Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Modifiera sin pump, är det dumt?  (läst 8978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #15 skrivet: 13 mars 2012, 19:17:10 »
Det är sant, vissa saker kan man sätta upp på hobbykontot :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #16 skrivet: 13 mars 2012, 19:20:02 »
Sedan så är det väl så att ha en timer på VVB sparar inte särskilt mycket om man inte är storförbrukare av varmvatten?

Att bara hålla VVB varm kan inte kosta många kronor.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #17 skrivet: 13 mars 2012, 19:24:54 »
Förlusterna gör att den faktiskt kör varmvatten ganska ofta även om ingen är hemma och förbrukar något, sedan så tänkte jag att den slipper jobba oftare med högre temperaturer, det blir billigare att höja upp tempen från ett ganska lågt värde än att låta den toppa upp flera ggr.

Men det är säkert ingen stor pengavinst i det heller.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #18 skrivet: 13 mars 2012, 19:29:43 »
Förlusterna gör att den faktiskt kör varmvatten ganska ofta även om ingen är hemma och förbrukar något, sedan så tänkte jag att den slipper jobba oftare med högre temperaturer, det blir billigare att höja upp tempen från ett ganska lågt värde än att låta den toppa upp flera ggr.

Men det är säkert ingen stor pengavinst i det heller.

Det är sant att hysteresen blir större, pumpen startar mer sällan särskilt på sommaren och kör med bättre COP.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #19 skrivet: 13 mars 2012, 20:04:31 »
Det är nog ett bättre alternativ.

Men hur kan en pump vara snålare än en annan, det handlar väl om att flytta vatten, som kräver lika arbete oavsett pump, eller har min pump en konstruktion som gör att den har massa egenförluster?

Annan konstruktion. Jag tror moderna snåla pumpar är torra, och använder permanentmagnetmotor.

Se:
http://www.wilo.se/cps/rde/xchg/se-sv/layout.xsl/2608.htm

Jag köpte en sån, och en riktig Esbe shunt, plus styrenheten, i stället för Nibes färdiga paket för extern shuntgrupp. Nibe skickar fortfarande med gamla UPS-pumpar i det paketet, trots att värmepumpen har rätt snåla pumpar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #20 skrivet: 13 mars 2012, 20:14:58 »
Jag skriver upp en sådan på önskelistan.

Har du en likadan även på kalla sidan?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #21 skrivet: 13 mars 2012, 21:08:17 »

Men hur kan en pump vara snålare än en annan, det handlar väl om att flytta vatten, som kräver lika arbete oavsett pump, eller har min pump en konstruktion som gör att den har massa egenförluster?

om det är motor av skärmspoletyp eller kondensator så så har dom mycket egenförluster i form av koppar och magnetförluster för kunna byggas enkla och robusta.

Wilo pico-pump så är dom byggda för att vara energisnåla och gissningsvis med frekvensomriktare och kanske permanentmagenter i rotorn för att få ned förlusterna (att få magnet i rotorn kräver ström cirkulerande i rotorn i en asynkronmotor och för att skapa det så kostar det ström i fältlindningarna och då får man koppar och järnförluster, något som en permanentmagnet gör gratis...)


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #22 skrivet: 13 mars 2012, 22:45:18 »
Jag skriver upp en sådan på önskelistan.

Har du en likadan även på kalla sidan?

F1x45 har några mjukvarustyrda Grundfos-pumpar. Magna GEO 25-100 heter kalla pumpen. Den drar bortåt 200W vid full fart, så jag vet inte om jag tycker den verkar speciellt snål. Tror trefas Wilo KB pumpen i min Stiebel-Eltron drar ungefär lika.

Varma pumpen ser till formen ut precis som en gammal UPS-pump, den heter UPM 25-70, och skall tydligen dra mellan 6-70W.

Och nej, jag har inte bytt någon av de inbyggda pumparna. KB-pumpen står ju still när ingen värme behövs, och VB-pumpen går på lågfart då.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #23 skrivet: 15 mars 2012, 18:56:20 »
Ett par synpunkter:
1. Hela värmeregleringen i 1210:an bygger på att mäta framledningstemperaturen och integrera fram avvikelsen från börvärdet i form av gradminuter. Denna reglering fungerar inte om man stänger av cirkulationspumpen.
2. Cirkulationspumpens förlusteffekt återförs med 100% effektivitet till huset, dels i form av att den värmer upp vattnet litet grand, dels genom att den själv blir varm och överför denna värme till den lokal som den sitter i. Visserligen får man ingen värmepumpseffekt med COP-värde på denna effekttillförsel, men alltså inga direkta förluster.
Därför tror jag att det enda man bör göra med cirkpumpen är att ställa in cirkulationshastigheten på rätt nivå (inte för hög), alternativt byta till en pump som själv ställer in sig på rätt hastighet.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #24 skrivet: 15 mars 2012, 19:14:06 »
2. Cirkulationspumpens förlusteffekt återförs med 100% effektivitet till huset, dels i form av att den värmer upp vattnet litet grand, dels genom att den själv blir varm och överför denna värme till den lokal som den sitter i.

Alla ni som tycker att det inte spelar någon roll om man har oisolerade rör eller att tanken läcker värme till rummet och kommer huset till godo,

Har ni värmepumpen i vardagsrummet?
Nähe, trodde inte det.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #25 skrivet: 15 mars 2012, 19:22:36 »
Jag skulle kunna ha en separat termostat som slår ifrån hela pumpen (förutom VV) så länge ärvärdet är högre än vad jag satt det till. Sjunker temperaturen hoppar pumpen igång,upptäcker att det är kallt vatten och drar igång en körning.

Borde finnas prylar för detta på Conrad och andra ställen

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #26 skrivet: 15 mars 2012, 19:26:30 »
Jag skulle kunna ha en separat termostat som slår ifrån hela pumpen (förutom VV) så länge ärvärdet är högre än vad jag satt det till. Sjunker temperaturen hoppar pumpen igång,upptäcker att det är kallt vatten och drar igång en körning.

Borde finnas prylar för detta på Conrad och andra ställen

Men det blir inte bra.

Du förstör intergreringen eller medelvärdet som gradminuterna bygger på.
Det kommer att resultera i att du konstant har minus på gradminutskontot.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #27 skrivet: 15 mars 2012, 19:27:52 »
ah ok, så då skulle jag få en termostatstyrd on/off-pump. Det kanske är ett nedbyte... ,,..,.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #28 skrivet: 15 mars 2012, 19:30:46 »
ah ok, så då skulle jag få en termostatstyrd on/off-pump. Det kanske är ett nedbyte... ,,..,.

Ja
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #29 skrivet: 15 mars 2012, 19:39:23 »
2. Cirkulationspumpens förlusteffekt återförs med 100% effektivitet till huset, dels i form av att den värmer upp vattnet litet grand, dels genom att den själv blir varm och överför denna värme till den lokal som den sitter i.
Min värmepump stÃ¥r i garaget som redan är värmare än det behövs.  AlltsÃ¥ Ã¥terförs inte 100% till nyttoeffekt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!