Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad ska jag välja??  (läst 11309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag välja??
« Svar #45 skrivet: 11 januari 2008, 11:57:54 »
Det tar cirka en minut att tappa upp 12 liter kallt vatten vid normalt tryck i en villa. Varför Harken tror att det skulle gå snabbare att tappa upp varmvatten, skulle vara roligt att veta.

Jag kan berätta att det går precis lika fort att tappa upp ett normalt bad med elpatronen avstängd, som det gjorde med min gamla oljepanna som var installerad 1995.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Vad ska jag välja??
« Svar #46 skrivet: 11 januari 2008, 13:55:36 »
Har du ett STOORT badkar? I så fall vet du att rör och blandare är litet kraftigare. Och då räcker inte 12 l/m

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag välja??
« Svar #47 skrivet: 11 januari 2008, 14:43:08 »
Hej Harken

Vattensystemet klarar cirka 12l/min i en normal villa. Jag tycker, att argumenten börjar bli en aning hysteriska för att bevisa något, som du inte verkar ha riktigt grepp om.

De allra flesta är såvitt jag förstått mycket nöjda med EcoEl, jag har inte sett några direkta klagomål, bortsett från något enstaka inlägg om just varmvatten, men det beror ju delvis på hur mycket varmvatten man använder och sen är ju inte alla klagande ägare till någon EcoEl heller. Jag anser att EcoEl är väl så bra som andra märken och helt i klass med EcoAir, och härmed avslutar jag allt snack om detta.

//Ronnie
« Senast ändrad: 11 januari 2008, 14:44:53 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Vad ska jag välja??
« Svar #48 skrivet: 11 januari 2008, 15:22:21 »
Bra att du avslutat. Då kan jag sammanfatta mina ståndpunkter.

1) Ecoel är inte dålig men den håller inte samma klass som ecoair
2) Jag är kritisk till nyttan av att slänga ut en hel panna rent allmänt. Betalar sig aldrig och innebär onödig miljöbelastning.
3) Denna person skrev att han hade jaccuzzi, jag har ett STOORT badkar och har tidigare kört det med en panna med slinga i - man var tvungen att köra olja fullt och strypa blandaren. En blandare till stort badkar ger normalt avsevärt mer an 12 l/m. Hade en gång en 1" Grohe - oj va det sprutade. Då är förrådsberedare bäst. Jag ville hjälpa jojje1 med att han skulle se upp med detta.

Fridens

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag välja??
« Svar #49 skrivet: 11 januari 2008, 15:34:52 »
Fridens på dig själv Harken och god fortsätning!

//hälsn Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Vad ska jag välja??
« Svar #50 skrivet: 11 januari 2008, 20:51:10 »
Sic!

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Vad ska jag välja??
« Svar #51 skrivet: 12 januari 2008, 20:29:55 »
Harken< skälet är att jag vill slänga ut pannan är att den är över 30 år,och det inte känns "rätt" att koppla in nya grjer till den om den ändå kanske går sönder om 0-10 år..Dessutom är jag i behov av lite extra utrymme som jag får om jag tar bort pannan. Kan även tilläggas att jag har pannan innanför min groventré,2 meter från köket,och det är inte specillt roligt att lyssna på surret från en oljepanna.Men omin panna varit 10-15 år hade jag nog behållt den..Tack ändå för all hjlp.Vet betydligt mer nu hur systemet fungerar..

erp< jag kanske återkommer till dig ang inställningar när jag fått systemet installerat..
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!