Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?  (läst 41731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Värmepumpsexperten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man fÃ¥r ALDRIG mer än man betalar för!
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #60 skrivet: 10 januari 2006, 23:06:07 »
"VP-experten", det är ju du som självutnämnd "expert" som skall bevisa att din lv-pump ger 6 kw vid +7/45, så gå då och gör det för jag har aldrig sett en splittad vp på 45 kg och 1500 g ge 6 kw vid +7/45! Jag som dum amatör misstänker att det är fel så bevisa min idioti tack!

Jaså, -10 förångning pratar du nu om "VP-experten", varför valde du -10 förångning när vi vill veta effekten vid +7/45????! Totalt ointressant siffra -10 förångning. Dessutom naturligtvis förångning OCH kondensering samt rätt temperaturer, +7/45.... Vänligen kolla i din bok, tack för infon på förhand. Eller skall vi behöva kalla på en verklig beräkningsexpert?? Skojade bara, jag misstror inte dina fysikkunskaper på förhand.

Instämmer med HPLP om dina attitydproblem, men skit samma, beräkna nu ovanstående tack så har vi överseende med din personlighet. Som gammal fysiker längtar jag redan efter att se dina beräkningar. ;)


För det första har jag aldrig kallat dej för idiot och tänker inte göra det heller jag har endast påpekat ett antal felaktigeheter i en del sakfrågor som du gett dej in i säkert i all välmening och med fast övertygelse om att ha rätt, den som följt våra diskutioner från början kan se att jag började med att försiktigt be dej förklara dej och senare med växande frustration över din ihärdighet låtit mej dras in i den här diskutionen.
Ber om ursäkt om jag stukat din självkänsla eller på något annat sätt förolämpat dej eller någon annan på forumet.
Föreslår till alla att för att höja kvaliteten på innehållet i fortsättningen så påstår vi inget som vi inte vet utan bara tror eller kanske bara har hört och tyckt att det lät bra, ska vi framföra något sådant är det bättre om det inte görs i form av påstående utan helt öppet som en teori eller fråga för andra att kommentera eller besvara.

Sarkasmer biter sällan på fakta och erfarenheter så den delen av inläggen kommer inte bemötas alls.

Okej Sirius med ovanstående sagt kommer nu en förklaring till dina frågor så häng med nu och om det är något som är oklart be mej då förklara så ska jag göra mitt bästa för att på ett sakligt sett sprida ljus över saken.

1. Effekten på en värmepump har inget att göra med dess köldmedimängd, det är som att försöka gissa hur många hästkrafter en motor har som förhållande av innehållet i bensintanken. Det intressanta är det pumpade massflödet (kg/s) alltså hur fort köldmediet snurrar runt i systemet.
Jämför t.ex med en liter bensin, den innehåller en viss mängd energi, har du en stor motor med hög effekt kommer bensinen gå åt fortare alltså ett större flöde i bensinslangen.

2. Vikten på en kompressor varierar bla beroende på vilken typ det är scroll, kolv eller som i detta fallet en trefas rotationskompressor. I det diskuterade fallet innehåller utedelen endast en kompressor lite rör ett förångarbatteri och ett plåthölje (samt en massa annat smått förstås) om vi gissar att kompressorn väger 20kg så verkar väl vikten på det övriga fullt rimlig eller? Man skulle även här kanske kunna göra en biljämförelse faktiskt, hur mycket bör en bil väga som har 200 hk motor?

3. -10 hade inget med maskinen att göra utan var bara precis som jag sa en temperatur jag valde för att visa dej vilket energinnehåll ett köldmedium kan ha under vissa förhållanden och att det ju inte kan mätas i Watt utan är betydligt mer komplicerat än så.

4. Det blir sällan aktuellt att göra den sortens beräkningar eftersom det är mycket svårt att på förhand säga exakt vilka driftförhållanden man kommer få då ju detta blir ett resultat av samspelet mellan valda komponenter, vad man istället gör är att man gör grövre beräkningar av komponenterna sätter ihop dom och provkör. Under provkörningen mäter man på maskinen med t.ex en utrustning liknande ClimaCheck och får på så sett fram de effektdata du har läst om. Det är alltså uppmätta data inte beräknade.
Hembyggd värmepump i Thermia Duo 12 chassie.
Egentillverkad hetgasväxlare, Dubbla seriekopplade kondensorer, Separat underkylare, Borrhåll någon meter ifrån avloppstunnel, Golvvärme, R134a, COP ca: 4,5.

Utloggad flinken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #61 skrivet: 11 januari 2006, 08:46:22 »
Kollade på Essen:s broshyr för LVP pumparna och de har följande utomhusdelsvikter och köldmediemängd:

LVP-6000  :   56Kg        1500g
LVP-7500  :   78Kg        1900g
LVP-9000  :   78Kg        2100g
LVP-12000:   87Kg        2450g
LVP-14000:   90Kg        2600g

Sirius1 45Kg hittar jag ingen stans.

NIBE F2025-6 i fastkondensering mot 500L ackumulatortank som har inbyggd 120L förådsberedare för tappvatten. Självdragshus i Södermanland från 1972 på 130m2 i två plan. Golvvärme nere, elradiatorer uppe.

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #62 skrivet: 11 januari 2006, 08:47:19 »
Jag ville ha ett konkret räkneexempel från en expert. Jag väntar fortfarande och det gör säkert många andra på forumet för då hade du tillfört nåt viktigt till diskussionen.

Alltså, jag är inte det minsta stött av dina attacker och "grillningar" eftersom jag inte utger mig för att vara en "vp-expert" utan försöker använda logik och min bakgrund för att komma framåt i diskussionen. Att du sen klankar ner på alla mina "tvärsäkra" påståenden utan konkreta bevis på motsatsen, det ignorerar jag fullständigt som gammal fysiker tills vidare.

Sen har du börjat tramsa  mycket "runt omkring" det väsentliga, dvs vp-beräkningen du skall visa oss amatörer.

T.ex. vill jag se några basala antaganden om förångning/kondeseringstemperaturer och verkningsgrad samt energiinnehåll som leder till en nominell effekt på sagda maskin, eller kan du beräkna på annat sätt, finns många möjligheter för en expert. För du vet ju hur man beräknar en nominell effekt med lite basala antaganden antar jag eftersom du är en expert. Sen kan man alltid kontrollera antaganden i efterhand men beräkningsmodellen är det väsentliga just nu.


Sen en annan sak, kompressorns storlek/kapacitet(BTU/H) avgör bestämt den nominella effekten(om du kan bevisa motsatsen på mitt tvärsäkra uttalande gör det konkret med beräkning och exempel tack),sen kan du dränka den med gas eller svälta den i varje kompression, men lagom är oftast bäst för hållbarheten..... Därför brukar gasmängd/kompressorvikt/kapacitet/batteristorlek hänga intimt samman oavsett tillverkare.

Tror du en V8 väger lika mycket som en V4? Nej, det gör den inte, dessutom brukar den behöva mer soppa i varje komp. pga dess cylindervolym... Om vi nu pratar förbränningsmotorer som jag pysslat med en del. Men det är ju också "out of bounds" här.

Jag orkar inte tramsa mer, kan du vara så snäll och beräkna nominella effekten nu tack! Tills dess behöver du inte skriva nåt annat i denna tråden heller. Bevisa din expert-kompetens!

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #63 skrivet: 11 januari 2006, 09:26:40 »
Kollade på Essen:s broshyr för LVP pumparna och de har följande utomhusdelsvikter och köldmediemängd:

LVP-6000  :   56Kg        1500g
LVP-7500  :   78Kg        1900g
LVP-9000  :   78Kg        2100g
LVP-12000:   87Kg        2450g
LVP-14000:   90Kg        2600g

Sirius1 45Kg hittar jag ingen stans.


Det har du rätt i, är det månne ändrat igår/idag?? Helt otroligt intressant måste jag säga.... :o

Hursomhelst blev det ju mer rimlig effekt helt plötsligt.. Kanske man hade en liten poäng då eller Experten?? Bara skojar.

Men exempelberäkningen på nominell effekt vill jag se i vilket fall, för den är viktig ur alla synvinkel på forumet med tanke COP/effekt-träsket som existerar i branschen. Hörde att Eurovent tillåter 15% avvikelse på fabriksdata... Alltså betyder COP 5 kanske 4,25 alltså om man ljuger bra. Nominell effekt 4,8 kw betyder 4,1 kw etc. Skandal för kunderna.



Utloggad Värmepumpsexperten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man fÃ¥r ALDRIG mer än man betalar för!
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #64 skrivet: 11 januari 2006, 13:23:51 »
Kollade på Essen:s broshyr för LVP pumparna och de har följande utomhusdelsvikter och köldmediemängd:

LVP-6000  :   56Kg        1500g
LVP-7500  :   78Kg        1900g
LVP-9000  :   78Kg        2100g
LVP-12000:   87Kg        2450g
LVP-14000:   90Kg        2600g

Sirius1 45Kg hittar jag ingen stans.


Det har du rätt i, är det månne ändrat igår/idag?? Helt otroligt intressant måste jag säga.... :o

Hursomhelst blev det ju mer rimlig effekt helt plötsligt.. Kanske man hade en liten poäng då eller Experten?? Bara skojar.

Men exempelberäkningen på nominell effekt vill jag se i vilket fall, för den är viktig ur alla synvinkel på forumet med tanke COP/effekt-träsket som existerar i branschen. Hörde att Eurovent tillåter 15% avvikelse på fabriksdata... Alltså betyder COP 5 kanske 4,25 alltså om man ljuger bra. Nominell effekt 4,8 kw betyder 4,1 kw etc. Skandal för kunderna.



Faktum är att det aldrig har stått 45 kg, du hade fel även där och jag gjorde misstaget att argumentera utifrån ditt påstående. Poängen är att den hade lika gärna kunnat vägt 35 kg det hade inte spelat ngn som helst roll.

I övrigt kan jag bara säga grattis, du vinner, jag kommer inte göra några fler ansatser att försöka hjälpa dej förstå.
Hembyggd värmepump i Thermia Duo 12 chassie.
Egentillverkad hetgasväxlare, Dubbla seriekopplade kondensorer, Separat underkylare, Borrhåll någon meter ifrån avloppstunnel, Golvvärme, R134a, COP ca: 4,5.

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #65 skrivet: 11 januari 2006, 13:54:40 »
Ok, det var som jag trodde, leka Besserwisser och kalla sig VP-experten utan att kunna göra en enkel beräkning eller ens tala om hur beräkningen skall gÃ¥ till. 

Man blir sÃ¥ trött. ::) 

Nån annan som kan räkna en nom. effekt åt oss amatörer och Messerschmidtar?

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #66 skrivet: 11 januari 2006, 15:52:17 »
Hej, Nominell effekt vad betyder det?, tittade i mitt lexikon där skriver man att nominell är motsatsen till ree´ll deras beskrivning handlade om värdepapper och det stod:
Nominellt värde, det belopp, varpå ett värdepapper e.d. lyder, i motsats till det, som faktiskt gäller, kursvärdet.

Jag får därför för mig att nominell effekt är ett ungefärligt värde som inte beror på en fast formel.

Undrande
Messer

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #67 skrivet: 16 januari 2006, 09:26:29 »
det v-p experten skriver är sant  mann kann inte stirra sig blind pÃ¥ mängden köldmedium i en maskin och där avgöra vilken effekt den ligger pÃ¥ en v-p .

en maskin jag tittade pÃ¥ som böts hadde mer en 50 kg 134 i sig  den nya som komm lÃ¥g pÃ¥ 9 och dÃ¥ frÃ¥gade jag kyl killen hur det är möjligt , fick nÃ¥n förklaring jag inte förstod med kompressorer o dylikt precis som v-p experten försöker förklara .

tack för ordet  och komm ihÃ¥g att 2006 är det hövliga Ã¥ret

dragan

  • Gäst
dragan
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #68 skrivet: 22 januari 2006, 11:33:53 »
Ja sirius, nu får du väll ändå lägga ner.
Du kan ta som ovanstående talare en kylmaskin på runt 100 kw kyleffekt och en fyllnadsmängd på 200 kg R134a och en på 300 kw kyleffekt och en fyllnadsmängd på 50 kg R134a.
Vilket skulle då innebära att maskinen på 200 kg fyllnadsmängd skulle ha 4 gånger så stor kyleffekt som den på 50 kg.
Den principen håller inte, att sen följa sunt förnuft och aggera med får dej bara att se löjlig ut.

Och om man sen ska jämföra 407 och 410 bör man också veta att 410 har en högre gasfart en 407 och kräver
då mindre rördimensioner än vad 407. Vilket leder till att om du har en 407 maskin och en 410 som är identisk lika med rörlängder yta på förångare och kondenssor smta volym på kompressorn skulle maskinen med 410 ha en mindre fyllnadsmängd än 407.

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #69 skrivet: 27 januari 2006, 14:30:28 »
Hasllå, ni vet ingenting, jämföra 134 och R407c... :D

Sorry, inte lönt. Ni har rätt i allt, grattis experterna!! :D

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #70 skrivet: 28 januari 2006, 00:30:09 »
om vi nu skulle ha fel i våra påståenden kann väll du rätta oss istället för och sitta i ditt hörn med blå brandbil när vi andra har en röd.

en som bara hatar okunnig ironi, 

jag vet vart man använder 404 eller 134 eller 407 eller 410 ja listan kann göras lÃ¥ng har även jobbat med amoniak , sÃ¥ skillnaden pÃ¥ köldmedium vet i alla fall ´jag . och det finns att läsa även för dig .    mottot är att välja köldmedium där det är anpassat för sin uppgift.  har gjort det i snart 25Ã¥r . du dÃ¥ .

det är när man får den typen av inlägg du presenterar som man tänker suck det är ingen mening att ödsla energie på någon som är hånfull i sina svar bara för hann är okunnig .

ödmjukhet sirius det kommer man längst med .
 b00k  sÃ¥ om jag nu trampat dig pÃ¥ tÃ¥rna ber jag om ursäkt för det men jag kände att jag var tvungen , för tänk vad du kann lära dig om skriver dina inlägg med respekt för oss andra

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #71 skrivet: 28 januari 2006, 10:26:34 »
väl talat!

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #72 skrivet: 28 januari 2006, 20:50:34 »
Varför kasta bort en massa tid på nåt som ger mig nada tillbaka??! Ärligt talat är inte livet oändligt. Ni får gärna kasta bort ert på att prata smörja men jag vägrar.

Ha det gott, det man inte vet har man inte ont av! De sista skola vara de första(eller nåt sånt)..

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #73 skrivet: 28 januari 2006, 21:22:25 »
Hej

Jag håller helt med "ny i gamet och grolim" låt det ej bli för mycket käbbel i denna tråd, låt oss se fakta och teknik diskutioner med lite skämt i mellan.  :-\

Nu håller vi Fred >:(   Sirius1.  Registrera dig och bli medlem och nu vill vi ha Skärpning [/color] huvuddunk studs

Det fina med detta forum är att vi kan med glädje och god kommentarer lösa och diskutera olika värme, regler problem innom värmesystem med värmepumpar. Alla lär vi oss något nytt om vi läser och ger vettiga inlägg.
rena hårklyveri och personliga på hopp är ej något detta forum har någon glädje av.
« Senast ändrad: 28 januari 2006, 21:37:25 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Skåningen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: R-410a eller R-407C i en luft/vattenvärmepum?
« Svar #74 skrivet: 13 december 2006, 00:55:56 »
Jag installerade Thermoheat 11,9kW i Maj månad!
Den sägs använda sig av R410 och är inverterstyrd.

Kör Thermoheat 10,9 kW sen Maj -06

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!