Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga badtunna med fristÃ¥ende vattenmantlad kamin  (läst 39595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #30 skrivet: 14 december 2011, 16:45:59 »
Ska precis göra de sista sakerna med badtunnan, vilket innefattar inköp av pump. Har två alternativ, biltemas bevattningspump eller Julas cirkulationspump. Någon som har en bra idé på vad som skulle vara bäst?

Skiter i den parametern att biltemas pump bara klarar 35 grader.


http://www.jula.se/cirkulationspump-436021
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bevattningspump-BP-17951/

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #31 skrivet: 14 december 2011, 18:07:57 »
Håller precis på att färdigställa min badtunna den är gjord i rostfritt dia 1600mm rymmer ca 2 m3 vatten har en kamin som sitter inne i tunna lågt placerad under sittbänkarna tog ca 5 tim eldning att få upp badtempen i tunnan när jag proveldade utan bänkar. I fortsättningen kommer jag nog att fylla med varmt (ljummet) vatten så lär det gå fortare att få upp rätt badtemp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #32 skrivet: 14 december 2011, 19:42:23 »
Tyckte inte 5 timmar lät så farligt ändå, min är ju lite mindre därför blev det en fristående kamin. Tänkte jag skulle prov elda den nu innan jul, därav mitt dillemma med pump!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #33 skrivet: 14 december 2011, 19:50:09 »
Jag skulle nog satsa på jula men funkar det inte med självcirkulation skulle prova det först. Om du ska ha pump och vill ha bra förbränning måste du antagligen strypa flödet för det är kallt vatten i tunnan som kyler bra. Se till att den undre anslutningen sitter längst ner på tunnan annars är det risk att botten blir kall pga skiktning så blir det hos mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #34 skrivet: 14 december 2011, 20:09:03 »
Ska precis göra de sista sakerna med badtunnan, vilket innefattar inköp av pump. Har två alternativ, biltemas bevattningspump eller Julas cirkulationspump. Någon som har en bra idé på vad som skulle vara bäst?

Skiter i den parametern att biltemas pump bara klarar 35 grader.


http://www.jula.se/cirkulationspump-436021
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bevattningspump-BP-17951/
Jag skulle tagit cirkulationspump, räcker gott, det får inte flöda för mycket genom pannan, för då hinner inte vattnet värmas upp. Bevattningspumpen kan du ha till ett eget system som liknar jetstream, mycket behagligt, sen måste du ha luftbubblor i tunnan, jag kör med en gammal kompressor,( måste ha vatten-oljeavskiljare imellan) lika behagligt de. Det enda som saknas i min tunna är belysning, å de tror jag få va`. Mycket använt på vintern blir det inte, bökigt å tar lång tid, men till nyår firar dom som får plats, i vårt sällskap 12-slaget i tunnan.
 Novisen

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #35 skrivet: 14 december 2011, 20:55:45 »
Blir nog att satsa på en cirkulationspump från Jula då :). Julas pump har 1 1/2" anslutningar, problemet är att jag har dragit en 1" slang. Var kan man köpa slanganslutningar som sköter det jobbet (1 1/2" gänga och 1" slanganslutning)?

Ska få det att fungera först sen kan det nog bli andra roliga saker som belysning och luft.
 

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0

Barrelshop

  • Gäst
Barrelshop
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #37 skrivet: 13 januari 2012, 21:43:57 »
Bästa pris i Stocholms län - www.barrelshop.se

Badtunna dia 2m med alla de saker som behövs: Total 14 500.- transport och montering ingår

Badtunna, Bastutunna och andra högkvalitativa produkter av trä i Sverige www.barrelshop.se

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #38 skrivet: 13 januari 2012, 22:07:04 »
Är klar med min tunna men det tar ganska lång tid att få upp tempen så nu senast så fyllde jag den med varmvatten eller i alla fall ljummet och då går det betydligt fortare att elda upp tempen *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #39 skrivet: 13 januari 2012, 23:37:39 »
Är klar med min tunna men det tar ganska lång tid att få upp tempen så nu senast så fyllde jag den med varmvatten eller i alla fall ljummet och då går det betydligt fortare att elda upp tempen *vinkar*
Jamen, under tiden man eldar, skall man ju hålla sig varm inombords, så att man är i "form" till doppet, medelst tysk öl å grillad korv. Fast dagen efter är kanske inte så rolig, men det får man ta. Jag har skiftat anslutningarna till tunnan, så att ut från pannan i botten, å in i pannan lite högre upp, det blev faktiskt lite bättre inte riktigt så kallt i botten numera.Det jag önskar är lite kallare väder med snö, jädrans gott att först bada, sedan rulla runt i snön å i tunnan igen.
 Bada lungt Ã¥ njut önskar Novisen

marco i

  • Gäst
marco i
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #40 skrivet: 22 januari 2014, 17:39:44 »
Var kan man köpa slanganslutningar som sköter det jobbet (1 1/2" gänga och 1" slanganslutning)?


hej robert!
slang på 50 mm, lang på 32 mm: http://badtunnaexpert.se/tillbehor-till-badtunna


Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #41 skrivet: 07 oktober 2018, 09:03:34 »
Hej.

Här kommer en riktigt sen uppdatering!

Har äntligen kommit till skott och svetsat en fristående vattenmantlad kamin i rostfritt stål. Kaminen är inte 100% klar, den ska betas och få en lucka. Använde ingen skorsten vid proveldningen, men är förvånad över att det var så bra drag ändå.

Pumpar det kalla vattnet från badtunnan in i botten på kaminen genom kaminen och ut vid rökröret med en enkel cirkulationspump. Tog ca 2 timmar att komma upp i 40 grader.

Mycket nöjd så långt!
   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #42 skrivet: 07 oktober 2018, 09:49:00 »
2 tim för att fÃ¥ badtemp dÃ¥ lär den lämna bra med effekt  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #43 skrivet: 07 oktober 2018, 10:10:27 »
Tunnan är nog bara på en dryg kubikmeter och isolerad.. Men visst kaminen blev lite större än vad jag hade tänkt, fick in många halvmetersbitar...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!