Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT E11 Greenline problem ?  (läst 14454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
IVT E11 Greenline problem ?
« skrivet: 10 december 2010, 18:42:16 »

Hej!

Som helt novis på det här med värmepumpar och inställningar måste jag ta upp ett problem; jag får riktigt dålig temp i huset med min E11 greenline som i och för sig är 10 år gammal men har helt ny kompressor samt nya cirkulationspumpar. Huset är ca 300kvm men vad jag förstått ska E11 klara av mindre slott ??!!

Utan eltillskott så får vi vid -5 grader utomhus max 18 grader inomhus. (då ställt värmekurva på 10 vilket är max, innertemperatur på 21 vilket alltså inte uppnås)

Med eltillskott så närmar sig temperaturer 21 men når inte riktigt dit.

Jag har ett värmedelta på ca 14 grader vilket är för mycket vad jag förstått, utgående ligger runt 53 grader och ingående runt 39.

Kan det hjälpa att skölja ur värmeväxlaren på en sån här gammal pump? Var en kollega som hade hört något om det...?

Har även märkt att det är väldigt mycket isbildningar på inkommande rör.

Köldbärargivarna visar helt fel värden och ska bytas nästa vecka men borde inte påverka ?

Tacksam för alla förslag och reflektioner!

// Johan


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2010, 19:04:11 »
I mina öron låter det som att du dels har cirkulationsproblem.
Och med en så pass hög kurva så är nog även problemet att du har för klena radiatorer.

Har den tidigare hållit huset varmt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #2 skrivet: 10 december 2010, 20:20:22 »
Ja pumpen har värmt huset och förra vintern hade vi relativt varmt MEN värmepatronen gick oavbrutet vilket blev snuskigt dyrt.
Betalade närmare 30.000kr i elräkning nov-jan förra året...

Har noterat att när den växlar över och värmen varmvattnet (200liter) så har den inga problem att värma till höga temperaturer riktigt snabbt...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2010, 20:58:34 »
Huset är ca 300kvm men vad jag förstått ska E11 klara av mindre slott ??!!

Det beror på hur slottet är isolerat. Är väggarna dåligt isolerade går det inte.

Citera
Utan eltillskott så får vi vid -5 grader utomhus max 18 grader inomhus. (då ställt värmekurva på 10 vilket är max, innertemperatur på 21 vilket alltså inte uppnås)

Orkar pumpen inte levera tillräckligt med värme spelar det ingen roll vilken kurva som ställs in. Det blir inte mer effekt av det.

Citera
Jag har ett värmedelta på ca 14 grader vilket är för mycket vad jag förstått, utgående ligger runt 53 grader och ingående runt 39.

Kan det hjälpa att skölja ur värmeväxlaren på en sån här gammal pump? Var en kollega som hade hört något om det...?


Håller med Carl, dålig cirkulation. Går det inte att öka farten på cirkulationspumpen?

Att skölja ur värmeväxlaren hjälper inte mot högt värmedelta. Däremot vore det idé att kontrollera filtret som skall sitta någonstans returledningen före pumpen.

Citera
Har även märkt att det är väldigt mycket isbildningar på inkommande rör.
Köldbärargivarna visar helt fel värden och ska bytas nästa vecka men borde inte påverka ?

Isbildning behöver inte betyda något, det hade varit bra om det bara var isbildning på ett av rören (utgående köldbärare) men minusgrader på bägge är inte ovanligt. Köldbärargivarnas felvisning betyder inget. Värdena är bara till för information, de styr inget.

Har noterat att när den växlar över och värmen varmvattnet (200liter) så har den inga problem att värma till höga temperaturer riktigt snabbt...
Det beror på att varmvattenberedaren är isolerad, den läcker kanske bara 100 W. Radiatorerna "läcker" hela pumpens effekt.

Hur djupt är borrhålet och var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2010, 21:05:32 »

Betalade närmare 30.000kr i elräkning nov-jan förra året...

Hur mÃ¥nga kWh var det för dessa tre mÃ¥nader? Hur mycket kan ha varit hushÃ¥llsel? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2010, 21:24:21 »
Om mitt hus hade varit 300 m2 stort hade 11kw inte räckt långt...

Jag tror också att du har problem med cirkulationen och ska börja där. Eftersom pumpen värmer varmvatten som den ska är den troligen frisk och felet ligger någon annan stans.

Inga element med nerskruvad termostat?

Lite data på huset, borrhållet och geografisk placering kan nog hjälp till.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2010, 08:12:28 »

oj här kom det svar! trevligt!   :)

lite info:

Huset byggt 1917, renoverat flera gånger under årens lopp. Idag är de allra flesta fönster bytta till treglas.
Ligger i Smålands mörka skogar...

Jag gick igår över samtliga element i huset, 4-5 stycken var i behov av luftning!
Dock har jag tvÃ¥ stycken som inte gÃ¥r att lufta, de är monterade sÃ¥ nära väggen att man inte kommer Ã¥t luftningsventilen..   huvuddunk
Alla termostater bortplockade.

Laborerade lite: märkte att det var ett enormt sprut i elementen vid luftningen så ställde ner båda ingående och utgående värmebärarpump på minimum. Utgående värmen ökade då med 5-6 grader!!!
Men efter en stund går larm om presostat hög. Har nu vridit ut den utgående värmebärarpumpen på max igen låter den ingående stå på minimum vilket fortfarande ger en bättre utgående värme än om ingående pump står på max.

Vi ligger på mellan 600-1000kw hushållsel/månad. Förra vintern var vi uppe i över 6000kw som mest! (och elpriset var ju inte särskilt kul heller...)

Borrhålet har jag ingen aning om djup på..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2010, 09:36:34 »
Laborerade lite: märkte att det var ett enormt sprut i elementen vid luftningen så ställde ner båda ingående och utgående värmebärarpump på minimum. Utgående värmen ökade då med 5-6 grader!!!
Men efter en stund går larm om presostat hög. Har nu vridit ut den utgående värmebärarpumpen på max igen låter den ingående stå på minimum vilket fortfarande ger en bättre utgående värme än om ingående pump står på max.

Det är inte riktigt så enkelt. Att temperaturen på utgående värmebärare ökar efter det att hastigheten på cirkulationspumpen har sänkts betyder inte att pumpen levererar mer värme. Det kan tvärtom leda till lägre effekt. Det faktum att deltaT var 14 grader före ändringen och rimligen borde bli ännu större när hastigheten sänks är för mig en indikation på att pumpen kommer att fungera sämre.

Skulle vi kunna få uppgifter om samtliga temperaturer som går att avläsa när pumpen har värmt huset ett tag och vilken värmekurva som är inställd? Finns det en rumsgivare inkopplad?

Gammalt hus borde betyda grova rör till radiatorerna, 25 mm i diameter eller liknande. Stämmer det? Är det sektionsradiatorer (dragspelsliknande)? Är värmebärarfiltret rensat?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #8 skrivet: 12 december 2010, 12:01:07 »

Har faktiskt fått riktigt varmt nu! Men med elpatron i konstant drift...;I

Har rumsgivare som just nu visar 21,5 grader!
Värmekurva 4,0.
Samtliga filter rensade.
Ja det är ganska grova rör till radiatorerna.
Flera är sektionsraditorer men flera är utbytta mot modernare doningar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #9 skrivet: 12 december 2010, 12:42:58 »
Flera är sektionsraditorer men flera är utbytta mot modernare doningar.

Synd, gamla sektionsradiatorer brukar funka bra med bergvärme.
Moderna radiatorer brukar innebära små platta tunna eländen.

Sen bör du har högre flöde på externa cirkpumpen än den interna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #10 skrivet: 12 december 2010, 13:05:18 »

som det är nu så går den externa pumpen på max och den interna på min

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #11 skrivet: 12 december 2010, 13:28:39 »
Det som kan hända då är att en del av det värmda vattnet från VP:n går bakvägen direkt tillbaka till VP:ns inlopp.
Då får VP:n jobba med betydligt varmare vatten än det som kommer i retur från radiatorerna.
Det blir ineffektivt och så kan elpatron triggas i onödan.
Det du kan göra är att kolla upp så att temperaturen i bypassen är lägre än i framledningen.
Du kan även kolla att GT1 och GT9 visar någorlunda lika (om man kan lita på givarnas temperatur).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #12 skrivet: 12 december 2010, 13:38:11 »
Det är inte ovanligt att en värmepump kan behöva tillsatsel från några minusgrader. I det här fallet verkar den behöva tillsats redan vid någon minusgrad när det är 20 inomhus. Det är inte bra men det kan bli så om dimensioneringsunderlaget inte är bra. Det skulle i så fall betyda att pumpen klarar bara 50 % av max effektbehov och det ger en hel del tillskottsel när det är kallt ute.


Flera är sektionsraditorer men flera är utbytta mot modernare doningar.


Kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad, minst 5 grader, mellan in- och utlopp på samtliga radiatorer. Var speciellt uppmärksam på små radiatorer, de kan ofta kortsluta cirkulationen. Det är vanligt med problem i hus när man har blandat nytt och gammalt. Gamla radiatorer brukar vara byggda för självcirkulation medan nya förutsätter cirkulationspump. Det gör att fördelningen av vattenflödet kan bli fel. Fast kurva 4.0 antyder att det inte är något större problem i alla fall.

Värmedelta på 14 grader, var det med pumpen enbart eller pump plus tillsatsel? I det senare fallet kan det bli höga värden även om det i alla fall verkar högt med tanke på att rören är gamla och grova.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #13 skrivet: 12 december 2010, 13:39:58 »
Det som kan hända då är att en del av det värmda vattnet från VP:n går bakvägen direkt tillbaka till VP:ns inlopp.

Inte när externa pumpen går på max och interna på lägsta fart, tvärtom hade det kunnat bli bakflöde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #14 skrivet: 12 december 2010, 14:10:42 »

oj här kommer det massvis med svar! kul!

bara en liten fundering igen: kikar en hel del på hur pumpen arbetar och märker att när varmvattenuppvärmning sker så går kompressorn upp i mellan 110-120 grader medans vid vid husuppvärmning går den ner till runt 80 grader?

När varmvattnet värms är utgående värme över 60 grader medans vid husuppvärmning under 40 grader.

Kan det vara något fel på hur kompressorn arbetar? Lite märkligt i och för sig då den i princip är helt ny...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!