Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir inte klok pÃ¥ detta  (läst 6378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2006, 15:29:57 »

Detta visar att det ser helt olika ut i vårt avlånga land. Man måste när det gäller luft/vatten se till de specifika förutsättningarna och inte grunda en rekommendation på en bedömning "mellan tumme och pekfinger" när det gäller en investering på ca 100.000kr.


Problemet är att även en kalkyl där man stoppat in alla förutsättningar kan bomma rejält ändå, det kan handla om för klena radiatorer eller att hushållet förbrukar mer varmvatten än normalhuset.

Summan är att man nog kan räkna hem både en L/V VP och en jordvärmepump i detta fallet. Sen är det kanske så att man har bätte förutsättning för L/V VP i Göteborgstrakten än i inlandet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2006, 19:30:46 »

Detta visar att det ser helt olika ut i vårt avlånga land. Man måste när det gäller luft/vatten se till de specifika förutsättningarna och inte grunda en rekommendation på en bedömning "mellan tumme och pekfinger" när det gäller en investering på ca 100.000kr.


Problemet är att även en kalkyl där man stoppat in alla förutsättningar kan bomma rejält ändå, det kan handla om för klena radiatorer eller att hushållet förbrukar mer varmvatten än normalhuset.

Summan är att man nog kan räkna hem både en L/V VP och en jordvärmepump i detta fallet. Sen är det kanske så att man har bätte förutsättning för L/V VP i Göteborgstrakten än i inlandet.

Snubblade över denna oerhört intressanta informationen tidigare idag - Läs den! :,v(

"http://www.byggahus.se/varme/rakna_ratt_energibehov.htm"

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2006, 19:52:05 »
Citat från http://www.byggahus.se/varme/rakna_ratt_energibehov.htm

"Att dimensionera en värmepump genom att titta på tidigare energiförbrukning innebär oftast fel dimensionering. Enligt Mats Ola Rasmusson krävs det alltså en djupare analys av huset för att komma fram till hur mycket energi det ska dra.
– Med ett program som VIP+ kan en energirådgivare göra körningen vid sittande bord, det är inte mer komplicerat än så för en fackman och är ofta välinvesterade pengar, menar Mats Ola."

Att säga att tidigare förbrukning inte skulle visa hur mycket energi huset drar är väl ändå att prata i nattmössan. Det måste ju vara den enda riktiga värdemätaren.
Men han kanske har del i programet VIP+
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2006, 20:42:57 »

Att säga att tidigare förbrukning inte skulle visa hur mycket energi huset drar är väl ändå att prata i nattmössan. Det måste ju vara den enda riktiga värdemätaren.


Nja, Låt oss anta att tant svea 85 år som de senaste 5 åren endast har värmt upp i köket och sovrummet till +23°C resten av rummen håller hon på ca +15°C. Hon säljer sitt hus till en ung familj med 2 barn, de vill omgående investera i en värmepump. Skall hennes energibehov ligga till grund för den nyinflyttade familjen och deras pumpinvestering eller kan det vara som så att det bör vara husets egentliga energibehov som skall avgöra pumpstorleken?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2006, 22:17:22 »
Det borde i alla fall inte bli mer felvisande än om det sitter någon någonstans och gissar hur mycket värme, bad , vädring osv. som nästa boende kommer att använda naturligtvis måste man i alla olika situationer bedömma dom nya brukarnas vanor och göra sina kalkyler utifrån deras behov. Men jag tror att statistik från tidigare förbrukning med "vägning"dennes vanor ger en bättre bild än en helt teoretisk beräkning, efter alla mina år i byggsvängen har jag inte sett två hus som är helt "lika".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2006, 22:22:03 »

Att säga att tidigare förbrukning inte skulle visa hur mycket energi huset drar är väl ändå att prata i nattmössan. Det måste ju vara den enda riktiga värdemätaren.


Nja, Låt oss anta att tant svea 85 år som de senaste 5 åren endast har värmt upp i köket och sovrummet till +23°C resten av rummen håller hon på ca +15°C. Hon säljer sitt hus till en ung familj med 2 barn, de vill omgående investera i en värmepump. Skall hennes energibehov ligga till grund för den nyinflyttade familjen och deras pumpinvestering eller kan det vara som så att det bör vara husets egentliga energibehov som skall avgöra pumpstorleken?

// Grolim

Man bör nog kosta på sig att bo in ett hus några år innan man byter värmesystem, annars kan det som i detta exempel bli helknasigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2006, 00:00:19 »
Helknasigt exempel eller inte så finns det männinskor som har betalt för att veta, inte anta mellan tummen och pekfingret, just hur stort ett hus totala energibehov är. De yrkesmän/kvinnor har fått en adekvat utbildning i ämnet + använder sig av olika tekniska hjälpmedel för att kunna lämna en så riktig analys och underlag som möjligt till kunden. Det är väl också lite av meningen i Mats Olas uttalande, underbygg med fakta i varje enskilt fall så långt det är möjligt och när det är gjort så kan man lägga in hypotetiska antaganden typ, jag kommer kanske att bygga till i framtiden, vi kanske skaffar fler barn, hur mycket energi förbrukade förra ägaren - hur ser kalkylen ut då o.s.v. Men att bara avfärda dessa yrkesmän/kvinnor och de verktyg som de har till hands med uttalanden som "att prata i nattmössan" tycker jag är ännumera knasigt.

För att ge en hum om vad man bör räkna med så finns det ett alldeles utmärkt pdf- dokument att ta del av på denna länk:

"http://www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp6VVS.pdf"  :,v(

Den information som jag syftar på börjar på sidan 17 i dokumentet och sträcker sig framåt ett 10- tal sidor, men allt annat som dokumentet berör är också intressant läsning.


// Grolim
« Senast ändrad: 27 januari 2006, 00:06:35 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #22 skrivet: 27 januari 2006, 00:36:34 »
Helknasigt exempel eller inte så finns det männinskor som har betalt för att veta, inte anta mellan tummen och pekfingret, just hur stort ett hus totala energibehov är. De yrkesmän/kvinnor har fått en adekvat utbildning i ämnet + använder sig av olika tekniska hjälpmedel för att kunna lämna en så riktig analys och underlag som möjligt till kunden. Det är väl också lite av meningen i Mats Olas uttalande, underbygg med fakta i varje enskilt fall så långt det är möjligt och när det är gjort så kan man lägga in hypotetiska antaganden typ, jag kommer kanske att bygga till i framtiden, vi kanske skaffar fler barn, hur mycket energi förbrukade förra ägaren - hur ser kalkylen ut då o.s.v. Men att bara avfärda dessa yrkesmän/kvinnor och de verktyg som de har till hands med uttalanden som "att prata i nattmössan" tycker jag är ännumera knasigt.

För att ge en hum om vad man bör räkna med så finns det ett alldeles utmärkt pdf- dokument att ta del av på denna länk:

"http://www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp6VVS.pdf"  :,v(

Den information som jag syftar på börjar på sidan 17 i dokumentet och sträcker sig framåt ett 10- tal sidor, men allt annat som dokumentet berör är också intressant läsning.


// Grolim

Jag tror du missförstår mig, jag håller med dig om att man inte bara kan utgå från tidigare förbrukning, speciellt inte om man är nyinflyttad och bara har förra ägarens förbrukning att gå på.

Sannolikheten att få en riktig kalkyl ökar ju fler variabler man stoppar in men att som sture stoppa in 3 m3 olja i bentones beräkningsprogram och påstå att detta skulle stämma med 3 värdesiffror, det tror jag inte riktigt på.

Om man har ett spann på 2,5-3 m3 olja + en okänd verkningsgrad på oljepannan så kan man ju inte skriva 17200 eller 16400 kWh och dra slutsatser på den 3:e värdesiffran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2006, 00:40:13 »
Men vissa saker är svåra att beräkna med "räknesticka" tex luftläckage, och hur utsatt huset är för vind.
Även kvalitén på isoleringen tex om det är fuskat i väggar går inte att se med mindre än en värmekamera. En hint kan iofs får med en ir temometer.
Man har dÃ¥lig pejl även pÃ¥ exakta klimatläget, det kan skilja hur mycket som  helst inom samma by. Här där jag bor har man en skillnad pÃ¥ DUT pÃ¥ gissningsvis 5 grader pÃ¥ 1 km!

Men jag håller med dig utbildning skall till, det är en bra början!!!

Sagt av "ingentingjörn"  ;)

Har man ingen aning om energibehovet finns ett bra test, faktiskt bättre än alla kalkyler.
Gissar man att 9 kw kan räcka, kan man tvångsköra en elpanna på den effekten vid riktig kyla då får man två facit. Vid vilken utetemp räcker 9 kw. Nästan ändå viktigare upplysning, vilken slutttemp når man!?

Dessa rÃ¥d kanske kommer sig av att min utbildning bedrevs pÃ¥ forntiden, med räknesticka. Varenda formel är bortblÃ¥st känns det som  :o :( >:( fiR: _/- huvuddunk :'( :P
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #24 skrivet: 27 januari 2006, 00:45:39 »
Men det är din yrkeskunskap som du tillfogat dig under alla år som räknas Bertil, Tänk vad mycket ett så enkelt litet test kan ge. Thumbsup

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på detta
« Svar #25 skrivet: 27 januari 2006, 00:53:52 »
Helknasigt exempel eller inte så finns det männinskor som har betalt för att veta, inte anta mellan tummen och pekfingret, just hur stort ett hus totala energibehov är. De yrkesmän/kvinnor har fått en adekvat utbildning i ämnet + använder sig av olika tekniska hjälpmedel för att kunna lämna en så riktig analys och underlag som möjligt till kunden. Det är väl också lite av meningen i Mats Olas uttalande, underbygg med fakta i varje enskilt fall så långt det är möjligt och när det är gjort så kan man lägga in hypotetiska antaganden typ, jag kommer kanske att bygga till i framtiden, vi kanske skaffar fler barn, hur mycket energi förbrukade förra ägaren - hur ser kalkylen ut då o.s.v. Men att bara avfärda dessa yrkesmän/kvinnor och de verktyg som de har till hands med uttalanden som "att prata i nattmössan" tycker jag är ännumera knasigt.

För att ge en hum om vad man bör räkna med så finns det ett alldeles utmärkt pdf- dokument att ta del av på denna länk:

"http://www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp6VVS.pdf"  :,v(

Den information som jag syftar på börjar på sidan 17 i dokumentet och sträcker sig framåt ett 10- tal sidor, men allt annat som dokumentet berör är också intressant läsning.


// Grolim

Jag tror du missförstår mig, jag håller med dig om att man inte bara kan utgå från tidigare förbrukning, speciellt inte om man är nyinflyttad och bara har förra ägarens förbrukning att gå på.

Sannolikheten att få en riktig kalkyl ökar ju fler variabler man stoppar in men att som sture stoppa in 3 m3 olja i bentones beräkningsprogram och påstå att detta skulle stämma med 3 värdesiffror, det tror jag inte riktigt på.

Om man har ett spann på 2,5-3 m3 olja + en okänd verkningsgrad på oljepannan så kan man ju inte skriva 17200 eller 16400 kWh och dra slutsatser på den 3:e värdesiffran.

Skönt att det bara var ett missförstånd från min sida... Du har helt rätt i det du skriver om alla dessa kalkyler som tillhandahålls av VVS- krängarna, de är missvisande pga. sin onogrannhet och jag skall villigt erkänna att många av de tips jag själv har lämnat här på forumet har varit baserade på dessa kalkyler. Det är nog alltför lätt att endast basera tipsen på tidigare energiförbrukning.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!