Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rumsgivare eller ej?  (läst 8372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rumsgivare eller ej?
« skrivet: 13 oktober 2004, 09:17:40 »
Hej,

Är lite fundersam kring om rumsgivare är bra eller ej. I detta forum verkar det vara rekommenderat och positivt.

UtifrÃ¥n dessa tog jag en diskussion med de som lämnat offert och hör och häpna de var av en helt annan Ã¥sikt. Ingen av installatörerna tyckte att det skulle vara nÃ¥gon mening med detta.  ???

Till saken just för mig hör att jag samtidigt som installation av VP kommer installera en spiskassett i vardagsrummet (ca 55 kvm stort) och elda när kylan slår till samt även för att få en mysig stämning. Innan jag bestämde mig för VP var jag nämligen så naiv att jag trodde att jag kunde värma huset med ved istället (sedan sa ryggen och min omgivning någonting annat :D)

Då tänkte jag att en innegivare kunde vara bra...

Någon som har synpunkter??? Skall installera VP:n om några veckor ;D

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2004, 09:29:26 »
Med enbart utegivare så varierar innetemperaturen ca +-1 grad. (Brukade bli kallt vid väderomslag från kallt-varm). Efter att jag fixade en innegvare så ligger temperaturvariationen på +-0.25 grader.

Ska du elda i en spiskasset så är det nog ett måste att ha en rumsgivare annars blir det olidligt nog varmt.

Priset därimot oj oj. Jag tror inte att det finns ekonimiskt försvar att handla en rumsgivare.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2004, 09:35:20 »
Du kan ju alltid prova utan, den är enkel att eftermontera.

Om du eldar med ved när du har värmepumpen idrift (och den klarar av att värma huset utan eltillskott) så kommer du att få störningar i värmekomforten, både med och utan rumsgivare.

Med rumsgivare kommer du att få bra och jämn värme i de rum som ligger i direkt anslutning till det rum som rumsgivaren sitter i.
Du kommer dock att få "kallt" i de rum som braskaminen inte klarar av att värma p.g.a. värmepumpen drar ned önskade framledningstempen när du eldar.

Utan rumsgivare kommer du att bibehålla en bra temp i de rum som braskaminen inte kommer åt att värma, men du kommer att få oliiidligt varmt i det rum som värms av braskaminen.

Detta förutsätter naturligtvis att du har en sådan plnlösning att braskaminen inte kommer åt att värma alla rum, har du en väldigt öppen planlösning kan du få en bra funktion om du installerar en rumsgivare.

Jag rekommenderar att du köper en rumsgivare, sänker tillslagspunkten för eltillskott ordentligt, och som komplement endast eldar när det är så kallt att värmepumpen inte klarar av att värma huset utan eltillskott.

En kompromiss som både din rygg och omgivning borde kunna acceptera.

Det kan säkert fungera bra även utan rumsgivare, den har egentligen största nyttan på våren när solens instrålning värmer huset - trots att det kan vara kallt ute.

Utan rumsgivare brukar det då bli riktigt varmt inne, och värmepumpen går trots att värmebehov inte finns.

/Rickard

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2004, 10:11:32 »
Imponerande...två svar inom 20 minuter!!!!

Jag provar utan till en början, men misstänker att det blir aktuellt på sikt eftersom huset just ligger väldigt öppet åt söder och har stora ytor som värmer huset när inte regnet och molnen är framme. Spisen borde även kunna värma nedervåningen som är mycket öppen samtidigt som det kanske inte gör så mycket att övervåningen inte nås eftersom det har en tendens att bli mycket varmare där :(

Underligt att de inte vill rekommenderar en rumsgivare dock...det borde ju ge i alla fall en liten marginal...dvs högre lön när man gÃ¥r hem pÃ¥ kvällen... Det kanske är bökigt att montera dock  :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2004, 11:41:16 »
Citera
Utifrån dessa tog jag en diskussion med de som lämnat offert och hör och häpna de var av en helt annan åsikt. Ingen av installatörerna tyckte att det skulle vara någon mening med detta.

Du skall ha rumsgivare det är ekonomiskt och förbättrar rumsklimatet (jämnare temp)

jag tror och gissar att inst är rädda för att dom måste justera nån kurva, det har dom en stor ovilja mot. det är ju svårt att debitera för. Men vi hjälper dig att trimma in, det är för övrigt jättelätt.
Att montera är också jättelätt!!!

Stödeldning och söderlägen då tjänar du igen den på ett år!!!!!!!!1
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lpp = Löses pÃ¥ plats
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2004, 14:38:49 »
Till vissa modeller ingår det rumsgivare.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2004, 16:05:21 »
Min installatör berättade att en av anledningarna till att han inte är så pigg på att montera rumsgivare är att han tvingas åka runt och starta om pumpar som stannat på grund av att folk ökat rumbör allt för mycket.
Han berättade att han hade varit hos ett äldre par fyra gånger på en månad...
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2004, 17:08:19 »
Min installatör berättade att en av anledningarna till att han inte är så pigg på att montera rumsgivare är att han tvingas åka runt och starta om pumpar som stannat på grund av att folk ökat rumbör allt för mycket.
Han berättade att han hade varit hos ett äldre par fyra gånger på en månad...

Starta om varför då?
förklara.

Jag har rumsgivare & som jag fattar det så ändrad den ju bara börvärdet för VB-fram, hur kan detta få pumpen att krångla?
« Senast ändrad: 13 oktober 2004, 17:11:44 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2004, 17:10:30 »
Jag köppte till rumsgivare, föa jag har stora fönster i alla rum & nästa alla ligger i SV, vilket gör att det blir varmt när solen tittar fram. Jag tror att detta är en bra grej för min anläggning.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2004, 17:21:35 »
Jag har anv rumsgivare till min IVT E7 i snart ett år...aldrig krånglat..
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2004, 19:08:34 »
Min installatör berättade att en av anledningarna till att han inte är så pigg på att montera rumsgivare är att han tvingas åka runt och starta om pumpar som stannat på grund av att folk ökat rumbör allt för mycket.
Han berättade att han hade varit hos ett äldre par fyra gånger på en månad...

Starta om varför då?
förklara.

Jag har rumsgivare & som jag fattar det så ändrad den ju bara börvärdet för VB-fram, hur kan detta få pumpen att krångla?

Vet faktiskt inte varför pumparna stannade men något hade löst ut på pumpen.
En förklaring installatören hade fått var att husägaren hade upplevt det som kallt inomhus och ökat på rumbör med ett par grader. När han efter en halvtimme inte upplevde att det blivit varmare ökade han på ytterligare några grader och så vidare...
När installatören kom ut på plats stod rumbör på 26 grader och pumpen hade stannat.
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2004, 19:17:06 »
OK men handhavande ffel skall ju inte blandas ihopp med ifall produkten är bra eller inte.

Om pumpen är rätt intrimmad så ska man inte behöva pilla på givaren!
Vem ansvarar föra att pumpen blir rät intrimmad?
Jag anset att man har köper en komplett lösning & då ska instalatören i samarbeta med villaägaren se till att pumpen fungerar som den är tänkt att funka, inte bara ansluta rör & el o trycka på ON
« Senast ändrad: 13 oktober 2004, 19:20:05 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2004, 19:18:10 »
Förutom att jag har en jämn innetemp sÃ¥ sitter det en liten lysdiod pÃ¥ rumsgivaren som lyser ilrött om  ett larm/fel  har inträffat ! Har hänt en gÃ¥ng och dÃ¥ var det smuts i filtret pÃ¥ varma sidan. Mycket bra om man som jag har VP i källaren och inte kollar den varje dag. DÃ¥ Rumsgivaren sitter i tvrummet sÃ¥ ser man ju bra fort dÃ¥ ett larm har löst ut.
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2004, 19:37:10 »
OK men handhavande ffel skall ju inte blandas ihopp med ifall produkten är bra eller inte.
Jag påstår absolut inte att det är dåligt med rumsgivare, har det själv och skulle inte vilja vara utan.
Jag försöker bara ge en förklaring till varför vissa installatörer är motståndare till att installera det.
Vi VP-ägare har ju en tendens till att vilja pilla på saker och ting :P
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2004, 19:51:23 »
ok. Jag bara gav en annan vinkel till det hela (en gissning från min sida)
Instalatören kanske inte vill sätta dit givaren, för att han inte är säker på hur den fungerar & han är isjälva verket dålig på hur hela pumpen fungerar.

Jag har en bekant som köpte ett hus för ett år sedan, tidigare ägare installera bergvärme presis när dom flytta,( isolering av rör & sånt skedde när han hadde flyttat in) varken han eller tidigare ägare fick nån direkt anvisning om hur pumpen funkar. Han har inte rört en enda knapp på pumpen, hur stor är chansen att denna anläggning är rätt intrimmad.
Jag sväva ut lite här, men det jag menar är att instalatören kanske inte rekomenderar innegivare för att han har noll koll!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #15 skrivet: 13 oktober 2004, 20:18:34 »
Själv har jag en känsla av att installatörerna är stressade eftersom de inte riktigt räcker till och då blir kanske allt extra pillande sådant som de inte riktigt vill rekommendera.

Skall skaffa en Thermia dock och där finns det ju trådlös innegivare, vilket borde vara enkelt att fixa. Kan man montera en sådan själv eller måste man ha hjälp ???

Jag är nu inte utbildad på något sätt (vad gäller värmepumpar i alla fall ;D )

Om installatören kan sin sak eller inte håller jag bara tummarna för att det är kan snarare än inte kan :-\

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #16 skrivet: 13 oktober 2004, 20:57:25 »
Citera
Min installatör berättade att en av anledningarna till att han inte är så pigg på att montera rumsgivare är att han tvingas åka runt och starta om pumpar som stannat på grund av att folk ökat rumbör allt för mycket.
Han berättade att han hade varit hos ett äldre par fyra gånger på en månad...

rent nys, det funkar inte så men här har du nog anledningen, han kan ju inte fakturera ETT öre för dom besöken!!!!

Men det är helt omöjligt att få pumpen att lösa (larma) med ett höjt rums(bör)värde. Det paralellförflyttar kurvan (höjer) men det spelar ingen roll, max tillåten framledning SKALL ställas in vid installationen säger ALLTID ställas in.
Det är handhavandefel frÃ¥n installatören inte användaren, vill man ha 26 grader dÃ¥ ska man ju fÃ¥ ha det!!!!  
Nu é jag arg (förbaxxxxx arg), hoppas inte jag kom Ã¥t nÃ¥gra ömma tÃ¥r bara  :-[

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #17 skrivet: 13 oktober 2004, 21:06:38 »
Aha,

Innebär det du (Bertil) sa nyss att man skall ställa in innegivaren direkt? Tidigare sa någon att man skulle använda enbart utegivaren först och sedan finkallibrera med innegivaren typ...det förstår jag blir bökigt för säljaren som vill dra så fort allting är inslängt i huset :D

Om det stämmer skall man ju langa med det i köpet direkt och inte vänta ???

Du får inte bli så arg såhär på kvällen. Det är inte bra för familj och annat tänk på att detta enbart är världsliga ting...även om det rör ett så passionerat ämne som VP ;D 8)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #18 skrivet: 13 oktober 2004, 21:18:46 »
oooooops mit blodtryck  :-[

Först ska man hitta rätt kurva med rumsgivaren bortkopplad.
sen kopplar man in rumsgivaren därmed är jobbet klart.
Problemet är att INGEN installatör stället in rätt kurva det måste man själv göra.

jag sa till flera gÃ¥nger att jag har stooora radiatorer, jag har koll vilken temp som behövs fram loggat även med elpanna och vedeldning  :-[ :-[ jag har haft motorschunt tidigare i över 20 Ã¥r, det visste dom om. jag talade om viken kurva jag använde. lik förbaxxx ställde dom in kurva 36 istället för kurva 30 som jag behövde.
Tricket är nog ställ in kurvan jättehögt då är alla glada och nöjda. Snålställning riskerar att ge samtal och återbesök, utan nån rätt till debitering....
nu stag blodtrycket igen  ;D ;D

jag förstÃ¥r iofs installatörerna dom lever pÃ¥ att sälja, vi lever FÖR att hjälpa till med pillet i styrdatorn, ibland känns det sÃ¥ faktiskt  :-[ :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #19 skrivet: 13 oktober 2004, 21:20:12 »
om du håller på att testa dig fram till vilken kurva som passar bärt för ditt hus & anläggning så bör inte inne givaren vara ansluten, vör den försjuter kurvan uppåt eller nedåt för att korigera så att du får den värme du ställt på inne givaren. det blir altså mycket svårt för dig att välja rätt kurva då.
När du hittar rätt kurva kan du koppla in inne givaren & då får du en jämn värme inne oberoende på sol, besök eller braseldning.

Bertil vart nog bara arg för att det finns en del instalatörer som bara ansluter rören, trycket på ON & räknar pengar.

ska man ha den biligaste oferten så kan man ju inte lägga på några extra bekvämlighetssaker eller extra meter på borrhålet ;)

Jag har sett flara gånger att vvs firmorna i min trakt har killar från värmepumps tilverkarna på besök för att göra reklam för produkterna, med andra ord så är dom så okunniga själva att dom inte kan svara på konsumenternas frågor.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #20 skrivet: 13 oktober 2004, 21:45:47 »
Citera
Min installatör berättade att en av anledningarna till att han inte är så pigg på att montera rumsgivare är att han tvingas åka runt och starta om pumpar som stannat på grund av att folk ökat rumbör allt för mycket.
Han berättade att han hade varit hos ett äldre par fyra gånger på en månad...

rent nys, det funkar inte så men här har du nog anledningen, han kan ju inte fakturera ETT öre för dom besöken!!!!

Men det är helt omöjligt att få pumpen att lösa (larma) med ett höjt rums(bör)värde. Det paralellförflyttar kurvan (höjer) men det spelar ingen roll, max tillåten framledning SKALL ställas in vid installationen säger ALLTID ställas in.
Det är handhavandefel frÃ¥n installatören inte användaren, vill man ha 26 grader dÃ¥ ska man ju fÃ¥ ha det!!!!  
Nu é jag arg (förbaxxxxx arg), hoppas inte jag kom Ã¥t nÃ¥gra ömma tÃ¥r bara  :-[



Intressant, jag ringde min installatör ikväll och frågade vad som hade hänt med pumparna i vintras och han sa att samtliga hade larmat p.g.a. hög retur...
Jag försöker inte försvara installatören, jag vill bara veta om han ljuger för mig.
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #21 skrivet: 13 oktober 2004, 21:49:00 »
För hög retur beror med all sanorlighet till att innegivaren vräker ut varmvatten när man höjer till 26 grader & termostaterna på radiatorerna stänger.

Fel av installatören att inte ställa alla termostater helt öppna

står termostaterna på 19 grader så blir det inte 26 gradet hur du än bär dig åt
« Senast ändrad: 13 oktober 2004, 21:50:03 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #22 skrivet: 13 oktober 2004, 22:05:08 »
Inst. skall ställa in dels max tillåten returtemp (pumpen larmar inte men den kan få driftsavbrott).

men sen ska hanställa in maximalt tillåten framledningstemp. då bör man veta vilken temp som krävs vid svinkyla. Justerar man inte detta då kan kompressorn helt stanna vid svinkyla, då startar elpatronen, men den är ofta inte kraftigare än värmepumpen.
Det blir otroligt oekonomisk drift, nåt larm får man inte i nåt av fallen det kan stoppa driften sen återstartas allt igen.

Men har man inte ställt in nåt alls då kanske tempen kan stiga så mycket så högtryckspressostaten bryter, då blir det ett riktigt larm. Återstart (kvittering av larm) fixar man på lite olika sätt, på Thermia tex stänger man av huvudbrytaren sen är larmet borta.

Men med 5 minuters fixande med styrdatorn blir det omöjligt kritiska temperaturer hur än du trixar med rumsgivaren!!!

Samma driftsituation uppkommer ALLTID vid så stark kyla att elpatronen måste gå, säger sig självt att pumpen inte får nå kritiska temperaturer då!!!

Termostater och rumsgivare "krockar" med varandra dom skall va öppna, nästan ingen installatör nämner ett ord om det heller. men även om dom är nästan stängda ska pumpen stanna innan det utlöses larm.

Han talar nog sanning men han har inte gjort sin "hemläxa".
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #23 skrivet: 21 oktober 2004, 20:36:38 »
en rumsgivare skall ingå i installationen om du typ har en kurvinställning som är linjär annat är om du har en comfortdator som du kan ställa kurvan för varje 1c då kan man vara utan men funkar bra även då mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #24 skrivet: 21 oktober 2004, 23:56:07 »
En rumsgivare kompenserar för sol vi´nd snabba tempomslag massor med folk inne "värmande aktiviteter såsom mycket folk inne datorer tvått disk mm.

Varje person ger mera värme än man tror...

även djur, har man en stor lagård kan man värma huset med värmeöverskottet, även den kallaste dagemn på året!!!

Köp rumsgivare gott folk...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #25 skrivet: 22 oktober 2004, 14:41:44 »
Citat frÃ¥n: Bertil      

 
Köp rumsgivare gott folk...
[quote
Tips på givare som inte är IVT:s egna...gissar att det blir billigare om man beställer via Elfa eller nåt annat företag..Om man hittar en som inte följer samma värden på motstånden, kan man då kompensera detta på rego ?
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare eller ej?
« Svar #26 skrivet: 22 oktober 2004, 14:53:14 »
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!