Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 september 2011, 00:32:32 »

mm jag tänkte termostat på framledningen och returbegränsare på returen.

Min farhåga är närmast att cirkulationspumpen för värmesystemet inte lyckas få vattnet igenom. Men på er låter det som det skulle kunna gå.

Det har ju inte blivit så mycket värmekörningar ännu. Men min förhoppning är att minishunten jag har släpper igenom fast sladden är utdragen. Och innan det är dags för höga framledningstemperaturer i vinter så har jag bytt ut den till något som inte brummar och drar ström :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 september 2011, 21:12:39 »

Smurf,

hur lång slinga, mellan tumme och pekfinger, eller säg M2 rum i stället, krävs för att man ska behöva gå över på att mata med en separat pump.

Jag har en LK m60 installerad men den låter och har sig och drar 50 i min värld helt onödiga watt. Mitt badrum med vattengolvvärme är på 7m2 med delvis snedtak samt då på övre våning = inte lika stort värmebehov totalt eller i golvet som motsvarande klinkrat badrum på nedre plan.

Jag är sugen på en termos med rumsgivare samt en returbegränsare. Alternativt fast instrypning och returbegränsare.

Hmm kapar jag tråden nu?  a:gl

Själv lade jag in golvvärme utan shunt i mitt badrum (ca 6 m2).
Jag kör först vattnet genom en rejäl handdukstork och returen i en 20 mm slinga i golvet och sen tillbaka.
Det funkar faktiskt riktigt bra, när det blir svinkallt ute stryper jag med en vanlig radiatortermostat (annars blir badrummet väldigt varmt) men golvet är alltid behagligt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 september 2011, 19:22:40 »

Smurf,

hur lång slinga, mellan tumme och pekfinger, eller säg M2 rum i stället, krävs för att man ska behöva gå över på att mata med en separat pump.

Jag har en LK m60 installerad men den låter och har sig och drar 50 i min värld helt onödiga watt. Mitt badrum med vattengolvvärme är på 7m2 med delvis snedtak samt då på övre våning = inte lika stort värmebehov totalt eller i golvet som motsvarande klinkrat badrum på nedre plan.

Jag är sugen på en termos med rumsgivare samt en returbegränsare. Alternativt fast instrypning och returbegränsare.

Hmm kapar jag tråden nu?  a:gl
Har ingen aning men en kompis körde utan extra cp i ett litet badrum och det funkade men golvet blev för varmt när det var riktigt kallt ute.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 september 2011, 18:40:56 »

Tack för era svar och beräkningar. Uppgav tyvärr förbrukning inklusive hushållsel, - 6000 kWh?. Mitt effektbehov bör då bli ca. 8,5 kW Tycker att det blir lite förvillande då man pratar om värmepumps storlek, tex mellan CTC och Thermia värmepumpar. CTC 308 ger 7,88 kW,  Thermia 8 ger 7,2 kW enligt EN 14511 BOW 45.Tror ni att Bosch Compress 9 (8,2 kW enligt EN 14511 BOW 45) skulle bli perfekt till mitt hus ? Bosch 11:an ger 9,9 kW. Vilken storlek om jag väljer CTC eller Thermia ?, samt behov av hur mycket vattenvolym, både vid normal och överdimensionering. Garaget är byggt ihop med garaget. Hoppas på svar då jag tänkte beställa pump under veckan.

5000 kWh i hushållsel är rimligt.
Tycker inte du ska ta större VP än en 8:a.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 september 2011, 21:58:48 »

Smurf,

hur lång slinga, mellan tumme och pekfinger, eller säg M2 rum i stället, krävs för att man ska behöva gå över på att mata med en separat pump.

Jag har en LK m60 installerad men den låter och har sig och drar 50 i min värld helt onödiga watt. Mitt badrum med vattengolvvärme är på 7m2 med delvis snedtak samt då på övre våning = inte lika stort värmebehov totalt eller i golvet som motsvarande klinkrat badrum på nedre plan.

Jag är sugen på en termos med rumsgivare samt en returbegränsare. Alternativt fast instrypning och returbegränsare.

Hmm kapar jag tråden nu?  a:gl
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 september 2011, 21:53:15 »

Att värma golv med returen funkar men dom blir ofte riktigt varma vid kallt väder och om det är en längre slinga kanske det krävs en extra cp  *vinkar*.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 september 2011, 21:14:56 »

hahah ja precis!

Men när jag tänker som jag tänker. Så blir det lätt fel :P

Om man skulle göra som jag säger så är det precis som jag nämner, i första steget :), så vi kan inte ta värme från övriga huset givet att vi sitter 100% på returen. Men sekunden efter, när väl detta returvatten kommer till värmepumpen så är resultatet det samma som om den varit kopplad normalt eller? För då har returen sänkts vilket gör att framledningen sänks vilket gör att garaget har fått sitt och det har garaget fått genom att ta från den tillgängliga totalen, dvs från övriga huset.

Alltså har vi inte uppfunnit en evighetsmaskin eller något sådant :)

Och min fråga kan avskrivas som något som på sin höjd skulle kunna användas som ett grepp om man utan minishuntar och övrigt vill kunna värma ett golv med lite lägre temp än övriga huset? Eller är inte ens detta ett korrekt antagande?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 september 2011, 20:49:35 »

Som varandes ickeröris och som till på köpet ställer fråga blir det ju stört omöjligt att göra

Nu förstår jag hur du fick ditt svarta bälte.  ;)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 september 2011, 20:34:40 »

Som varandes ickeröris och som till på köpet ställer fråga blir det ju stört omöjligt att göra
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 september 2011, 20:29:47 »

En tanke från en ickeröris... man kan sätta garaget på returen. Typ parallellkopplat på returen. Huset får vad det begär och garaget får det som blir över?

Hmmm....det som blir över.....berätta gärna hur det skulle fungera.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 september 2011, 20:10:02 »

Varför inte, det borde gå göra en dubbel bypass så man lägger om när det knäpper till och blir kallt, men jag vet inte om det förändrar just nåt, blir väl samma sak om man bara stryper flödet ordentligt till garaget. (större systemdeltaT och högre COP)
Termostater är som vanligt ingen optimal lösning då det skulle ge ständigt föränderliga flöden/deltaT.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 september 2011, 14:40:33 »

-40, jesus. Kan man gå ut då?

ok 30 men där går ju gränsen, både + och - :)

En tanke från en ickeröris... man kan sätta garaget på returen. Typ parallellkopplat på returen. Huset får vad det begär och garaget får det som blir över?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 september 2011, 13:49:19 »

Nibe 10 kW, Bosch 9 eller Thermia 8 är nog de som passar bäst om du vill testa köra utan volymtank.
Om du ändå tänkt sätta in en volymtank kan du välja en storlek större värmepump och klara dig helt utan tillskott.
Det ger lite mindre eltillskott och rimligen lite längre livslängd då prylarna får färre driftstimmar/år.

Och som Rinnan skriver, vill du kan du ju alltid sänka tempen i garaget en aning när det blir 40°C kallt ute.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 september 2011, 12:23:47 »

Mina effektangivelser avser inte faktiskt effekt utan en thermia 8kw pump respektive 10kw pump. Utan att stoppa in alla värden i beräkningsprogrammet igen kan man väl grovt säga att mitt tidigare värde för 10kw pumpen i stället gäller för 8kw pumpen, om du drar 6000kwh mindre. Grovt. 

Bra vattenvolym ger möjlighet till vettiga gångtider. Du bör ligga mellan 14-25l /kw vilket inkluderar rör och allt. Sätter man en tank för att öka volymen skapar det så att säga en viss tröghet i systemet. Har man problem med knäppningar kan även detta försvinna med hjälp av tanken. Flödet över VP är samma som över radiatorerna.   

Övereffekt, beroende på hur mycket vi talar om, och beroende på värmesystem, kan behöva en arbetstank.
Då kan du ha olika flöde över VP och radiatorer och ändå bli av med effekten. Flexibiliteten ökar men du behöver ha en extra CP som kostar lite extra i inköp och drivström.

Det behöver inte vara så att du behöver en tank. Du kan välja att testa utan först.

8an ser ju onekligen ganska bra ut helt plötsligt. Personligen gillar jag att ha marginaler. Och jag betalar hellre till mig själv än elbolaget. Tror man på stigande elpriser kan så lite som 2-300 kwh spets motivera en storlek större VP.
Skrivet av: eldor
« skrivet: 14 september 2011, 11:19:15 »

Tack för era svar och beräkningar. Uppgav tyvärr förbrukning inklusive hushållsel, - 6000 kWh?. Mitt effektbehov bör då bli ca. 8,5 kW Tycker att det blir lite förvillande då man pratar om värmepumps storlek, tex mellan CTC och Thermia värmepumpar. CTC 308 ger 7,88 kW,  Thermia 8 ger 7,2 kW enligt EN 14511 BOW 45.Tror ni att Bosch Compress 9 (8,2 kW enligt EN 14511 BOW 45) skulle bli perfekt till mitt hus ? Bosch 11:an ger 9,9 kW. Vilken storlek om jag väljer CTC eller Thermia ?, samt behov av hur mycket vattenvolym, både vid normal och överdimensionering. Garaget är byggt ihop med garaget. Hoppas på svar då jag tänkte beställa pump under veckan.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 september 2011, 23:31:44 »

har räknat på kalix, 30mwh, 21 grader inomhus. Årsmedeltemp 0,7 och DUT -32

8kw täcker till -20 med KB in på -1,7
10kw täcker till -27 med KB in på -2,7

Givet att jag har räknat med 170m2 och alltså inkluderat garaget med 21 grader på dessa 30 000kwh så kan det ju vara så att du i 10kw fallet faktiskt slipper spets helt och hållet. Eller åt minstonde har möjlighet att anpassa värmen där vid behov. Ett separat garage drar ju mer även om det är isolerat som huset då beräkningsprogrammet utgår från att det är EN huskropp om 170 m2.

När man börjar prata golvvärme och fläktkonvektorer så sätts begrepp såsom 20l / kw något ur spel. Om du inte är ute efter fördelarna med en flödesutjämnande arbetstank (och dess eventuella nackdelar) så hade jag nog testat helt utan tank inledningsvis. Förberett för en tank utifrån ett dragnings och utrymmesperspektiv. Och helt enkelt utvärderat hur det blir utan tank.

Vill du köra med golvvärmen aktiv när värmen i övrigt är av så är det precis som Carl N skriver en fördel med en arbetstank.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 september 2011, 23:20:19 »

Om det skiljer 300kwh mellan 8 och 10 så hade jag valt 10 i ditt fall.
Då har du marginal samt att du kanske kan säkra ner?

Merkostnaden för en 8 och en 10 är ganska liten. 3 000? Varför betala till ett elbolag något man kan betala till sig själv.

Jag ska räkna lite jag också :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 september 2011, 20:28:59 »

OK, jag gjorde 2 kalkyler, en på 8 kW och en på 10 kW, och försökte få till det så att borran blev drygt 200 m aktiv.
Skrivet av: eldor
« skrivet: 13 september 2011, 17:13:33 »

Tack för ditt svar Carl N. Byggår 1978, 3 glas fönster från samma år, 25000 kwh/år med kallt garage. Skulle gissa på 30000 kwh med varmt garage.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 september 2011, 15:46:33 »

Nu skriver du inget om husets ålder eller tidigare värmebehov men mellan tumme och pekfinger så ska en 7-8 kW värmepump räcka (om det inte är en gammal dragig kåk?).
Vill du kunna köra värme på golven på sommaren så bör du satsa på 200 liter volym- eller arbetstank.
Skrivet av: eldor
« skrivet: 13 september 2011, 13:40:51 »

Är igång med konvertering till vattenburen värme. Har installerat 9 st.
Thermopanel dubbel och trippel radiatorer (9860 W). Framöver tillkommer
ca. 15 kvm. golvvärme i våtutrymmena. Borrhålet är 231 m. (205 m.
aktivt). Funderar på Bosch compress, nya CTC, Thermia Diplomat Optimum
eller G2. Huset är beläget i Norrbotten mellan Luleå och Haparanda.
Bostadsdelen är på 135 kvm. och garaget 35 kvm. Har ej bestämt vilken
typ av element till garaget dvs. med eller utan fläkt. Elementen i
bostaden, samt dess rör har en volym på ca. 100 l. sedan tillkommer
garage och framtida 15 kvm. golvvärme. Skulle även behöva råd om
eventuell volymförstorar tank och storlek på värmepump               (överdimensionera ?)
 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!