010, 09:36:15 »
Hej
Fy f-n vilken vinter. Söndag 3 jan -12 och vp la av. Inverter/kompressor startade inte trots
flera reset-försök. Ringde Jula service må 8.10. Tekniker hade fullt på måndagen men tisdag
5/1 kom han. Reservdel monterades torsdag 7 jan (Trettonhelg!)
Sedan dess har vp gått. Dock inte nått bör-temp 42 grader utan är-temp 37. Utetemp
mellan -2 till -21.
Det verkar som om vp trivs bättre med torr kyla än fuktig med temp 0- -5?
Skulle gärna vilja ha en effektkurva som visar vp:s teoretiska effekt vid givna utetemp.
Detta är första vintern sÃ¥ jag  har inget att jämföra med.
Elpatronen i tanken har jag inställd på start vid 30 grader. Som ett tillägg om/när vp ger
mindre, t ex vid avfrostningsmomenten.

Utloggad sigurdnorrbagge

  • nyfiken pÃ¥ värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2010, 20:29:28 »
Hei Ulf,

det her var jo interessant. Håper det er ok med noen spørsmål til :-) Så om jeg forstår deg rett klarer ikke vp å gi vann med temp 42 grader när det er kaldt. Hvor stort forbuk i kwh bruker du vanligvis å ha når det er kaldt, till eksempel -7 grader ? Vil 6kW dekke behovet ? Klarer ikke vp å holde 42 grader ved -5 ?

Har du noen anelse om hva "effektiv COP" er ved till eksempel -7 grader? Bifogar den teoretiske kurven jeg fikk fra Jula.

Ser at du skriver at du bruker elpatron som slÃ¥r inn under avfrostningen. Hvor lenge varer  en avfrostning og hvor ofte skjer det?

Jeg funderer pÃ¥ Ã¥ kjøpe denne pumpen, og mitt forbruk er ikke pÃ¥ mer enn 4 kw nÃ¥r det er som kaldest her. Vi har hatt en del dager med temperaturer mellom -10 og -15 i vinter, men vanligvis har vi ikke mer enn -7. Ã…rsmiddel temperatur er 7 grader. Med dagens forbruk vil jeg ha en slik pumpe nedbetalt  løpet av 2-3 Ã¥r..

hilsen sigurd
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 20:31:10 av sigurdnorrbagge »

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2010, 08:09:41 »
Inställd på börvärde 42 grader och ärvärdet 36 vid utetemp igår -1 grad.
Kan inte tolka grafen till kw. Men jag ser på kwförbrukningen (har en separat
mätare att förbrukningen ligger runt 1600 kw. Så högt värde som 1800 enl
din bilaga kommer den inte.
Avfrostningsintervallen verkar styras av fukt/temp. Själva avfrostningen går
fort men ärvärdet sjunker 3-4 grader.
Enligt Julas installationsanvisning är max temp 45 grader.
Har huset första vintern och har därför inte inga jämförvärden.

Utloggad sigurdnorrbagge

  • nyfiken pÃ¥ värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #29 skrivet: 21 januari 2010, 19:30:22 »
Hei Ulf,

undrar vars du mäter ärvärdet temperatur,- direkt på rör från värmepumpens innedel eller i akkumulator tanken? Hva hender om du skrur av sirkulasjonspumpen for gulvvärme ? Får du da 45 grader på vannet ?

hilsen sigurd

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!