Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vad ger bäst besparing?  (läst 2108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freeride

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
vad ger bäst besparing?
« skrivet: 20 november 2008, 22:32:00 »
Kan börja med att säga, desto mer jag läser på detta forum desto mer funderingar får jag. N till frågan..

Jag kör min pump på kurva 7 och ratten på -1
framledningstempens börvärde är 37 vid -3grader ute.
När pumpen går så skilljer det mellan 5-6grader på fram och retur temperaturen, pumpen stannar vid 46grader
När pumpen stått stilla i nån minut så är temperaturen 41 på båda.
Har ställt ner gradminuterna till -100 eftersom pumpen är lite stor och vattenmänden i systemet för liten (ca130liter)

Kollade för första gången på vad cirk pumpen stod på och den stod på läge 2, då testade jag att vrida ner den till läge 1 (långsamaste)

När pumpen sedan startade så skillde det 7-8grader på fram och retur temperaturen villket som jag förstått ska vara mer ekonomiskt för pumpen då den inte får tillbaka lika varmt vatten att värma upp igen. pumpen stannar vid 44grader
Men när pumpen nu stått stilla i nån minut så är ju tempen bara 38grader och börvärdet fortfarande 37grader.
Detta i sin tur gör att pumpen startar oftare/tidigare än förut eftersom vattnet nu är 3grader lägre, detta fast pumpen har lika lång gångtid=längre drifttimmar på pumpen och sämmre cop borde det bli.

Sen så blir ju radiatorerna nu lite svalare nu eftersom dom är lite kallare nertill men lika varm upptill, detta ledde till att inomhustempen sjunk en halv grad!

Så vad jag kommit fram till så måste det vara bäst att få så lite skillnad på fram och retur tempen som möjligt eller?, om jag nu sätter cirk pumpen på läge 3 (snabbast) så kommer det nog bara skillja ca 3 grader på fram och retur temp.
När nu pumpen stått silla i nån minut så har jag kanske 43grader på båda detta borde då leda till att pumpen får vila längre, Radiatorerna blir varmare och det blir varmare i huset.

Men hur gÃ¥r detta ihop????      Kan nÃ¥gon vara snäll och förklara *vinkar*


1,5 plans villa frÃ¥n 1964 med delvis inredd källare tillägsisolerad, vattenburet 2rörssystem.     Upvärmd yta 70+70+30= 170m2.
el/oljepana, ca 30000kw förbrukning. Nu Nibe 1225 -8 med 160 meter aktivt djup.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vad ger bäst besparing?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2008, 18:25:03 »
Eftersom framledningstempen under drift blir högre kanske du måste höja kurvan eller ratten ett steg för att bibehålla tempen i huset.
Att den skulle gå längre tid tror jag mer har att göra med utetemp eller annat som påverkat energibehovet i huset, för oavsett om pumpen blir effektivare eller ej med större delaT så är det inget du kan upptäcka utan att testa fram det i laboratorium, större skillnader än så är det inte.

I tester har antagligen Nibe sett att COP blir bäst med en deltaT på 10 grader annars skulle de väl aldrig rekommendera detta.
Har själv ca 5-6 grader delatT (kör på läge 2 på cirkpumpen) och det har i alla fall funkat bra för mig i ca 5 år.
Om jag drar ned min cirkpump på läge 1 får jag inte tillräcklig cirkulation i de mest avlägsna radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Freeride

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: vad ger bäst besparing?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2008, 11:20:35 »
Att den skulle gå längre tid tror jag mer har att göra med utetemp eller annat som påverkat energibehovet i huset,

Kanske uttrykte mig lite fel, det jag menar är att pumpen går exagt lika länge men när jag har cirkpumpen på läge 2 så är returtempen 2grader högre vilket leder till att pumpen får vila ca 10min längre innan den får samma returtemp som med läge 1.
På ett dygn har jag ca 18 starter, då har jag 10min fördröjning på varje start med läge 2, 18*10=180min alltså 3 timmar längre villa på pumpen vilket gör att på ett dygn får jag ca 2 starter mindre och då har ju pumpen gått ca 40 min mindre på ett dygn..

Därimot så får ju kompressorn jobba hårdare när den får varmare vatten vilket betyder sämre cop så det kanske tar ut sig?


1,5 plans villa frÃ¥n 1964 med delvis inredd källare tillägsisolerad, vattenburet 2rörssystem.     Upvärmd yta 70+70+30= 170m2.
el/oljepana, ca 30000kw förbrukning. Nu Nibe 1225 -8 med 160 meter aktivt djup.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: vad ger bäst besparing?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2008, 12:13:11 »

Så vad jag kommit fram till så måste det vara bäst att få så lite skillnad på fram och retur tempen som möjligt eller?, om jag nu sätter cirk pumpen på läge 3 (snabbast) så kommer det nog bara skillja ca 3 grader på fram och retur temp.
När nu pumpen stått silla i nån minut så har jag kanske 43grader på båda detta borde då leda till att pumpen får vila längre, Radiatorerna blir varmare och det blir varmare i huset.

Men hur gÃ¥r detta ihop????      Kan nÃ¥gon vara snäll och förklara *vinkar*



Detta med lämplig temperaturdifferens har diskuterats tidigare t.ex här.
 
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13497.msg133982#msg133982

Med de köldmedier som brukar användas är det inte lämpligt med en så liten differens som möjligt.

Har du mätt att pumpen går exakt lika länge vid lägre fart på köldbärarpumpen? Lägre flöde borde rimligen betyda att det tar längre tid för returvattnet att bli varmt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!